Současná makedonská literatura
(Dějiny makedonské literatury 20. století)
NÁSTIN KONCEPCE (SYLABUS)
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
KURS Současná makedonská literatura integrálně navazuje na přednášku Dějiny makedonské literatury 20. století. Jejím cílem je naznačit v základních aspektech makedonský literární vývoj od počátku 60. let do současných let, snaží se tedy pojmout období, které je již v plném smyslu možno označit za makedonské. Jedná se současně o období, jež lze v návaznosti na obecná periodizační chronologická měřítka chápat jako nejnovější.
Literární estetika již upevnila své pozice, formuje se všestranné umělecké ztvárnění. Nastupují také autoři, kteří se těší oblibě nejen pouze v makedonské společnosti, ale rovněž oslovují publikum i ostatních kulturních společenstev jugoslávské federace, případně se jim rovněž daří proniknout do kulturního povědomí celoevropského. Z tohoto pohledu je přednáška pojímána jako výklad literárního vývoje, který je pod znakem zrychleného vývoje makedonské kultury. Přednáška si rovněž klade za cíl upozornit na rozvoj také jiných uměleckých oblastí kultury - zejména dramatu a kinematografie, tedy oblastí, jež jsou v úzkém návaznosti s literárním procesem. Snahou tedy bude poukázat v různých paralelách a kontextech na vývoj také makedonského filmu.
Přednáška Současná makedonská literatura bude rovněž hledat paralely literárního "dialogu" s ostatními národními literaturami jugoslávského společenství.
V dalších rovinách pak budou zahrnuty do rámce přednášky rovněž zdánlivě "druhořadé" oblasti literárních zájmů - zejména literatura národnostních menšin a literární tvorba pro děti a mládež.
Z hlediska časového se přednáška snaží pojmou literární vývoj do 90. let 20. století.
***
TEMATICKÝ OKRUH I. - Úvod
Teoretický nástin problému, metodologie přednášky, pojetí dějin nejnovější literatury - chronologické vymezení; přehled nové literatury k problémům vývoje makedonské literatury v době od makedonského separatismu do posledních let; dostupná sekundární literatura v češtině; otázka makedonské literatury v průběhu 20. století v českých a slovenských překladech.
*
TEMATICKÝ OKRUH II.
ESTETICKÝ PLURALISMUS - Za úplnou svobodu tvorby
Dozvuky estetických polemik; nová básnická generace Radovan Pavlovski, Bogomil G'uzel, Petre Andreevski; Radovan Pavlovski a Bogomil G'uzel: společný manifest ??????? ????????? - posun epična do popředí básnictví; R. Pavlovski: ????, ?????? ? ??????? (1961); B. G'uzel: ???????? (1962); P. Andreevski: ? ?? ?e?? ? ?? ????? (1962);
Dimitar Solev: ????????? 1965 vývoj makedonské prózy počátkem 60. let; historické téma tzv. gemidžijského kroužku - G'org'i Abadžiev: ??????? a Jovan Boškovski: ?????????? ??????????; Ivan Točko jako představitel vyprávěcího regionalismu: ?????? ?? ?????? (1968); vývoj poezie - Gane Todorovski: ??????? (1960); Dimitar Solev: ?? ?????? ? ?????? ??? (1960); Vlada Uroševik': ?????????? (1962) aj.
*
TEMATICKÝ OKRUH III.
OSAMOCENÝ AUTOR ŽIVKO ČINGO? - Svobodný občan poloimaginární Paskvelie
Živko Čingo - životní pouť a tvorba; literární debut: sbírka povídek ?????????? (1963) a ???? ?????????? (1965); fantaskní znázornění ochridského regionu v literatuře; paralela ústního lidového vyprávění; literární ztvárnění střetu minulosti a současnosti, pověr a předsudků s novou skutečností, reality a snu; motiv přírodní síly v Paskveliích;
Svět dětí v tvorbě Živka Činga
? román ?????? ???? (1971): snové představy o životě a štěstí; motiv "inženýrství lidských duší" a motiv zdi v makedonské literatuře; kritika poválečných let; symbolicko-alegorický přístup v tvorbě Ž. Činga;
? drama ???, ???? (hrána 1974) a román ?????????? ??????? (1967);
Ž. Čingo a jeho povídková tvorba; česky vydaná povídka Fromova dcera (in: Deset jugoslávských novel, Československý spisovatel, Praha 1971, s. 231-238);
Místo Živka Činga v makedonské literatuře a obecně jeho význam pro jihoslovanské písemnictví.
*
TEMATICKÝ OKRUH IV.
FANTASTIKA V MAKEDONSKÉ LITERATUŘE - Iracionální skutečnost
Tradice fantastična - Slavko Janevski: počátky v románu ??????????, dále: trilogie ????????? ?? ????? ????????, ??????? ???????? ? ??????? ???? - pod společným názvem ???????? ?? ??????????? (1984), doplněno románem ????? ?????????? ?????? (1987);
Vlada Uroševik': sbírka povídek ????? (1963) - obraz skopského léta; tzv. "urbanistická próza" (?????? ?????), atmosféra roční doby a její metafyzika; předurčenost, paralely současného dění v daleké minulosti, determinace světa a života - borchésovské vlivy v makedonské literatuře: román ?????? ?? ???????? (1965); zákon uzavřeného kruhu - motiv tektonických změn (paralela k tragickému zemětřesení ve Skopji r. 1963); sbírka povídek ??????? ?????? (1972): estetika makedonského nadrealismu; borchésovský vněčasový universalismus; dějová linie v kruhu;
V. Uroševik' a jihoslovanská fantastika - sbírka esejů ???????? ?????? (1987); avanturistický román ????????? ???? ?? ?????? ?? ??????.
