Charles Explorer logo
🇨🇿

Současná polská próza

Předmět na Filozofická fakulta |
ASEV00048

Sylabus

Cílem semináře bude na příkladu konkrétních textů představit současné polské literární dění, obecnější tendence i nejzajímavější fenomény současné polské prózy, včetně aktuálního literárního dění (časopisy, vydavatelství, literární ceny; nové tituly, literární kritika) nebo překladů soudobé polské tvorby do češtiny. Seminář se zaměří především na analýzu a interpretaci konkrétních děl či komplexu tvorby vybraných autorů různých generací (M. Tulli, M. Gretkowské, W. Kuczoka, D.

Masłowské, P. Szewce, M. Witkowského, K. Vargy ad.), včetně jejich zasazení do dobového kontextu.

* Základní okruh témat:

Hlavní vývojové tendence v polské literatuře po r. 1989. Kam směřuje současná polská próza?

?Literární život" současného Polska (časopisy, vydavatelství, významné instituce, literární ceny), současná literární kritika

Distance od fabule - neepický model prózy: dílo Magdaleny Tulli

Nebyl jen Schulz: literární vize Piotra Szewce

Léčba šokem Michała Witkowského

Jazykový experiment: Dorota Masłowska (Červená a bílá, Paw królowej)

?Mediální realismus": vratký status skutečnosti. O próze Sławomira Shutyho, Daniela Odiji či Wojciecha Kuczoka

?Ženská" literatura? K Manuele Gretkowské a Izabele Filipiak

Parnas bis i Bildungsroman: Krzysztof Varga

Reisefieber: cestovatelská a spisovatelská horečka Mikołaje Łozińského

Kam směřuje Olga Tokarczuk?

Makabrózní Polsko Jerzyho Pilcha

Anotace

Cílem semináře bude na příkladu konkrétních textů představit současné polské literární dění, obecnější tendence i nejzajímavější fenomény současné polské prózy, včetně aktuálního literárního dění (časopisy, vydavatelství, literární ceny; nové tituly, literární kritika) nebo překladů soudobé polské tvorby do češtiny. Seminář se zaměří především na analýzu a interpretaci konkrétních děl či komplexu tvorby vybraných autorů různých generací (M. Tulli, M. Gretkowské, W. Kuczoka, D.

Masłowské, P. Szewce, M. Witkowského, K. Vargy ad.), včetně jejich zasazení do dobového kontextu.