Charles Explorer logo
🇨🇿

Terénní výzkum

Předmět na Filozofická fakulta |
ASC51P229

Sylabus

Terénní výzkum – ASC51P229 povinný přednáší: Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D. počet kreditů: 4 atestace: zápočet

Rozsah: 1 hodina přednášek + 2 hodiny seminární práce týdně (formou přímé blokové výuky kombinované online konzultacemi a plněním praktických úkolů)

Předpoklad pro účast v kurzu: absolvování povinného kurzu Pokročilé metody výzkumu

Témata přednášek/ seminářů (pátek 9:10 - 12:25) prezenčně + online konzultace

Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou sociálně – vědního výzkumu ve společnosti založeného na důkazech, poznat specifika terénního výzkumu a jeho využití v sociální práci ale i pochopit zásady vypracování terénního výzkumu. Podstatou je pak přiblížit průběh výzkumných prací, tak jak se s nimi setkáváme v praxi a jak jsou požadovány od zadavatelů veřejných zakázek v oblasti sociální.

Na praktické úrovni se studenti naučí zásadám vědecké komunikace, prohloubí své dovednosti potřebné při přípravě a realizaci terénního výzkumu. Provedou jednoduchou analýzu dat a vypracují projekt výzkumu, jehož součástí bude také prezentace. V rámci předmětu tedy budou mít možnost si prakticky vyzkoušet kvantitativní i kvalitativní výzkum, který budou formou smíšeného výzkumného projektu v rámci skupinové práce realizovat. Součástí projektu je i skupinová práce, rozdělení rolí ve skupině, kooperace a sdílení, což je v rámci výzkumných projektu taktéž důležitým aspektem dobře zvládnutého výzkumu.

Požadavky na studenta: účast na přednáškách/seminářích

Zápočet bude udělen za splnění dílčích úkolů na seminářích a za vypracování, prezentování a odevzdání skupinového projektu výzkumu. 23.2. Kvantitativní metody výzkumu – dotazníkové šetření

V rámci první blokové výuky budou studenti rozděleni do skupin a stanoví si téma výzkumu, který budou realizovat. V první části semestru se pak zaměří na kvantitativní dotazníkové šetření. Součástí první hodiny bude nastrukturování výzkumného plánu a cíle výzkumu. Následovat bude plán realizace dotazníkového šetření.

V mezidobí online konzultace – individuální setkání ke kvantitativnímu výzkumu – dle potřeby 8.3. Online konzultace – skupinové setkání ke kvantitativnímu výzkumu zaměřeno na sběr dat – prezentace aktuálního stavu výzkumných prací

V mezidobí online konzultace – individuální setkání ke kvantitativnímu výzkumu – dle potřeby 5.4. Kvalitativní metody výzkumu – rozhovor

V rámci druhé blokové výuky budou studenti v návaznosti na zjištění z kvantitativního výzkumu designovat kvalitativní část, v rámci které budou realizovat rozhovory – individuální nebo skupinové. Součástí hodiny bude plán tvorby scénáře polostrukturovaného rozhovoru nebo scénáře Focus Group v kontextu realizovaného výzkumů.

V mezidobí online konzultace – individuální setkání ke kvalitativnímu výzkumu – dle potřeby 19.4. Online konzultace – skupinové setkání ke kvalitativnímu výzkumu zaměřeno na realizaci rozhovorů – prezentace aktuálního stavu výzkumných prací

V mezidobí online konzultace – individuální setkání ke kvalitativnímu výzkumu – dle potřeby 3.5. Online konzultace – skupinové setkání ke kvalitativnímu výzkumu zaměřeno na kvalitativní analýzu a propojení kvalitativních a kvantitativních zjištění – prezentace aktuálního stavu výzkumných prací

V mezidobí online konzultace – individuální setkání ke kvalitativnímu výzkumu – dle potřeby 17.5. Závěrečná prezentace zpracovaných projektů

Základní literatura:

HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005.

HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009.

REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009.

ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014.

Další literatura:

BAUM, D. et al. Výzkumné metody v sociální práci. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. 355 s. ISBN 978-80-7464-390-3.

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. 3.vyd. Praha:Karolinum, 2000, 374 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 42. ISBN 80-246-0139-7.

FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 256 s. ISBN 80-717-8367-6.

LOUČKOVÁ, I. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu: analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 311 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 42. ISBN 978-808-6429-793.

MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Tišnov: Sdružení SCAN, 2001. 99 s. Scan; sv. 40. Metodologie; 2. ISBN 80-85834-77-4.

OCHRANA, F. Metodologie vědy: úvod do problému. 1. vyd. V Praze: Karolinum, 2010, 156 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 42. ISBN 978-80-246-1609-4.

SOCIOLOGICKÁ ENCYKLOPEDIE. Dostupná na: https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Sociologick%C3%A1_encyklopedie:Hesla

STRAUSS, A. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie Přel. S. Ježek. 1.vyd. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 42. ISBN 80-858-3460-X.

ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě: úvod do problému. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 204 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 42. ISBN 80-200-0755-5.    

Anotace

Cílem předmětu je seznámit s podstatou sociálně – vědního výzkumu ve společnosti založeného na důkazech; poznat specifika terénního výzkumu a jeho využití v sociální práci; pochopit zásady vypracování projektu výzkumu. Na praktické úrovni se studenti naučí zásadám vědecké komunikace s cílem orientovat se v publikovaných výzkumných studiích a využívat výzkumné poznatky při řešení profesních úkolů.

Prohloubí své dovednosti potřebné při přípravě a realizaci terénního výzkumu. Provedou jednoduchou analýzu dat a vypracují projekt výzkumu.