SYLABUS: Sociologie 20. století
FF UK Praha, Katedra sociologie
Rozsah kurzu: 3 hodiny týdně
Přednášející: doc. PhDr. Jiří Šubrt, CSc.
Charakteristika kurzu
Výklad je v jednosemestrálním kurzu koncipován tak, aby tematicky pokrýval látku, jejíž rozsah je z jedné strany vymezen návazností na předchozí výuku ?Dějin sociologie? a z druhé strany je ohraničen tím, že na něj obsahově navazuje předmět ?Současná světová sociologie?. Kurz proto nepokrývá problematiku sociologie 20 století v celém rozsahu, nýbrž se zaměřuje pouze na vybraná témata (chicagská škola, sociologie vědění, kritická teorie frankfurtské školy, fenomenologie, neopozitivismus, pokusy o tvorbu velké teorie, historická sociologie, kritika totalitarismu, kritický racionalismus).
Sociology of the 20. Century
Teaching in this one semester course is composed in order to cover themes sandwiched between the History of Sociology on one side and Contemporary World Sociology on the other. For this reason the course doesn?t cover the topic of the sociology of the 20th century fully but it orients itself towards selected topics (chicago school, sociology of knowledge, the critical theory of the frankfurt school, phenomenology, neo-positivism, attempts at great theories, historical sociology, the critics of totalitarianism, critical rationalism).
Hodnocení kurzu
Předpokladem k udělení zápočtu je zpracování referátu na stanovené téma (v rozsahu cca 4 normostrany). Zkouška má podobu písemného testu a následného ústního přezkoušení.
Osnova kurzu, témata a okruhy 1. Chicagská škola: výzkum města (R. E. Park, E. Burgess), humanistická sociologie (W. Thomas, F. Znaniecki), symbolický interakcionismus (G. H. Mead, H. Blumer).
Literatura:
Šubrt, J. a kol. ?Soudobá sociologie II?, str. 35-61.
Ch.-H. Cuin ? F. Gresle: ?Dějiny sociologie?, str. 155-163.
Giddens, A.: ?Sociologie?, str. 449-453.
?Sociologické školy, směry, paradigmata?, str. 55-57.
Harrington, A. a kol.: Moderní sociální teorie, str. 166-168. 2. Sociologie vědění (M. Scheler, K. Mannheim).
Literatura:
Hubík, S.: ?Sociologie vědění?, str. 69-108.
Šubrt, J. (ed.): ?Historická sociologie?, str. 118-139. 3. Kritická teorie frankfurtské školy I. (M. Horkheimer a T. W. Adorno) .
Literatura:
?Sociologické školy, směry, paradigmata?, str. 124-139.
Harrington, A. a kol.: Moderní sociální teorie, str. 222-227.
Šubrt, J. (ed.): ?Historická sociologie?, str. 205-217. 4. Kritická teorie frankfurtské školy II. (H. Marcuse, E. Fromm).
Literatura:
?Sociologické školy, směry, paradigmata?, str. 124-139.
Harrington, A. a kol.: Moderní sociální teorie, str. 229-230.
Šubrt, J. a kol.: ?Soudobá sociologie I?, str. 241-261. 5. Počátky fenomenologické sociologie (A. Schütz).
Literatura:
Šubrt, J.: ?Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie?, str. 31-38.
Nohejl, M.: ?Lebenswelt a každodennost v sociologii Alfreda Schütze.? Praha: Sociologické nakladatelství 2001, str. 35-79. 6. Neopozitivismus (G. A. Lundberg).
Literatura:
Šubrt, J. a kol. ?Soudobá sociologie II?, str. 9-34.
Klofáč, J. ? Tlustý, V.: ?Soudobá sociologie I.?, str. 61-75. 7. ?Velká teorie? v pojetí P. A. Sorokina a G. Gurvitche.
Literatura: