Terénní výzkum - sylabus
Eva Dragomirecká
Rozsah: 1 hodina přednášek + 2 hodiny seminární práce týdně (formou přímé výuky a plněním praktických úkolů)
Způsob ukončení: zkouška (5 kreditů)
Předpoklad pro účast v kurzu: absolvování povinného kurzu Pokročilé metody výzkumu
Požadavky na studenta: účast na přednáškách/seminářích (alespoň 75 %), plnění seminárních úkolů, vypracování abstraktu cizojazyčného výzkumně zaměřeného odborného článku, realizace dotazníkového terénního šetření
Cíl kurzu:
Seznámit se s postavením sociálně- vědního výzkumu ve společnosti založené na důkazech; poznat specifika terénního výzkumu a jeho využití v sociální práci; pochopit zásady sestavení výzkumného plánu.
Na praktické úrovni se studenti naučí zásadám vědecké komunikace s cílem orientovat se v publikovaných výzkumných studiích a využívat výzkumné poznatky při řešení profesních úkolů. Prohloubí své dovednosti potřebné při přípravě a realizaci terénního výzkumu.
Témata přednášek a seminářů:
· Výzkum v sociální práci (participativní evaluační výzkum, hranice mezi výzkumem a evaluací, účel výzkumu, převažující typy studií, strategie hodnocení, objektivní a subjektivní indikátory)
· Metodologie výzkumu (kvantitativní, kvalitativní a smíšená metodologie, typy výzkumu)
· Vědecká komunikace (zdroje informací a jejich využitelnost -(konference, posouzení kvality odborných periodik, typy monografií, struktura odborného článku a abstrakt, jazyk odborného sdělení)
· Fáze výzkumu a. vymezení problému- literární rešerše a sběr informací, sestavení hypotézy/předpokladu/výzkumné otázky, volba metodologie b. plán výzkumu - výběr zkoumaných objektů, metody získání dat, metody zpracování dat, typy předvýzkumu c. sběr dat - příprava, vlastní realizace, organizace a ukládání dat d. analýza dat (základy kvantitativní a kvalitativní analýzy: deskriptivní statistika, rozdílová statistika; typy obsahové analýzy, základní postup při analýze textu) e. prezentace výsledků (struktura zprávy, zásady při psaní kvalifikačních, výzkumných nebo odborných sdělení)
· Kvalitativní metody sběru dat (pozorování, expertní dotazování, kvalitativní dotazování, skupinový rozhovor, zkoumání dokumentů)
· Kvantitativní metody sběru dat (analýza sekundárních dat, dotazníky a testy, validita a reliabilita instrumentů, měření a kvantifikace v sociálních vědách, úrovně měření)
· Zajištění kvality (validita výzkumu, triangulace, kontrola, chyby zpracování, interpretace, zkreslení)
Povinná literatura:
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 184 s.
Doporučená literatura:
BAUM, Detlef et al. Výzkumné metody v sociální práci. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. 355 s. ISBN 978-80-7464-390-3.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. 3.vyd. Praha:Karolinum, 2000, 374 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 42. ISBN 80-246-0139-7.
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 256 s. ISBN 80-717-8367-6.
LOUČKOVÁ, Ivana. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu: analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 311 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 42. ISBN 978-808-6429-793.
Morgan, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Tišnov: Sdružení SCAN, 2001. 99 s. Scan; sv. 40. Metodologie; 2. ISBN 80-85834-77-4.
OCHRANA, František. Metodologie vědy: úvod do problému. 1. vyd. V Praze: Karolinum, 2010, 156 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 42. ISBN 978-80-246-1609-4.
STRAUSS, Anselm. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie Přel. S. Ježek. 1.vyd. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 42. ISBN 80-858-3460-X.
ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě: úvod do problému. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 204 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 42. ISBN 80-200-0755-5.