Charles Explorer logo
🇬🇧

The Image of Bratislava in Czech Travelogues

Class at Faculty of Arts |
ASEV00479

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

V rámci semináře se předpokládá četba a interpretace konkrétních českých cestopisů meziválečného období. Relevantní texty:

ČAPEK, Karel: Obrázky z domova. Praha: Československý spisovatel, 1953.

DEML, Jakub: Z mého okovu. Tasov na Moravě, 1927.

HÁLEK, Ivan: Zápisky slovenského lekára. Žilina: Žilinskí priatelia I. Hálka, 1932.

KÁLAL, Karel: Na krásném Slovensku (1903), Praha: Leopold Mazáč, 1929.

KÁLAL, Karel: Obrázky zpod Tater, Praha: J. Otto, 1907.

MAJEROVÁ, Marie: Ze Slovenska. Praha: Knihovna Holubice, 1920.

NEUMANN, Stanislav Kostka: Československá cesta. Deník cesty kolem republiky od 28. dubna do 28. října 1933. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1952.

VÁCHAL, Josef: Cesta Slovenskem. Praha: Gallery, 2012.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seminář se bude věnovat vzniku Československa, který přinesl zcela odlišný typ zájmu o Slovensko a jeho kulturního život. Slovensko se ocitlo v r. 1918 v nových geopolitických i kulturních souvislostech.

Cílem bude interpretovat tuto změnu na materiálu českých cestopisů prvorepublikového období. Východiskem bude cestopisná tvorba tzv. předpřevratového období do r. 1918 (Karel Kálal, Ivan Hálek) ve srovnání s cestopisy první republiky (Jakub Deml, Josef Váchal, Karel Čapek, Marie Majerová, S.

K. Neumann).

Cestopisy na jedné straně upozorňovaly na tradiční kulturu Slováků (reprezentovanou fotografickou tvorbou K. Plicky), na straně druhé se hledala nová podoba vzájemných česko-slovenských vztahů v politickém ovzduší tzv. čechoslovakismu.

Specifické místo v nich zaujímala Bratislava, která rovněž se vznikem nové republiky vstoupila do nových kulturních vztahů. Na jedné straně půjde o imagologický výzkum konstant a proměnných paradigmatického repertoáru kulturních stereotypů, na straně druhé můžeme sledovat pragmatické cíle autora zapadající do poznávání okolního světa na pozadí protikladu cizího a blízkého.