Charles Explorer logo
🇨🇿

Polská literatura po roce 1989 (Vybrané problémy)

Předmět na Filozofická fakulta |
ASEV00021

Sylabus

. Polská literatura na přelomu 80. a 90. let, hlavní vývojové tendence po r. 1989. Kam směřuje polská literatura? Aneb literatura v diskusi

? ?Literární život? současného Polska (časopisy, vydavatelství, významné instituce, literární ceny), současná literární kritika

? Dědictví PRL-u: boření starých mýtů (Tadeusz Konwicki: Czytadło; Jerzy Pilch: Spis cudzołożnic; Janusz Rudnicki) a budování nových (Olga Tokarczuk)

? Návrat k epické románové tradici (Wiesław Myśliwski: Widnokrąg)

? Renesance fabule: vzorce populární prózy, hra se žánry v nové polské próze (Tadeusz Konwicki: Bohyň, Antoni Libera: Madame, Olga Tokarczuk: E. E.)

? Distance od fabule ? neepický model prózy: dílo Magdaleny Tulli

? ?Literatura małych ojczyzn?: Andrzej Zawada: Bresław; Piotr Szewc: Zagłada vs. Gdańsk Stefana Chwina

? Andrzej Stasiuk: od mýtu k patologii, od haličské vykloubenosti času k autobiografii

? Postmoderní silva rerum (Czesław Miłosz: Miłoszova Abeceda, Pejsek u cesty; Manuela Gretkowska: Kabaret metafizyczny; Andrzej Stasiuk: Dukla)

? Postmodernismus po polsku: hra s fikcí a metafikcí (Darek Foks: Svatební pizza; Tomek Tryzna: Panna Nikt; Jerzy Sosnowski; Marek Bieńczyk)

? ?Mediální realismus?: vratký status skutečnosti. O próze Sławomira Shutyho, Daniela Odiji či Wojciecha Kuczoka

? Jazykový experiment: Dorota Masłowska (Červená a bílá, Paw królowej)

? Léčba šokem: Chlípnice Michała Witkowského

? Moderní polské drama: Michał Walczak, Pobavme se o životě a smrti ? Nová polská dramatika (Ingmar Villqist ad.)

Anotace

Cílem semináře je na příkladu konkrétních textů představit polské literární dění po roce 1989, zásadní vývojové tendence i nejzajímavější fenomény současné polské literatury, především prózy. Částečná pozornost bude věnována ale např. i modernímu polskému dramatu. Výběr témat i analyzovaných textů zčásti reflektuje u nás dostupnou překladovou literaturu (semináře se tedy nemusejí obávat ani studenti prvního ročníku), ale měl by představit i literaturu v českém prostředí méně známou.

Níže uvedený základní okruh témat je vstupním návrhem, konečný výběr textů projde redukcí a bude záviset i na zájmu studentů.