Charles Explorer logo
🇬🇧

Casework II

Class at Faculty of Arts |
ASC500029

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

PŘÍPADOVÁ PRÁCE II Olga Havránková Katedra SOCP, navazující magisterské studium Dotace 1/3, závěrečná atestace Zk Cíle kurzu poznatkové Cílem kurzu je seznámit studenty s chronologickým směrem vedení případu a prohloubit znalosti metod sociální práce v kontextu různých proměnných. Cílem je také získání dovednosti pracovat se sociální sítí v celém spektru sociálních služeb, jak je může člověk v průběhu svého života potkat. Případová práce bude studována v kontextu životního cyklu. Cíle podporující kompetence Studenti se v tomto kurzu seznámí s jednotlivými kroky práce s klientem, budou se učit mapovat, analyzovat a hodnotit situaci, orientovat se v možnostech řešení, navrhovat plán péče včetně způsobu evaluace. Bude dán prostor diskusi a sdílení obtížných nebo nejasných momentů. Metody výuky: studium případu, modelování, skupinová diskuze, supervize, psaní a vyhodnocování zápisu, cvičení z PBSP - podpora, sféra možností, svědkování (vnímavost na emoce). Cvičení otevřené komunikace. Přednášená problematika je členěna do 11 tematických okruhů, které vymezují okruhy otázek ke zkoušce.

1) Důvěra proti základní nedůvěře (naděje).Porod, perinatální péče. Porodnice, porodní domy, hnutí za aktivní porod, duly. Raná péče.

2) Autonomie proti zahanbení a pochybnosti (vůle). Kojenecké ústavy, náhradní rodinná péče, OSPOD, neziskové organizace pomáhající rodinám (Střep)..

3) Iniciativa proti vině (účelnost). Sociální práce s rodinou, mateřské školy, speciální mateřské školy, stacionáře pro děti se speciálními potřebami.

4) Syndrom CAN. Možnosti a meze práce s týraným, zneužívaným a zanedbávaným dítětem a jeho rodinou.

5) Snaživost proti méněcennosti (kompetence). Škola, volnočasové aktivity, nízkoprahová zařízení pro děti.

6) Identita proti zmatení rolí (věrnost). Puberta, adolescence. Sexuální identifikace, otázky smyslu, vztahy. Závislosti ve vztazích, závislost na omamných látkách. Krizová centra, kontaktní centra, streetwork, léčebné komunity.

7) Intimita proti izolaci (láska). Manželské a rodinné poradny. Alkoholová závislost, spoluzávislost, workaholismus.

8) Generativita proti stagnaci (pečování). Slabá místa dospělosti. Linky důvěry.

9) Integrita ego proti zoufalství (moudrost). Práce se seniory. Domovy důchodců, zařízení pro seniory, stacionáře, kluby, pečovatelská služba.

10) Nemoci stáří. Práce podpůrných a svépomocných skupin. Respitní péče.

11) Umírání, jeho fáze, smrt. Hospicové hnutí, doprovázení umírajících a podpora jejich rodin. Podmínky udělení atestace: Aktivní práce na semináři max. 4 b. Zpracování případu, návrh plánu péče 3 b. Návrh hodnocení služby 3 b. Test 4 b. 14-12 bodů výborně, 11-10 bodů velmi dobře, 9-8 bodů dobře Doporučená literatura Erikson, E.H.: Osm věků člověka Matoušek, O. a kol.: Základy sociální práce Matoušek, O. a kol.: Metody a řízení sociální práce Millerová, A.: Dětství je drama Odent, M.: Znovuzrozený porod Říčan, P.: Cesta životem Svatošová, M.: Hospice a umění doprovázet Vodáčková, D.: Krizová intervence

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Případová práce II

Studenti se během kurzu seznámí s jednotlivými kroky při práce s klientem a budou mít příležitost diskutovat možné obtíže a nejistoty. Osou předmětu je v zimním semestru chronologický směr vedení případu . Cílem v letním semestru je prohloubit znalosti metod sociální práce v kontextu životního cyklu, seznámit studenty s těmi uzlovými body v životě člověka, v nichž se může potkat se sociální prací jako klient, naučit se využívat znalostí metod sociální práce a orientovat se v institucích poskytujících služby v relevantní oblasti. Cílem je rovněž získání dovednosti pracovat se sociální sítí.