1/ 1. 10. Úvod: moderní "krétské narativy".
Kréta jako kolébka evropské civilizace. Arthur Evans, James Frazer a role Kréty v evolucionistických teoriích konce 19. a 1. poloviny 20. století.
Kréta jako společnost původního matriarchátu a květinová civilizace. Maria Gimbutas, kult Velké bohyně a nová náboženská hnutí.
Role mínójské a antické tradice v budování řecké národní identity. „Subversivní archaismus“ Michaela Herzfelda.
Interpretace: "Hadí bohyně". 2/ 8. 10. Narativ, nebo mapa? Povaha mínójských vizuálních reprezentací.
Média sdílení kulturních obsahů v novopalácové době: písmo, pečeti, performance, vizuální reprezentace.
Technika zhotovování fresek, jejich témata, užívaná perspektiva.
Základní interpretační rámce: ilustrace k mýtu, ilustrace k rituálu, narativní a nenarativní umění.
Interpretace: Ship Procession Fresco.
Text: Strasser, Thomas F. „Location and Perspective in the Theran Flotilla Fresco.“ Journal of Mediterranean Archaeology 23.1 (2010): 3-26. 3/ 15. 10. Polytheismus, nebo monotheismus?
Základní obtíže interpretace mínójského náboženského uspořádání.
Teorie „monotheismu“, teorie „polytheismu“ a jejich stoupenci.
Předpoklady existence strukturovaného pantheonu.
Hranice „božství“.
Interpretace: Potnia thérón v Akrotiri a na pečetích, Isopata ring, "Master Impression".
Text: Blakolmer, Fritz. „Iconography Versus Reality: Goddesses and Gods in Minoan Crete“, in Πεπραγμένα ΙΑ´ Διεθνούς Κρητολογικού Συνεδρίου. Rethymno, 2018. 4/ 22. 10. Konstrukce genderu a její vizuální reprezentace.
Modifikace egyptského zobrazovacího kánonu.
Zobrazování nahoty; pohlaví a gender; performativní přístup.
Interpretace: Bull-Leaping Fresco.
Text: Alberti, Benjamin. „Gender and the Figurative Art of Late Bronze Age Knossos.” In:Labyrinth Revisited: Rethinking “Minoan” Archaeology. Yannis Hamilakis (eds.). Oxford: Oxbowbooks, 2009. 5/ 29. 10. Konstrukce ženské a mužské identity.
Sféry mužské a ženské činnosti.
Nakládání s vlasy, šaty a zdobením těla.
Interpretace: Saffron Gatherer.
Interpretace: Fisherman Fresco. 6/ 5. 11. Dětství a adolescence.
Vizuální reprezentace dětství.
Absence motivu kúrotrofos.
Lidská a dětská oběť.
Fázování adolescence a teorie přechodových rituálů.
Kúros z Palaikastra.
Interpretace: Boxing Boys Fresco. 7/ 12. 11. Konstrukce osobní identity.
Jednotná a jedinečná identita v kulturních konstrukcích.
Pohřby, ústup kultu předků, osobní pečeti.
Specifické kontexty frontálního zobrazování.
Interpretace: pečetní prsten z Agia Triady.
Text: Fowler, Chris. The Archaeology of Personhood: An Anthropological Approach. London: Routledge, 2004, s. 1-30. 8/ 19. 11. Vizualizace "palácových" center: performativní rozměry mínójské kultury.
Funkce „paláců“. Revize Evasova modelu "chrámu-paláce".
Heterarchické společenské uspořádání. Korporátní strategie moci.
Architektonická komparace mykénských a mínójských "paláců".
Tanec a jeho zobrazování.
Interpretace: knósské miniaturní fresky: Sacred Dance and Grove Fresco, Grandstand Fresco.
Text: Schoep, Ilse. "The Minoan ´Palace-Temple´ Reconsidered: A Critical Assessment of the Spatial Concentration of Political, Religious and Economic Powe in Bronze Age Crete." Journal of Mediterranean Achaeology 23.2 (2010): 219-243. 9/ 26. 11. Strukturován í neosídleného prostoru.
Liminální prvky v krajině. Vrcholové svatyně, jeskynní svatyně, intraregionální poutní svatyně.
Figurální votiva, anatomické modely z vrcholových svatyní a současná pravoslavná tamata.
Interpretace: figurální nálezy z vrcholové svatyně Petsofas.
Text: Morris, Christine and Alan Peatfeld. "Health and Healing on Cretan Bronze Age Peak Sanctuaries". In: Michaelides, Demetrios (ed.), Medicine and Healing in the Ancient Mediterranean World. Oxford:Oxbowbooks, 2014. 10/ 3. 12. Kréťané (Keftiu) v Egyptě.
Thalassokracie.
Cesty po souši.
Intepretace: Tell el-Daba Fresco. 11/ 10. 12. Řecká reflexe I: Kréta a neuměřenost; labyrint.
Bakchylidés, Hymnus 17 (Mínós).
Euripidés, Hippolytos (Faidra, Ariadné a Pasifaé).
Geneze motivu Mínótaura a labyrintu na řeckých vázových malbách.
Interpretace: Francois Vase (pouze horní registr). 12/ 17. 12. Řecká reflexe II: ideální obec a pederastické rituály.
Eforos, Diodoros Sicilský, Strabón.
Platón, Aristotelés.
Pierre Vidal-Naquet. 13/ 7. 1. Diskuze nad tématy k písemnému zpracování, evaluace.
Kurz se věnuje intepretaci mínójského společenského a náboženského uspořádání na Krétě novopalácové doby. Hlavním pramenem intepretace bude vizuální materiál, především dochované fresky.
Kurz kombinuje přednáškovou a seminární část: po výkladu v první části hodiny bude vždy následovat společná práce s obrazovým materiálem a diskuze nad zadaným textem. Předmět je určen primárně studentům religionistiky bakalářského i magisterského studia, srdečně zváni jsou rovněž studenti jiných oborů.