Školská sociální práce ASC51PV27 povinně volitelný předmět NMgr.
Vyučující: doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD.
Počet kreditů: 4 jazyk výuky: slovenština
Atestace: zkouška
Požadavky k atestaci: V LMS Moodle odevzdat seminární práci a prezentaci na stanovené téma korespondující s obsahem kurzu, aktivní účast na výukových blocích.
Známka max. 100 bodů.
Docházka s aktivní účastí (min. účast na 4 blocích): 30 bodů
Prezentace: 30 bodů
Seminární práce: 40 bodů
Seminární práce:
Téma si student/ka vybírá na prvním vyučovacím bloku z nabídky:
Prevence rizikového chování ve školách.
Záškoláctví a jeho řešení.
Předčasné odchody ze školy
Metody a techniky sociální práce vhodné pro aplikaci ve školách – možnost výběru konkrétní metody/techniky/projektu.
Multidisciplinární spolupráce – metodik prevence, výchovný poradce, školský psycholog, školský speciální pedagog, asistent učitele, třídní učitel, sociální pracovník – možnost zpracovat případovou studii nebo analyzovat multidisciplinární spolupráci na konkrétní kazuistice.
Aktuální témata školské sociální práce v ČR: participace dětí a rodičů, rodičovské kompetence, práva dětí nebo další podle volby studentů.
Termín odevzdání v LMS Moodle do 25. 4.2024. Rozsah 4 - 5 strany.
Cílem práce je poukázat možnosti rozvoje školské sociální práce v ČR na základě deskripce a analýzy relevantní odborné literatury, výsledků výzkumu, výstupů projektů, příkladů dobré praxe a legislativních, finančních a dalších podmínek v ČR.
Struktura seminární práce:
Úvod motivace k výběru tématu, cíl práce
Jádro práce/popis, argumentace Vlastní zpracování tématu s odkazy na zdroje
Návrhy doporučení pro teorii a praxi.
Použitá literatura : nejméně 5 zdrojů
Důvody nepřijetí práce:
V práci jsou chyby v těchto oblastech:
Chyby v odkazování na literaturu
Chyby v seznamu literatury
Formální úprava práce neodpovídá obecnému standardu FF
Chybí část práce
Nedodržena struktura/včetně pořadí
Zásadní věcné chyby
Poznámka: Práce bude vrácena k případnému dopracování nebo přepracování pouze jednou. Přijatá práce je podmínkou pro zapsání se na termín zkoušky.
Prezentace:
Student/ka zpracuje k vybranému tématu seminární práce krátkou prezentaci (min. 5 – max. 10 snímků). Očekává se v hodinách ústní prezentace před skupinou. Prezentaci odevzdává v LMS Moodle.
Cíle kurzu
Cíle kurzu poznatkové: studenti se seznámí se současným teoretickým pojetím a praxí školské sociální práce ve světě a v ČR. Studenti budou umět popsat modely školské sociální práce. Porozumí základním determinantům vývoje sociální práce ve školství v ČR. Budou vědět identifikovat příležitosti, ale i překážky a limity uplatnění sociálního pracovníka v základních a středních školách v ČR.
Cíle podporující kompetence: Studenti budou mít příležitost kriticky reflektovat současný stav v praxi a výzkumu školské sociální práce ve světě a v ČR.
Obsah kurzu:
Kurz je organizován v šesti výukových blocích., která se zaměří na tyto témata:
Úvodní přednáška: Školská sociální práce – teoretické vymezení. Ekologická perspektiva. Modely školské sociální práce. Současný stav rozvoje školské sociální práce ve světě a v ČR. Výzkum v oblasti školské sociální práce.
Institucionalizace profese školské sociální práce v ČR – příležitosti a překážky.
Sociální pracovník a/nebo sociální pedagog?
Role sociálního pracovníka ve škole. Pracovní náplň.
Multidisciplinární spolupráce – metodik prevence, výchovný poradce, školský psycholog, školský speciální pedagog, asistent učitele, třídní učitel, sociální pracovník.
Prevence rizikového chování. Záškoláctví. Předčasné odchody ze školy.
Metody a techniky sociální práce vhodné pro aplikaci ve školách.
Aktuální témata školské sociální práce v ČR: participace dětí a rodičů, rodičovské kompetence, práva dětí nebo další podle volby studentů.
Povinná literatura:
Havlíková, J. 2018. Sociální práce na základních školách a ve školských poradenských zařízeních: analýza současného stavu v České republice. Praha: VÚPSV, v.v.i.
Matulayová, T. et al. 2017. Role sociálního pracovníka ve školství. Sešit sociální práce č. 1. Praha: MPSV. ISBN 978_80_7421-136-2
Skyba, M. 2014. Školská sociálna práca. Prešov: FF PU v Prešove.
Tokárová, A. - Matulayová, T. Sociální práce ve škole. In Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. http://www.pravonadetstvi.cz/ - publikace Inovace v práci s ohroženými dětmi a rodinami.
Školská sociálna práca. Sociální práce/Sociálna práca, ročník 13, 2013, číslo 2.
Dokumenty/film: https://www.ceskatelevize.cz/porady/12003187354-ochrance/¨ https://www.ceskatelevize.cz/porady/13915833356-novinarky/220562280060005/
Doporučená literatura: http://www.skolnipsychologie.cz/ http://www.casmp.cz/ http://www.asociacevp.cz/ https://www.aspcr.cz/
časopis Sociální pedagogika, zejména číslo 1, 2016 - https://soced.cz/cs/uvod/,
INTERNATIONAL NETWORK SCHOOL SOCIAL WORK. http://internationalnetwork-schoolsocialwork.htmlplanet.com/
KOSCUROVÁ, Zoja, 2013. Sociálna práca v škole, teoreticko-výskumné reflexie v školskom prostredí. Bratislava: Iris.
Matulayová, T. – Pešatová, I. Social Worker in School. In Sociální práce/Sociálna práca, 2013, č. 5, s. 64-72. ISSN1213-6204
Další zdroje: https://www.mapavzdelavani.cz/analyticke-zpravy-pro-orp https://www.paqresearch.cz/post/datapaq https://www.paqresearch.cz/post/indikatory-vysledku-vzdelavani