Výběrový předmět: Práce se seniory
Předmět má dvě části.
První část (přednášková) je koncipována jako úvod do geriatrie, tj. cílem je poskytnout studentům základní znalosti o somatických a duševních nemocech ve stáří, které jsou nezbytné pro odbornou práci s lidmi vyššího věku nebo jejich rodinnými příslušníky.
Druhá část (semináře) je zaměřena na konkrétní sociálně terapeutické techniky práce se seniory. Přednášejícími jsou iniciátoři, resp. autoři aktivizačních programů pro seniory v České republice. Součástí jejich vystoupení budou videoprojekce nebo praktické ukázky.
K získání zápočtu je třeba přítomnost na semináři (tolerovány jsou 3 absence, jinak nutno doložit), splnit bodový limit zápočtového testu a prezentovat seminární práci.
Konání: 15.2. - 9.5. 2015 pondělí 15:00 - 16:35 hod., místnost J4016
Rozpis jednotlivých lekcí
"Stáří není nemoc, ale není bez nemoci." (MUDr. Jiřina Ondrušová, HTF UK)
Zvláštnosti chorob ve stáří. Zdravotní stav českých seniorů. Geriatrické syndromy.
Nemoci pohybového ústrojí ve stáří (MUDr. Jiřina Ondrušová, HTF UK)
Osteoporóza, artróza, bolesti zad a jejich důsledky. Imobilizační syndrom.
Cévní mozkové příhody a kardiovaskulární onemocnění ve stáří. (MUDr. Jiřina Ondrušová, HTF UK).
Projevy, prevence, psychosociální problematika. Pokroky a limity současné zdravotní péče
Onkologická onemocnění ve stáří. (MUDr. Jiřina Ondrušová, HTF UK)
Primární a sekundární prevence nádorových onemocnění. Evropský kodex proti rakovině. Paliativní péče
Psychosociální důsledky smyslového postižení. Diabetes mellitus. (MUDr. Jiřina Ondrušová, HTF UK).
Gerontopsychiatrie - 4D: demence, deprese, delirium, drug-induced changes
Pacient s psychickým onemocněním v domácí a rezidenční péči (MUDr. Jiřina Ondrušová, HTF UK). zápočtový test
Sociálně aktivizační programy pro seniory (PhDr. Eva Dragomirecká, PhD.)
Psychická, fyzická a sociální stimulace v životě seniorské populace (Ing. Dana Steinová)Populace celosvětově stárne. Demografická exploze seniorů se stává závažným problémem celosvětově a Česká republika není výjimkou.V současné době odcházejí do d ůchodu poválečné silné ročníky tzv. baby boomers. Jaké u nás existují možnosti stimulace pro ty, kteří nechtějí nebo nemohou dále pracovat?
Taneční a pohybový program pro seniory (Dr. Petr Veleta M.A.,Peter's Dance Centre Prague)
Prezentace + praktická ukázka (metoda EXDASE, EXercise and DAnce for SEniors). Program "Pozitivní komunikace, tanec a hudba otevírají dveře zapomnění", který je součástí pilotního projektu České republiky v evropském projektu "Quality of life" zaměřeného na vytvoření alternativní metody aktivizace seniorů postižených demencí, s použitím některého uměleckého oboru. Senioři i pečující se díky celkové pozitivní atmosféře a pravidelné intervenci pohybu a tance dostali do radostné euforie a zapomněli na problémy i handicap.
Reminiscenční techniky v práci se seniory (PhDr. Hana Janečková, PhD.)
Seznámení s významem vzpomínek pro člověka v závěrečné životní etapě a s přístupy v péči, které pracují s reminiscencí. Informace o základních reminiscenčních technikách.
Úkol pro studenty: přinést si drobné předměty ze svého dětství a fotografii babičky, když byla mladá.Video k reminiscenci:"Pořád jsem to já" (dokument z výzkumu "Vliv reminiscenční terapie na zdravotní stav a kvalitu života seniorů žijících v institucích)."Živé vzpomínky" (dokument z výstavy reminiscenčních beden).
"Reminiscenční kavárna v Praze" (dokument o kreativní reminiscenční práci s pečujícími rodinami a lidmi s demencí)
Literatura:Janečková H., Vacková M.: Reminiscence. 1. vyd., Praha: Portál 2010. 152 str. ISBN978-80-7367-581-3
Janečková H., Křížová E.: Vzpomínejme společně: kreativní využití reminiscence v rodin ách pečujících o člověka s demencí. Scoiální práce/Sociálna práce 4/2012, s. 51-55
Špatenková N., Bolomská B. Reminiscenční terapie. 1. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 80-7262-711-0.
Trénování paměti jako efektivní nástroj ke zvýšení sebevědomí seniorů. (Ing. Dana Steinová, Česká společnost pro trénování paměti a mozkový jogging)Cílem kurzů trénování paměti je přesvědčit stárnoucí populaci, že co se paměti týká, není na místě si zoufat, že se s ní stejně už nedá nic dělat. Absolventi těchto kurzů potom přistupují k novým informacím s pozitivním očekáváním, že si je zapamatují a to samozřejmě ovlivňuje výsledek. A zvýšené sebevědomí a sebehodnocení vede k tomu, že senioři zvládají problémy denního života s daleko větším přehledem. To znamená, že kurzy trénování paměti nevedou pouze o zlepšení paměti, ale k zlepšení kvality života jako takové.
Prezentace seminární práce
Požadavky na seminární práci:
Vyhledat informace o psychosociální intervenci/sociálně aktivizačním programu pro seniory, který považujete za důležitý nebo zajímavý (např. nový typ intervence, úspěšnost programu, dosud opomíjená cílová skupina, vlastní zkušenost s programem apod.). O programu zpracovat:
(1) písemnou zprávu v rozsahu 1-2 strany. Zpráva bude obsahovat název programu, případně autora, kde program probíhá, cíle programu, pro koho je určen (cílová skupina, případně kritéria vstupu nebo dostupnost - jak se o něm účastníci dozví), popis programu (typ - zda skupinová nebo individuální práce, uzavřená nebo otevřená skupina, délka trvání, frekvence setkávání, obsah programu), zda je hodnocena efektivita programu nebo jiný způsob zpětné vazby a váš názor na přínos programu, případně vlastní zkušenost;
(2) prezentaci v rozsahu max. 5 slidů (6 minut), ve které program představíte ostatním účastníkům semináře.