Supervidovaná odborná praxe I B - ASC51P224 povinný garant: PhDr. Pavla Kodymová, Ph.D. přednášející: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. počet kreditů: 3 atestace : zápočet
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům zkušenost se sociálními vztahy a způsoby práce, které existují nebo jsou uplatňovány v organizacích sociálních služeb a podnítit snahu studentů o reflexi této zkušenosti. Dále pak umožnit studentům, aby si prakticky vyzkoušeli metody, se kterými se seznámili teoretickým studiem, a aby mohli v průběhu studia konfrontovat své teoretické představy o sociální práci s jejich praktickou realizací.
Dalším cílem celého dvouletého procesu praxí je stimulovat proces identifikace studentů se sociální prací jako profesí. Nedílnou součástí předmětu je supervize praxím, která je zaměřena na podporu profesionálního růstu studentů.
Obsah kurzu:
Student vykoná praxi v rozsahu 60 hod./semestr, tj. 120 hod./rok. Odbornou praxi může absolvovat opět každý semestr v jiném zařízení nebo celý rok na jednom pracovišti. Výběr je student povinen zdůvodnit ve formuláři „Zpráva z odborné praxe“ a předložit ke schválení garantovi odborné praxe ještě před sjednáním smlouvy o zabezpečení odborné praxe s výcvikovým pracovištěm.
Navíc k samotnému výkonu odborné praxe se student účastní supervizí odborné praxe.
Supervize odborné praxe
Cíle podporující kompetence:
Cílem kurzu je vytvořit bezpečný prostor pro sdílení zkušeností a zážitků z praxe a pro jejich integraci. Posluchač/ka bude pracovat na své schopnosti rozpoznávat dobrou praxi od špatné, identifikovat její znaky, zamýšlet se nad etickými aspekty sociální práce, nad problematickými postupy nebo cíli, které může během své praxe potkat, bude hledat možnost pozitivní změny a projevy rezistence vůči změnám. Bude mít rovněž možnost pracovat na své osobní hranici, bude se učit spolupracovat, aniž by splýval/a s pracovištěm.
Cíle poznatkové: posluchač se seznámí s typy a možnostmi supervize
Metody výuky: sebezkušenost v supervizi skupinové, v bálintovské skupině, modelování situací, hraní rolí, supervize-supervize, sebereflexe
Literatura:
BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. Moc, vliv, autorita. Praha, Management Press.
HÁJEK, K., Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha, Portál 2012.
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999.
HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích, Portál, Praha 2004.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 8. vyd. Praha: Portál, 2016.
MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha, Portál 2003.
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J., Sociální práce v praxi. Praha, Portál 2005.
MUSIL, L., Ráda bych vám pomohla, ale… Brno, Marek Zeman 2004.
SCHMIDBAUER, W., Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha Portál, 2000.
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1999.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.
Podmínky udělení atestace:
- odevzdání smlouvy o zabezpečení odborné praxe studenta, vč. obsahu odborné praxe, a zdůvodnění výběru výcvikového pracoviště,
- odevzdání zprávy z odborné praxe,
- hodnocení tutorem odborné praxe,
- pravidelná účast a reflexe vlastních postojů a zkušeností na supervizích k odborné praxi, min. 80 % všech setkání.
Poznámka: V případě distančního vzdělávání budou supervize k odborné praxi probíhat na online platformě dle pokynů garanta předmětu.