*
TEMATICKÝ OKRUH V.
DOZNÍVÁNÍ MODERNY - Odyseovské zkušenosti poutníků makedonským dávnověkem
Protiklad Andreevského "Demirchisarie" k Čingově "Paskvelii"; obraz temného "rurálního vilájetu" u Petre M. Andreevského; obraz makedonského venkova jako synonymum odvěkých předsudků, pověr, života ve strachu a zbožnosti;
? Petre M. Andreevski: ??????? ??? - odyseovské putování [mytologické paralely mezi úvodní a závěrečnou částí Sedmého dne a Homérovy Odysey]; hrdina: bezejmenný On; román ????? (1980) - téma první světové války v Makedonii, osobní (a rodinné) drama ve světle osudových otázek národa;
? Kole Čašule - dvě fáze jeho prozaického díla: 1) sbírky povídek v poválečném období: ?????? ??? (1950); ??????? (1953) [- paralela k počátkům makedonské povídky - seminář XII.]; 2) prozaická tvorba 70. let: román ??????? (1970); román ???????? (1977) - pojetí "neustále trvající bitvy", která je úkolem makedonského literáta; vlastenecké a národní chápání; román ??????? jako makedonská Odysea historického putování od konce 19. století do roku 1941; Čašuleho autobiografické rysy; román ???????? - období od bulharské fašistické okupace do vypuknutí povstání r. 1941.
*
TEMATICKÝ OKRUH VI.
LITERÁRNÍ VÝVOJ PŘELOMU 60. A 70. LET - Psychologizace naší doby
Motiv hledání původu zla; tradice evropského moralizujícího a psychologizujícího románu;
? Vladimir Kostov: román ?????? ?? ???? (1967) - chmurný obraz bezvýchodné situace dobrého, leč příliš idealistického člověka; romány ??? ?? (1970) ? ???????? (1976) - hledání zla v člověku pokračuje; sociálně kritický kontext doby a společnosti; román ???????? - skepse humanismu dnešní doby; román ????????? ?????????? ???????? ?? ?????? (1984) - hledání "balkánské mentality"; román ????? (1984) - hledání podstaty světa v prostředí psychicky narušených jedinců;
? Božin Pavlovski: psycholog makedonské diaspory; literární ztvárnění emigrantského [pečalbarského] odcizení; citové a duševní proměny socialistického člověka; román ???? (1973) - téma pečalbarského návratu; román ???? ???? (1978) - černobílé vídění konfliktu mezi starousedlíky a nově příchozími mladými pečalbary v Austrálii; dokumentární kniha ??????????? ??? ????????? (1971) - sesbíraný materiál pro prozaickou tvorbu; historický kontext pečalbarství a jeho odrazu v literatuře;
? Jovan Pavlovski: román ??? ???????? ?? ??? ????? ??????? (1972) - sociálně psychologický příběh bývalého revolucionáře, zavrženého novými hrdiny-budovateli; autor básní-esejů ?????????? 48 ???? ?? ?????????? ?? ???????? (1993) - inspirace psychoanalýzou, L.N. Tolstým, Chlebnikovem, antropologií atp.
*
TEMATICKÝ OKRUH VII.
KONTINUITA MAKEDONSKÉHO DRAMATU - Současnost novýma očima
Vakuum v dramatické tvorbě až do konce 50. let; první generace poválečných dramatiků - Kole Čašule a Tome Arsovski;
Kole Čašule - dramatik "politického divadla":
? tématika historická - drama ????? ?? ??????? (1957): pečalbarské téma v paralele současného života; ??????? // ??????????? (1968), ?????? (1961) - historická tématika revolučního období;
? tematika politické absurdity ("????????? ??????")- drama ????? (1967): dialog Vězně ("??????????") a Vyšetřovatele ("????????"); psychologická proměna obou rolí; ?????? ? ??????? (1967) // ???? (1978): kritika bývalých revolucionářů přesvědčených, že nejsou obyčejnými lidmi;
Tome Arsovski - pokračovatel psychologizace dramatu: drama ?????????? ?? ?????? (1961), ?????? (1965) ? ????? ?? ?????? (1969) - hledání "antihrdiny" naší době;
???????? (1969) - první makedonský muzikál (hudba: A. Džambazov);
Goran Stefanovski: dramatik jugoslávské neoavantgardy 70. let - mezi psychologickým dramatem a postmodernismem;
? dramatika etnografických souvislostí: drama ???? ???????? (1974): spojení mýtu - legendy - pohádky; [obrozenecká] paralela s tzv. "etnografickým divadlem";
? dramatika společenských střetů: ???? ???? (1979), ???? ?? ????? (1981) a ???-??? (1982);
? dramatika krutosti současných let: ?????????? ???? (1985), ???????????? ?? ????? ???? (1991) - zobrazení nadcházející balkánské války.
*
T