Standardy kvality sociálních služeb
ASC500035
PhDr. Jaroslava Sýkorová
Letní semestr (24 + 8 hodin evaluace)
Cíl kurzu
Cílem pro studující je seznámit se s historií zajišťování kvalty v sociálních službách a s historií tvorby standardů kvality sociálních služeb. Studenti se seznámí s koncepcí řízení zaměřeného na kvalitu z hlediska potřeb uživatele a s obecnými východisky a přístupy k zajišťování a zvyšování kvality v sociálních/veřejných službách.
Výuka bude dále zaměřena na jednotlivé oblasti kvality sociálních služeb s důrazem na klíčové oblasti, a to zejména oblast strategického řízení (std. č. 1), ochrany práv uživatelů (std. č. 2), jednání se zájemcem o službu (std. č. 3), význam smluvního vztahu poskytovatele a uživatele sociálních služeb (std. č. 4), individuální plánování (std. č. 5), vedení osobní dokumentace uživatelů (std. č. 6), stížnostní postupy (std. č. 7) a personální zajištění poskytovaných služeb (std. č. 9 a 10). Metody výuky jsou založeny na aktivním zapojení studentů do výuky s důrazem na praktické využití získaných poznatků pro praxi.
Součástí kurzu bude téma inspekcí kvality sociálních služeb, popis jejich průběhu, způsobu hodnocení jednotlivých kritérií standardů kvality a předání informací o aktuálních změnách v systému inspekcí.
Způsob závěrečného hodnocení: klasifikovaná prezentace na zadané téma, 80 % účast ve výuce.
Počet účastníků: max. 20
Vybavení: Učebna s diaprojektorem, počítačem a flipčártem, fixy
Termíny výuky v roce 2013: 8. 3. 29. 3. 26. 4. 10. 5. 24. 5.
Výuka bude probíhat v blocích po 6 vyučovacích hodinách vždy od 9.00 do 14.30 hodin. Poslední termín je určen na evaluaci, ve kterém budou studenti prezentovat zadané téma.
Obsah kurzu
Přístupy ke zvyšování kvality sociálních/veřejných služeb
Obecné rámce pro sebehodnocení kvality
Model excelence EFQM, TQM
Systém ISO norem a Model sebehodnocení dle CAF
Sebehodnocení v rámci Standardů kvality sociálních služeb
Principy standardů kvality, historie jejich vzniku
Klíčové (zásadní) standardy, přehled všech oblastí standardů a jejich stručná charakteristika
Strategické řízení v sociálních službách - std. č. 1
Význam ochrany práv uživatelů jako základu pro poskytování kvalitní služby - služby poskytované na základě potřeb uživatelů, std. č. 2
Stížnostní postupy a jejich využívání v sociálních službách, std.- č. 7
Jednání se zájemcem o službu jako předpoklad zajištění kvalitní sociální služby, std. č. 3
Význam smluvního vztahu mezi poskytovatelem a uživatelem, způsob uzavírání smlouvy, náležitosti smlouvy podle zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách v platném znění, srozumitelnost smluv pro uživatele, std. č. 4.
Individuální plánování - charakter individuálního plánování v různých druzích sociálních služeb, význam individuálního plánu, co je to osobní cíl, jak ho vyjednávat a hodnotit, std. č. 5.
Lidské zdroje v sociálních službách, způsob personálního zajištění, další vzdělávání, supervize - std. č. 9 a 10.
Inspekce kvality, jejich organizace, průběh, způsob hodnocení jednotlivých kritérií standardů kvality a povinností poskytovatelů. Aktuální změny v systému inspekcí.
Evaluace: prezentace studentů na zadané téma
Doporučená literatura:
Standardy kvality sociálních služeb, MPSV ČR, 2002.
Průvodce poskytovatele, MPSV ČR, 2002.
Zákon 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění
Příloha č. 2., vyhl. 505/2006 Sb., v platném znění.
Bělohlávek, F., Košťan,P., Šuleř, O.: Management. Rubico, Olomouc 2001.
Donnelly, J.H., Gibson J.L., Ivancevich, J.M.: Management, Grada, Praha 1997.
Kocianová, R.: Personální činnosti a metody personální práce, Grada Publisching, a. s., 2010