Charles Explorer logo
🇬🇧

Sociocultural Situation in the Area - Seminar

Class at Faculty of Arts |
ASE100035

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Cílem semináře je studentům prezentovat aktuální trendy ve středoevropském areálu z hlediska jeho vývoje společensko-politického a kulturního. Seminář je tematicky založen na oblastech aktuálních společenských a vědecko-výzkumných trendech v regionu a studentům napomáhá při orientaci v terénu. Studenti jsou seznamováni s živými reáliemi z oblasti vědy, politiky a médií. Studenti se během práce na semináři seznamují prostřednictvím aktuálních informačních zdrojů s aktuálním děním ve státech regionu, učí se vyhledávat, zpracovávat a analyzovat získané informace.

* Příklady realizací:

* Středoevropský seminář

Vyučující: Doc. PhDr. Rudolf Chmel, DrSc.

Cílem semináře je seznámit studenty, na základě vybraných společenských problémů, s kulturně-historickým a literárním vývojem středoevropského regionu, jehož hlavním cílem je snaha zprostředkovat důkladnější poznání výsledků vědeckého a kulturně-společenského života národních prostředí středoevropských států, především v období 20. století. V rámci semináře budou studenti seznamováni s významnými díly představitelů středoevropské vědy, s odbornou literaturou slovenského, maďarského a polského vědeckého okruhu (především u těchto vědních disciplín: literární věda, historiografie, sociologie, politologie) a reflexí prostředí a tematiky v literární tvorbě. Seminář chce studentům nabídnout možnost dílčí komparace osvojených vědeckých poznatků získaných v českém národním prostředí s poznatky sousedních, středoevropských vědeckých okruhů, jakož i možnost seznámit se s tradičními tematickými průsečíky jednotlivých vědních oborů v rámci středoevropského areálu s přihlédnutím k širším geografickým a kulturně společenským specifikům tohoto regionu v minulosti i současnosti. 1. Evropa - konstrukce jednotného geografického, historického, kulturního a mentálního prostoru. Integrace kulturní, politické modely, symboly, mýty. 2. Úvod do problematiky evropských politických, kulturních a literárních syntéz. 3. Čechy, Slovensko, Maďarsko, Poľsko očima Evropy a vlastními pohledy - stereotypy, mýty, předsudky. 4. Slavistická syntéza, slovanská komparatistika ve středoevropském kontextu. 5. Koncept střední Evropy - české interpretace (M. Kundera, K. Kosík, J. Křen, M. Hroch, K. Kučera aj.). 6. Koncept střední Evropy - maďarské interpretace (meziválečná problematika, L. Dobossy, L. Sziklay, I. Borsody, I. Bibó, Gy. Konrád aj.). 7. Koncept střední Evropy -- polské interpretace (A. Michnik, A. Fiut, P. S. Wandycz aj.). 8. Koncept střední Evropy - slovenské interpretace (M. Hodža). 9. Slovinské, rakouské, italské aj. interpretace střední Evropy (D. Kiš, D. Jančar, C. Magris, J. P. Strelka aj.). 10. Středoevropský kontext české literatury. 11. Středoevropský kontext slovenské literatury. 12. Středoevropský kontext polské a slovinské literatury. 13. Středoevropský kontext maďarské a rakouské literatury.

* Východní rozšíření EU

Vyučující: Doc. PhDr. Vladimír Goněc, CSc., Jean Monnet Chair

Seminář bude zaměřen na specifickou cestu zemí střední Evropy do Evropské unie (včetně komparací s dalšími zeměmi z téže ?vlny rozšíření" i s rozšířením z r. 1995). Posoudí specifická východiska kandidátských zemí, ?pravidla hry" ze strany EU spolu s otevřeností EU k rozšíření a úkoly pro samotné orgány EU, specifické problémy jednotlivých zemí a nástroje jejich překonávání, vzájemné soupeření i spolupráci kandidátských zemí, konfrontaci reálného stavu připravenosti a vyjednávací taktiky, stav veřejného mínění. 1. První kontakty a dohody na přelomu 80. a 90. let. Program PHARE. 2. Postup ekonomického napojování zemí stř. Evropy I - živelná fáze po rozpadu Rady vzájemné hospodářské pomoci. 3. Postup ekonomického napojování zemí stř. Evropy II - organizovaná fáze, specifické smlouvy o přidružení. 4. ?Kodaňská kritéria" a jejich plnění. 5. Bílá kniha 1995. 6. Ústavní připravenost pro přijímání acquis. Institucionální připravenost pro členství v EU, resp. insuficience v zemích střední Evropy. 7. Politické strany v procesu přistupování k EU. Veřejné mínění a jeho sebeklamy o ES/EU. Projevy evropanství, antievropanství, nacionalismu? 8. Výroční hodnotící zprávy Evropské komise. 9. ?Lucemburská skupina" a ?helsinská skupina". 10. Průběh vyjednávání a problémové ?vyjednávací kapitoly". 11. Politika volné soutěže - proměny v připravenosti kandidátských zemí. Zemědělská politika EU a problémy Polska, Maďarska, Slovenska (v komparaci navzájem a s ČR a Slovinskem). Regionální politika EU, uplatňování ve fázi přidružení, připravenost zemí stř. Evropy. 12. Závěr vyjednávání a specifika přístupové smlouvy vůči jednotlivým zemím. 13. Reálný stav po vstupu - kdo ?vyhrál"?

* Národní stereotypy ve střední Evropě

Vyučující: Doc. Csaba Gy. Kiss, CSc.

