Charles Explorer logo
🇨🇿

Rituál a jeho interpretace (ženské rituály v antickém Řecku)

Předmět na Filozofická fakulta |
ARL500103

Anotace

Kurs si klade za cíl předvést různé interpretační postupy, které jsou dnes aplikovány při výkladu rituálů. Nepůjde v něm o rozbor obecných teorií rituálu, nýbrž výklady různých konkrétních rituálů v jejich specifickém kulturním prostředí. Bude se ptát, jaký je v daném kontextu smysl každého rituálu, jaká je jeho vnitřní logika, co pro účastníky znamená a jak se vztahuje k jejich hodnotovému a společenskému systému. Jinými slovy, budeme se učit dešifrovat sémantiku rituálu: zdánlivě bizarní rituální úkony budeme vztahovat k širším kulturním souvislostem a v jejich rámci se je budeme snažit nahlédnout jako smysluplné.

Jelikož se budeme učit interpretovat konkrétní rituály v jejich kontextu, bude seminář nejen obecně metodologický, ale také dějinně náboženský. Abychom mohli kontextuální sémantickou analýzu provádět důkladně, budeme se po celou dobu držet v jediné náboženské oblasti starého Řecka. I zde navíc budeme sledovat jen jeden sémantický výsek: zaměříme se na rituály, v nichž figurují ženy. Budeme na jedné straně sledovat, jakým způsobem tyto rituály pomáhaly formovat a artikulovat ženskou zkušenost, na druhé straně pak budeme zkoumat, jakou roli ve strukturálním poli řeckého náboženství hrály ideální obrazy ženství, které ženy ve svých rituálech ztvárňovaly, a jakým způsobem tyto obrazy zapadaly do klasifikačního systému vymezujícího základní vztahy, na nichž řecká společnost stála.

Všechna tato témata budeme každopádně soustavně sledovat v širších religionistických souvislostech. Řecké náboženství pro nás bude příležitostí pro osvojení obecnějších interpretačních postupů, které lze aplikovat i na jiné náboženské oblasti. Příležitostně budeme ostatně rozbor řeckých rituálů prokládat exkursy do jiných oblastí a srovnávat je s antropologickými výklady obdobných rituálů v Africe či jihovýchodní Asii. Metodologicky bude kurs zakotven v sociální a strukturální antropologii.