Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie romského umění

Předmět na Filozofická fakulta |
ARM510004

Sylabus

SYLABUS:

1) estetické a umělecké osvojování světa

2) přechod od folklorního umění k autorskému + individualizace

3) různé cesty individualizace, vliv použitého jazyka - čj/rom na stylové možnosti, pozice a úloha vypravěče atd.

4) Hranice mezi literárním a neliterárním a mezi folklorním a nefolklorním ve vyprávění + struktura vyprávění Ivana Baláže

5) Různost cest od tradiční prózy k umělé, zdánlivě folklorní prvky jako projev modernosti a autorskosti.

6) Romskost a individualizace v poezii.

7) Romskost literatury ve smyslu charakteristiky jednotlivých děl: autor, styl, ideální čtenář. Etnografičnost v beletrii.

8) folkloristika a romistika

9) Složky a jednota struktury literárního díla. Jazyk jako materiál a nikoli nástroj literatury.                       Literatura jako komunikát, složky a problematika této komunikace. Dynamika, nejednoznačnost a význam vnímatele pro estetickou reakci.

10) Otázky percepce, přidělování významu. Dynamika vnímatele a jeho význam pro realizaci díla. (Možno takto zauvažovat i nad knihou Kale ruži). Význam vnímatele a procesu vnímání: nad tématy: „umění přírodních národů“, insitní umění, kýč, dětská tvorba, umění šimpanzů. Závěr tématu vnímání: feministická a politická kritika a jejich reinterpretace.

11) Exaktnost literární vědy, omezení strukturalismu, dynamická struktura. Složky literárního díla atd.

12) Menšinové, okrajové a insitní výtvarné umění. Vztah tradice a modernity ve výtvarném umění, protiklad modernizace v tematice a modernizace ve způsobu tvorby. Vycházení z tradice a práce s tradičními prvky.

13) Posuny z umělé tvorby do folklórní (zlidovění) a zpět (inspirace, modifikace, autorský zápis). Problematika fixovaného folklóru. Revival. Český a romský folklór - strukturní zachovalost. Funkce folklórního díla (či útvaru). Folklórní proces jako komunikační situace a vícesměrný proces. Vývoj a metody folkloristiky

14) Menšinová literatura, menšinová kinematografie a místo Romů v ní. Romové jako námět a jako subjekt tvorby.

15) Stereotypy vnímání Roma u romských a neromských tvůrců. Etnografičnost x estetičnost v menšinové kinematografii i literatuře.

16) Romské divadlo - složitý vztah tradičnosti a modernosti. Zdroje moderního romského divadla.

17) Romská tradiční hudba - společné a rozdílné rysy. Co lze zahrnout pod pojem romská hudba? Přejímka v romské tradiční hudbě.

18) Rompop a post-rompop. Vztahy romské moderní hudby a world-music.

19) Romská hudba jako obživa a jako intraetnický komunikát. Vliv funkce na strukturu. Folklorismus jako subsistenční aktivita.

20) Romské aktivistické umění

21) Insitní umění jako třetí cesta

Anotace

Předmět má na základě interpretace odborných textů i na základě materiálu romského umění:

- poskytnout úvod do problematiky základních uměnovědných disciplín,

- poskytnout též úvod do folkloristiky (vzhledem k etnologičtějšímu zaměření celého studia romistiky zde bude těžiště folkloristiky vychýleno od pólu etnologického k literárněvědnému a hudebněvědnému pólu)

- pokusit se o romistickou folkloristiku a romisticky zaměřené vědy o umění, řešit otázky vztahu romského umění k realitě, existence a podstaty romského umění, vztah tradice a umělé tvorby, apod.

- vymezit různý vztah tradici u jednotlivých žánrů romského umění a ukázat vliv této různosti na strukturu děl