Charles Explorer logo
🇨🇿

Praktická cvičení ze slovenštiny II

Předmět na Filozofická fakulta |
ASE100210

Sylabus

1. Slovenské hláskosloví. Abeceda. Výslovnostní a pravopisné principy. Základní fráze při navázaní kontaktu: pozdravy, oslovení. Tvoření otázek (Kto? Čo? Odkiaľ? Kde? Kedy? Aký? Aká? Aké?). Adverbia místa a času.

2. Čtení textu: Životopis. Dvojhlásky, r, ŕ, l, ĺ, ľ. Znělostní asimilace. Základní přehled časování sloves. Sloveso byť. Demonstrativa (ten, tá, to).

3. Čtení textu: Rodina. Rytmické krácení. Základní přehled skloňování substantiv. Číslovky jeden - štyri.

4. Základní přehled skloňování adjektiv. Konverzace a slovní zásoba: Zoznámenie. Rodina. Byt.

5. Demonstrativa (tí, tie). Osobní zájmena (sg.). Vokalizace předložek.

6. Nominativ sg.: substantiva, adjektiva. Číslovky päť - milión. Konverzace a slovní zásoba: Dni v týždni, ročné obdobia. Adverbia místa a času.

7. Časování sloves, prézens. Konverzace a slovní zásoba: Čo robíme dnes, obyčajne doma, v škole? Osobní zájmena (pl.).

8. Genitiv a akuzativ sg.: substantiva, adjektiva. Předložky s genitivem, akuzativem. Konverzace a slovní zásoba: Co/na co potřebujeme doma, ve škole? Nepravidelná slovesa (chcieť, vedieť). Sloveso a akuzativní/genitivní vazba.

9. Instrumentál sg. Předložky s instrumentálem. Konverzace a slovní zásoba: Ideme na dovolenku. Nepravidelná slovesa (ísť, stáť). Řadové číslovky.

10. Nominativ pl.: substantiva, adjektiva. Konverzace a slovní zásoba: Večer na návšteve. Nepravidelná slovesa (jesť).

11. Adjektiva vzoru cudzí. Stupňování adjektiv. Konverzace a slovní zásoba: Slovenské naj… Přivlastňovací zájmena.

12. Preteritum. Tázací věty (zjišťovací, doplňovací a vylučovací otázka). Konverzace a slovní zásoba: Režim dňa, denný program, volný čas (kultúra, šport).

13. Futurum nedokonavých sloves. Konverzace a slovní zásoba: Čo budeme robiť…? Imperativ (pravidelná/nepravidelná slovesa).

14. Opakování, příprava na závěrečný test.

Anotace

Cvičení pro oborové studenty se věnuje úrovni A1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Studenti získají jazykovou a komunikační kompetenci na této úrovni.