Charles Explorer logo
🇬🇧

Theoretical Foundations of Literary Science

Class at Faculty of Arts |
ASE100081

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednáška studenty seznamuje s klíčovými pojmy z literární teorie a možnými přístupy k nim, včetně jejich problémového nahlížení. Primární pozornost je věnována kompozici literárního díla, časoprostorovým souvislostem textu, narativním postupům, poetice postavy, základním problémům versologie a vývoji verše. Součástí přednášky je výklad teoretických statí, které by měly vést k vlastnímu hledání interpretačních možností literárního textu. Jako jeden ze základních cílů výuky se objevuje i potřeba zkvalitnit samotný proces percepce literárního díla a studenty tak směřovat k problémovému uvažování o literatuře.

1. Úvod do problematiky a struktury literární vědy - její členění a odlišná pojetí, základní roviny literárního díla.

2. Literární dílo jako znak.

3. Problémy genologie: vznik, vývoj a proměny lit. druhů a žánrů.

4. Vztah fabule a syžetu, kompozice literárního díla.

5. Narativní postupy prózy: typologie vypravěčů a románové postavy, vyprávěcí situace.

6. Čas a prostor v literárním díle.

7. Poetika postavy.

8. Problém intertextuality: typy a prostředky.

9. Lyrika, lyrické žánry.

10. Básnické tropy a stylistické figury.

11. Teorie verše: metrika, strofika, prozódie a nauka o rýmu.

12. Prozodické systémy.

13. Strofa a rým, volný verš.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Přednáška studenty seznamuje s klíčovými pojmy z literární teorie a možnými přístupy k nim, včetně jejich problémového nahlížení. Primární pozornost je věnována kompozici literárního díla, časoprostorovým souvislostem textu, narativním postupům, poetice postavy, základním problémům versologie a vývoji verše.

Součástí přednášky je výklad teoretických statí, které by měly vést k vlastnímu hledání interpretačních možností literárního textu. Jako jeden ze základních cílů výuky se objevuje i potřeba zkvalitnit samotný proces percepce literárního díla a studenty tak směřovat k problémovému uvažování o literatuře.