Charles Explorer logo
🇨🇿

Řízení péče

Předmět na Filozofická fakulta |
ASC500034

Sylabus

Řízení péče Oldřich Matoušek Cíl kurzu poznatkový: Seznámit se s hlavními pojmy a postupy při plánování a hodnocení služeb. Cíl podporující kompetence: Naučit studenty hodnotit klientovy potřeby, plánovat služby a hodnotit efektivitu programů nabízených sociálními službami. Zároveň by student měl získat dovednost kriticky posuzovat studie klientových potřeb, resp. studie efektivity programů, které provedli jiní.

1. Koncept klientova přirozeného světa ve filosofické, sociologické a psychologické perspektivě, životní ?sféry" v různých variantách

2. Koncept kvality života

3. Způsoby hodnocení klientových potřeb, plány péče

4. Definice programu, charakteristiky dobrého programu, důvody pro hodnocení programů, etické otázky spojené s výzkumem efektivity programů

5. Specifika ústavní péče

6. Specifika neústavních forem péče poskytovaných profesionály a problematika svépomocných skupin

7. Hodnocení efektivity programu - kvantitativní metody

8. Hodnocení efektivity programu - kvalitativní metody

9. Formativní a procesový výzkum, akční výzkum

10. Hodnocení klientovy spokojenosti - možnosti a meze

11. Analýza nákladů a zisků

12. Interpretace dat, tvorba hodnotící zprávy, zásady pro publikaci výsledků Atestace: Student předloží vlastní projekt hodnocení existujícího programu a ten je klasifikován Výborně - Projekt je bez vážnějších chyb Velmi dobře - Projekt má formální chyby Dobře - Projekt nezohledňuje všechny potřebné aspekty, ale jen některé Literatura: Royse D. et al.: Program Evaluation. Brooks/Cole, Belmont 2001 Kratochvíl S.: Základy psychoterapie. Portál, Praha 1997 Disman M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 2002 Matoušek O.: Ústavní péče, II. vyd., Slon, Praha 1999 Thyer B.A.et al.: The Handbook of Social Work Research Methods. Sage Publications, Thousand Oaks 2001 Straus A., Corbinová J. : Základy kvalitativního výzkumu. Albert, Boskovice

Anotace

Řízení péče

Kurz má naučit studenty hodnotit klientovy potřeby a hodnotit přiměřenost i efektivitu programů nabízených sociálními službami. Zároveň by student měl získat dovednost kriticky posuzovat studie klientových potřeb, resp. studie efektivity programů, které provedli jiní.