Charles Explorer logo
🇬🇧

Methods of Social Work - Advanced Family Care

Class at Faculty of Arts |
ASC51P230

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Pokročilá sociální práce s rodinou

ASC51P103

Přednášející: PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.

Cíl jako výstupy z učení a způsoby jejich ověření

Znalosti:

•      Absolvent zná významné teorie a koncepce týkající se povahy rodinného soužití

•      Absolvent zná obecné principy práce s mnoho-problémovou rodinou

Dovednosti:

•      Absolvent dokáže zhodnotit způsob práce s problémovou rodinou

Ověření: Zpracované kazuistiky práce s rodinou s kritickým hodnocením postupu a návrhem alternativ

Obsah přednášek, seminářů a cvičení

Biologické a kulturní faktory formující rodinu, vývoj rodiny jako instituce v dějinách Evropy, podoba současné rodiny v postindustriálních společnostech, perspektivy rodiny jako instituce, současná česká rodina

Přehled významných konceptů (vztah, interakce, komunikace, nejlepší zájem dítěte, sanace rodiny, podpora rodiny, terapie rodiny, mnoho-problémová rodina aj.).

Přehled pracovních pozic sociálních pracovníků, v nichž se pracuje s rodinami. Specifická nároky jednotlivých pozic.

Přehled významných teorií fungování rodiny.

Etická dilemata při práci s rodinou, cvičení

Úvod do problematiky hodnocení

Hodnocení rodiny, varianty metodik, cvičení

Strategie práce s rodinou - řešení hlavních dilemat

Intervence v oblasti zajištění základních potřeb rodiny

Intervence v oblasti partnerství a rodičovství

Hodnocení míry ohrožení dítěte, formy špatného zacházení s díětem a jejich rozpoznávání

Koncept traumatu, principy práce s traumatem

Dítě v rozvodové situaci, rizika, možnosti jejich prevence a intervence

Content of lectures, seminars and exercises    Biological and cultural factors forming the family, family development as an institution in the history of Europe, the form of the contemporary family in post-industrial societies, the family's perspective as an institution, the contemporary Czech family    Overview of important concepts (relationship, interaction, communication, best interest of the child, family remediation, family support, family therapy, many-problem family etc.).    Overview of job positions of social workers working with families in the Czech Rep. Specific requirements of individual positions.    Overview of important theories of family functioning.    Ethical dilemmas in work with family, exercise    Evaluation of family, methods, exercises    Strategies of social work with family    Interventions in providing basic family needs    Interventions in partnership and parenthood    Assessment of the level of threat to a child, forms of child abuse and their recognition    Concept of trauma, principles of dealing with trauma    Child in divorce situation, risks, possibilities of their prevention and intervention  

Atestace: Podmínkou udělení atestace je 80% účast na přednáškách a cvičeních. Zpracované kazuistiky práce s rodinou s kritickým hodnocením postupu a návrhem alternativ

Základní literatura:

Matoušek, O. a kol.: Encyklopedie sociální práce

Matoušek, O., Pazlarová, H.: Hodnocení dítěte a rodiny v kontextu plánování péče.

Matoušek O.: Rodina jako instituce a vztahová síť.

Matoušek O., Kodymová P., Koláčková J.: Sociální práce v praxi

Možný I.: Sociologie rodiny

Sobotková I.: Psychologie rodiny

Matoušek, O. a kol: Dítě traumatizované v blízkých vztazích

Pothe P.: Dítě v ohrožení.      

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Pokročilá sociální práce s rodinou

ASC51P103

Přednášející: O. Matoušek

Cíle

Znalosti:

• Absolvent zná významné teorie a koncepce týkající se povahy rodinného soužití

• Absolvent zná obecné principy práce s mnoho-problémovou rodinou

Dovednosti:

• Absolvent dokáže zhodnotit způsob práce s problémovou rodinou

Ověření: Zpracované kazuistiky práce s rodinou s kritickým hodnocením postupu a návrhem alternativ

Aims:

Knowledge:

• The graduate knows important theories and concepts concerning the nature of family life

• The graduate knows the general principles of working with many-problem families

Skills:

• The graduate is able to evaluate the way of working with problem families

Verification: Processed case reports of work with the family with critical evaluation of the procedure and proposal of alternatives