Charles Explorer logo
🇨🇿

Holokaust Romů a Sintů z českých zemí: společenské předpoklady, průběh a paměť

Předmět na Filozofická fakulta |
ASEV00526

Sylabus

Kurz předpokládá domácí přípravu spočívající ve studiu odborných textů a prací s vybranými prameny. Podrobný sylabus s texty zadanými ke studiu na konkrétní hodinu viz MST.

Harmonogram  5. 10. 1 - Úvodní hodina, vymezení tématu, terminologie a etické otázky  12. 10. 2 - Společenské předpoklady, chronologie perzekuce v Protektorátu Čechy a Morava, evropský kontext  19. 10. 3 - Vznik a fungování táborů v Letech u Písku a v Hodoníně u Kunštátu, jejich místo v českých dějinách  26. 10. 4 - Historie tzv. cikánského rodinného tábora v Auschwitz-Birkenau, jeho místo v dějinách holokaustu Romů a Sintů z protektorátu 2. 11.  5 - Od vzpomínky k textu. Svědectví přeživších jako historický pramen, proměny jejich zpracování a využití ve výzkumu holokaustu Romů a Sintů.  3./4./6. 11. (jde o celodenní exkurzi mimo pravidelný rozvrh kurzu, termín dle domluvy)6 - Exkurze do Letů u Písku 9. 11. 7 - Vyrovnávání se s genocidou na osobní i společenské úrovni. Protektorátní tábory po jejich zrušení jako koncentračních do 90. let. Připomínání a péče o památku obětí na místech býv. KT, uznání a odškodnění. 16. 11. 8 - "reading week" 23. 11. 9 - Debata s potomkem přeživších. Rodinná paměť: druhá světová válka a její následky 30. 11. 10 - Boj o vepřín a rekreační středisko na místech koncentračních táborů od 90. let  7. 12. hodina odpadá (náhrada za exkurzi) 14. 12. 11 - Debata s potomky přeživších: Výzkum a vystavování holokaustu Sintů a Romů, participace přeživších na produkci vědění a aktivitách ve veřejném prostoru. 21. 12 12 - Závěrečná hodina 4. 1. hodina odpadá (náhrada za exkurzi)

Anotace

Kurz se soustřeďuje nejen na téma genocidy Romů a Sintů z českých zemí v době druhé světové války a na jeho hlubší společenské kořeny, ale také na poválečnou tendenci vytěsňovat jej z českého historického narativu a společenského povědomí na jedné straně a na druhé straně na způsoby, jak se se zkušeností genocidy a s jejím společenským vytěsňováním vyrovnávali přeživší. Kurz tak vede k prozkoumávání složitého vztahu československé společnosti k Romům a (dis)kontinuitám křehkého postavení Romů v době komunistické diktatury i po obnovení demokracie a ustavení samostatné České republiky.

Budeme se věnovat holokaustu Romů a Sintů jako historické události, ale také jeho důsledkům a dědictví jako stále současné společenské výzvě. Zabývat se budeme také etickými a metodologickými otázkami spojenými s výzkumem historie Romů.

Kurz výrazně těží ze zkušenosti obou vyučujících jako badatelek věnujících se tématu válečné a poválečné historie Romů a z jejich účasti na přípravě a realizaci současně budovaného památníku v Letech u Písku.