Cílem semináře je seznámit studenty se základními chrakteristickými rysy procesu formování moderních národů v regionu střední Evropy s ohledem na vzájemnou interakci. V rámci výuky bude položen důraz na aspekty vzájemného soužití ?státotvorných" národů s právními korporacemi menšinových skupin obyvatelstva. Součástí semináře bude analýza textů literární i mimoliterární povahy z období romantismu. Posluchači budou tímto způsobem konfrontováni s bezpropstředními dobovými prostředky podílejících se na vzniku národních stereotypů. 1. Mýty, národy, Slováci a Maďaři. 2. Města a hranice. 3. Formování národních celků a regionalismu ve střední Evropě. 4. Duchovní osvoboditel polského národa (Mickiewicz). 5. Ján Kollár a Tokaj. 6. Vlastenci a panslávové na slovenském maloměstě K. Mikszáth, S. H. Vajanský). 7. Hymny (Vlast jako zahrada). 8. Historie a národní hrdinové ve středoevropských hymnech. 9. Řeky jako národní symboly. 10. Slovenské národní symboli a jejich reflexe v literatuře. 11. Chorvatská hymna ve středoevropském kontextu. 12. Stálost a proměny ve východo-středoevropských hymnách po roce 1989. 13. ?Není nad maďarské víno" (Tokajské víno jako národní symbol).

* Maďarsko, Slovensko a Polsko v reflexi středoevropských médií (1989-2006)

Vyučující: Mgr. Robert Pejša

Cílem semináře je reflexe středoevropských národů a vytváření jejich obrazu prostřednictvím středoevropských médií v období po změně režimů v letech 1989-1990 až do současnosti s nezbytným historickým exkurzem do doby vzniku moderních států (1918). V úvodu semináře budou studenti seznámeni se strukturou a ideovým zaměřením médií v Maďarsku, Polsku a na Slovensku. Studenti budou na základě zvoleného národního tisku a dalších, zejména elektronických médií, ve spolupráci s pedagogem zkoumat podoby vývoje tvorby obrazu o sousedech, budou sledovat aktuální zpravodajství středoevropského tisku ve vztahu k domácímu (českému prostředí), aby byli schopni vypracovat komplexní (segmentovou) analýzu aktuálního vývoje regionu pro potřeby využití domácích sdělovacích prostředků. 1. Současné maďarské informační zdroje (periodický tisk, odborný tisk, elektronická média). 2. Současné slovenské informační zdroje (periodický tisk, odborný tisk, elektronická média). 3. Současné polské informační zdroje (periodický tisk, odborný tisk, elektronická média). 4. Maďarsko v reflexi českých médií a společnosti. 5. Slovensko v reflexi českých médií a společnosti. 6. Maďarsko v reflexi slovenských médií a společnosti. 7. Slovensko v reflexi maďarských médií a společnosti. 8. Česko v reflexi maďarkých médií a společnosti. 9. Česko v reflexi slovenských médií a společnosti. 10. Polsko v reflexi českých, slovenských a maďarských médií a společnosti. 11. Prezentace Maďarska v zemích Višegrádu (MKS - Maďarská kulturní střediska, kultura, turismus). 12. Prezentace Slovenska v zemích Višegrádu (Slovenské instituty, kultura, turismus). 13. Prezentace Polska v zemích Višegrádu (Polská kulturní střediska, kultura, turismus).

* Etnohistorické regiony střední a východní Evropy

Vyučující: PhDr. Petr Kaleta, Ph.D.

Cílem semináře je seznámit studenty s charakteristikou etnografických, historických a kulturních specifik vybraných východoevropských a částečně středoevropských regionů a vztahu českého prostředí k nim. Z regionů to jsou např. Lužice, Slezsko, Halič, Bukovina, Zemplín, Volyň, Podkarpatská Rus, Banát, Žemaitsko (Žmuď) aj. Pozornost bude dále věnována geografickým zvláštnostem oblasti a jejich vlivu na historický vývoj regionu i celého státu. Zvláštní pozornost je věnována i národům, etnikům a etnografickým skupinám zmíněných regionů (např. Lužičtí Srbové, Kašubové, Rusíni, Karajité aj.). 1. Lužice, Frísko. 2. Kašubsko a Pomoří. 3. Halič, Červená Rus. 4. Huculsko, Lemkovsko, Bojkovsko. 5. Východní Prusy, Mazursko, Varmie. 6. Slezsko. 7. Orava, Spiš. 8. Zemplín, Šariš. 9. Volyň, Podlesí, Černá Rus. 10. Bukovina, Podolí. 11. Uherská Rus (Podkarpatská Rus). 12. Livonsko, Žemaitsko, Kuronsko, Latgalsko. 13. Banát, Vojvodina, Bačka, Srem.

* Česko-slovenské vztahy 1990-1992

Vyučující: PhDr. Pavel Hynčica

Cílem semináře je seznámit studenty s klíčovými momenty vývoje česko-slovenských vztahů po zhroucení komunistic

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem semináře je studentům prezentovat aktuální trendy ve středoevropském areálu z hlediska jeho vývoje společensko-politického a kulturního. Seminář je tematicky založen na oblastech aktuálních společenských a vědecko-výzkumných trendech v regionu a studentům napomáhá při orientaci v terénu.

Studenti jsou seznamováni s živými reáliemi z oblasti vědy, politiky a médií. Studenti se během práce na semináři seznamují prostřednictvím aktuálních informačních zdrojů s aktuálním děním ve státech regionu, učí se vyhledávat, zpracovávat a analyzovat získané informace.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.