Charles Explorer logo
🇬🇧

Social Work with Youth at Risk

Class at Faculty of Arts |
ASC500011

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Vyučující: O. Matoušek

Cíle kurzu:

Cíle poznatkové:

Posluchač se seznámí s přehledem faktorů ovlivňujících rizikové chování mládeže a s vlivnými teoriemi, které interpretují tzv. problémové chování, případně překračování norem zákona. Dále se posluchač seznámí s domácím systémem institucí a služeb pro tuto mládež i s modely intervence a péče, které se používají v zahraničí a mohou sloužit jako inspirace v našem prostředí.

(Zkratka DCH je dále používána pro delikventní chování. Pro příručku Matoušek, Kroftová - Mládež a delikvence je užívána zkratka MaD.).

Cíle podporující kompetence:

Posluchač se naučí hodnotit situaci mladého člověka ohroženého sociálním selháním. Naučí se sestavovat individuální plán péče a stanovovat kriteria indikující jeho plnění. Naučí se naplánovat hodnocení kvality a efektivity programů pro tuto cílovou skupinu.

Předpoklady ke vstupu do kurzu:

Absolvování základního kurzu o metodologii společenskovědního výzkumu.

Rozpis témat přednášek, cvičení a seminářů:

Pojmy sociální deviance, anomie, labeling, sociální kontrola, asociální jednání, agresivita. Historická podmíněnost společenských norem a sankcí. Stručný přehled kriminologických teorií.

Lit. k semináři:

Foucault - Dějiny šílenství, Goffman - Stigma

Labáth a kol. - Riziková mládež

Některá práce dvojice Koukolík, Drtinová o tzv. deprivantech

Přehled biologických a psychologických faktorů ovlivňujících DCH. Dědičnost, konstituce (včetně hormonálních hladin, ADHD), procesy biologického zrání, příslušnost k pohlaví. Vliv vrozené inteligence. Osobnostní faktory.

Lit.k semináři:

MaD, kap. 1 a 2.

Některá novější práce Čírtkové, případně Netíka

Vliv rodiny na DCH.

Společenské postavení rodiny, kulturní příslušnost rodiny, struktura rodiny, rodinná interakce, způsoby řešení konfliktů, zacházení s agresivitou a další specifické disponující faktory.

Lit. k semin.:

MaD, kap. 3.

Možný - Rodina a společnost

Kulturní vlivy

Povaha současné společnosti. Změny ve fenoménu dětství a dospívání v posledních staletích. Změny ve struktuře společnosti. Tzv. ?subkultury" ve společnosti obecně, subultury mládeže. Vliv medií na DCH.

Beck - Riziková společnost

Příslušné kapitoly v MaD.

Romové versus většinová společnost. Romové jako etnikum, Romové jako skupina na okraji většinové společnosti. Romové a normy. Romská kriminalita.

Lit. k semin.

Jakoubek - Konec nejednoho mýtu

Kolektiv - Romové v České republice

Hodnocení případu a hodnocení rizika.

Metodika podle Zastrowa

Lit: Matoušek a kol. - Metody a řízení sociální práce

Státní institucionální systém zacházení s rizikovou mládeží v ČR. Historie systému. Úloha diagnostických ústavů, výchovných ústavů pro mládež, dětských domovů se školou, středisek výchovné péče. Rizika ústavní výchovy.

Lit. k semináři

Sekera - Mikrořízení a interpersonální vztahy v organizacích ústavní výchovy

Programy nestátních institucí ČR I. Nízkoprahová zařízení. Terénní práce. Organizace pracující s dobrovolníky. Programy v přírodě.

Lit. k semináři

MaD poslední kapitoly

Materiály poskytujících organizací

Programy nestátních institucí v ČR II. Programy rozvoje sociálních dovedností. Programy reagující na šikanu. Preventivní programy ve školách. Nestátní probační programy. Domy na půl cesty. Azylové bydlení.

Lit. k semináři

Materiály poskytujících organizací

Inspirativní zahraniční programy I. Nízkoprahové služby a terénní práce. Terapeutické a rehabilitační programy.

Zahraniční zdroje

Inspirativní zahraniční programy II.Programy podporující vstup klienta na trh práce. Programy komplexně ovlivňující sociální prostředí klienta (MST). Preventivní programy.

Zahraniční zdroje

Hodnocení kvality a efektu programu. Schéma pro hodnocení programu.

Lit.

Matoušek a kol. - Sociální služby

Podmínky udělení atestace:

Aktivní účast na semináři max. 4 b.,

Hodnocení situace klienta a plán péče max. 3 b. ,

Návrh hodnocení programu max. 3 b.,

Test max. 4 b.

Výborně = 12-14 bodů, velmi dobře = 10- 11 bodů, dobře = 8-9 bodů