Charles Explorer logo
🇨🇿

Učení službou

Předmět na Filozofická fakulta |
ASC51PV39

Sylabus

Učení službou/Service Learning  

Vyučující: doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD., Mgr. Kateřina Hejnová, Ph.D.

Povinně volitelný předmět 0/2

Ukončení předmětu: zápočet

Počet kreditů: 4

Další požadavky: účast na výukových blocích, dvě konzultace s mentorem, písemný plán SL aktivity, zpráva o realizaci SL aktivity, písemná reflexe.

Cíle kurzu:

Studenti se seznámí s vyučovací a učící se strategií Service Learning (učení službou), která propojuje smysluplnou dobrovolnickou službu v komunitě se vzděláváním a reflexí. Studenti v malých týmech navrhnou aktivitu, která bude reagovat na zjištěné potřeby vybrané cílové/klientské skupiny nebo organizace. Aktivitu zrealizují a vyhodnotí. Naučí se aplikovat teoretické znalosti v plánování služby pro komunitu.  Získají zkušenost týmové práce a spolupráce s klienty a dalšími aktéry. Zdokonalí své prezentační, vyjednávací, facilitační a další dovednosti. Získají konkrétní zkušenost s přípravou a realizací malého studentského projektu v oblasti sociální práce.  

Výuka bude organizována v 3 blocích:1. Objasnění vyučovací koncepce SL. Cíle, metodika a organizace kurzu. Představení komunitních partnerů. Vytvoření studentských týmů. Vyjasňování rolí všech aktérů. Analýza potřeb - metodika.

Mezi prvním a druhým vyučovacím blokem studenti ve spolupráci s mentory a učiteli identifikují potřeby dané skupiny uživatelů/klientů nebo organizace. 2. Plánování SL aktivity - prezentace a reflexe výsledků analýzy potřeb, zpracování plánu realizace SL aktivity - harmonogram úloh, rozdělení úloh v týmu, rozpočet, plán propagace. V období mezi druhým a třetím vyučovacím blokem. Studenti realizují SL aktivitu. 3. Prezentace výsledků a přínosů SL aktivity za přítomnosti mentorů a zástupců klientů. Reflexe a sebereflexe SL aktivity.  

Povinná literatura:

BROZMANOVÁ GREGOROVÁ, A. et al. (2014). Service learning inovatívna stratégia učenia (sa). Banská Bystrica: Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici–Belianum. ISBN 978-80-557-0829-4.

BROZMANOVÁ GREGOROVÁ, A. et al. (2020). Doporučení pro propagaci a posílení service‑learningu v evropském kontextu vysokých škol a příklady dobré praxe. Dostupné: http://www.slihe.eu/outputs/recommendations-and-examples-of-good-practice  

Doporučená literatura:

DOSTILIO, L. The Community Engagement Professional in Higher Education: A Competency Model for an Emerging Field. Bonston: Campus Compact, 2017. ISBN-13: 978-1945459030.

SHUMER, R. ed. Where's the Wisdom in Service Learning. Information Age Publishing, Inc., 2017. ISBN 976-1-68123-864-7. http://www.servicelearning.umb.sk/ https://www.eoslhe.eu/easlhe/