Charles Explorer logo
🇬🇧

Sociology 1: Individual and Society

Class at Faculty of Arts |
ASG100104

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematická struktura a časový plán předmětu, včetně povinné a rozšiřující četby:

Vysvětlivka k četbě: přednáška: zde je uvedena povinná nebo doplňující četba k příslušné přednášce. Je-li text zařazený jako povinný, je třeba jej přečíst před přednáškou. seminář: zde se uvádí četba, která je určená pro Seminář k Obecné sociologii 1. Tyto texty se budou probírat až na semináři, který se koná o týden později než příslušná přednáška. Rozsah četby a práce s těmito texty se řídí pokyny v semináři. Pro studenty, kteří navštěvují přednášku, ale ne seminář, tyto texty představují nepovinnou rozšiřující četbu.  1. Představení kurzu. Obsah a cíle obecné sociologie - 2. 10. 2023

• Seznámení s náplní kurzu, organizací výuky a nároky na atestaci

• Nástin problematiky „jedinec a společnost“

• Vymezení a obsah obecné sociologie

• Druhy teorie v sociologii

• Pojem společnosti. Z čeho se společnost skládá? Substance a vztahy

• Úroveň analýzy a úroveň abstrakce

• Sociální skupiny vs. sociální kategorie

• Funkce sociologického poznání.

Četba: přednáška: Thompson, Kenneth. 2004. „Sociologie“, „Společnost“. In týž. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister & Principal, s. 122 – 127, 128 – 129. seminář (týden 1): Bourdieu, Pierre. 2023. Pascalovské meditace. Praha: Karolinum, s. 215 – 217. = analýza postavy kavárenského číšníka seminář (týden 2): Petrusek, Miloslav. 2006. „cynická společnost“, „dětinská společnost“, „zdravá společnost“, „zrychlující se (akcelerující) společnost“. In týž. Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, s. 73 – 79, 455 – 459.  Každý si přečte aspoň dvě ze čtyř hesel.  

Oddíl A. Společnost jako nadindividuální realita   2. Jazyk a společnost - 9. 10. 

• Jazyk jako systém, jazyk a mluva (Ferdinand de Saussure)

• Jazykový relativismus (tzv. Sapir-Whorfova hypotéza)

• Jazykové hry. Jazyk a kultura. Může být jazyk soukromý? (Ludwig Wittgenstein)

• Vztah jazyka a reality (reprezentace); vztah jazyka a jednání (performativita)

• Jazyk a jazykový obrat v sociologii; lingvistika, sociolingvistika, sémiotika a sociologie.

• Semestrální práce: výzkumné téma a výzkumná otázka I.

Četba: přednáška: de Saussure, Ferdinand. 2007. „Povaha jazykového znaku“, „Neproměnlivost a proměnlivost znaku.“ První část, první a druhá kapitola. In týž. Kurz obecné lingvistiky. Praha: Academia, s. 95 – 107 (minimum s. 95 – 99). seminář: Mlynář, Jakub. 2016. „Stroje, texty, sítě a jiné obrazy: metaforický rozměr sociologie.“ Acta Universitatis Carolinae Philosophica et Historica 22 (2): 51 – 71.   3. Kultura jako sociologické téma - 16. 10.

• Historické proměny pojmu kultura

• Slabá a silná pojetí kultury; kultura jako konstitutivní složka společnosti

• Antropologické a axiologické pojetí kultury, další třídění

• Symboly, hodnoty, normy, klasifikace

• Kultura jako systém, kulturní integrace.

Četba: přednáška: Auer, Peter. 2014. „Kultura: Clifford Geertz.“ In týž. Jazyková interakce. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, s. 186 – 197. seminář: Geertz, Clifford. 2000. „Náboženství jako kulturní systém.“ In týž. Interpretace kultur. Praha: SLON, s.  103 – 145 (minimum s. 103 – 111, pro referát s. 103 – 126).   4. Sociální struktury - 23. 10.

• Pojem struktury a systému a jejich význam pro sociální vědy

• Struktura v lingvistice a sociální antropologii (Claude Lévi-Strauss)

• Struktury (ve) společnosti, hlubinné a empirické struktury

• Různé významy sociální struktury, sociální struktura a sociální stratifikace

• Semestrální práce: výzkumné téma a výzkumná otázka II.

Četba: přednáška: Merton, Robert K. 2007. „Sociální struktura a anomie.“ In týž. Studie ze sociologické teorie. 2. vyd. Praha: SLON, s. 132 – 177. doplňující: Hawkes, Terence. 1999. „Úvod“. In týž. Strukturalismus a sémiotika. Brno: Host, s. 9 – 15. seminář: Lévi-Strauss, Claude. 2006. „Pojem struktury v etnologii“. In týž. Strukturální antropologie. Praha: Argo, s. 239 – 274. nebo Lévi-Strauss, Claude. 2006. „Struktura mýtů“. In týž. Strukturální antropologie. Praha: Argo, s. 182 – 204.  

 Oddíl B. Jedinec jako východisko sociologické analýzy: teorie jednání a metodologický individualismus   5.  Sociální jednání a aktér - 30. 10.

• Chování, jednání a sociální jednání (Max Weber)

• Problém dvojité kontingence jednání

• Systémy jednání (Talcott Parsons)

• Individuální a kolektivní aktéři; agregáty jednání

• Kdo jedná? Co jedná? Problém „aktérství“ (agency).

Četba: přednáška: Holmwood, John. 2006. „Talcott Parsons: funkcionalismus jako sjednocená obecná teorie“. Část kapitoly „Funkcionalismus a jeho kritici“ in Austin Harrington, ed. Moderní sociální teorie: základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál, s. 139 – 148. seminář: Parsons, Talcott. 1971. „Pojem společnost: skladebné složky a jejich vzájemné vztahy“. In týž. Společnosti: vývojové a srovnávací hodnocení. Praha: Svoboda, s. 24 – 57 (minimum s. 24 – 31 a  tabulky s. 55 – 56, pro referát s. 24 – 37 a tabulky s. 55 – 56).  

Þ Odevzdat návrh tématu práce nejpozději  6. 11. 2023 v 23:59.   6. Symbolická interakce a sociální identita - 6. 11.

• Pojmy zrcadlové já, I a me, zobecnělý druhý (Charles H. Cooley, Herbert G. Mead)

• Definice situace a tzv. Thomasův teorém (William I. Thomas)

• Symbolický interakcionismus (Herbert Blumer)

• Dramaturgická sociologie, interakční řád (Erving Goffman)

• Etnometodologie (Harold Garfinkel).

Četba: přednáška: Outhwaite, William. 2006. Část kap. 5 „Interpretativismus a interakcionismus.“ In Austin Harrington, ed. Moderní sociální teorie: základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál, s. 161 – 173. doplňující: Mead, George Herbert. 2017. „Hraní, hra a zobecnělý druhý“. Kap. 20 in týž. Mysl, já a společnost. Praha: Portál, s. 83 – 93. seminář: Goffman, Erving. 1999. „Úvod“ a část kap. 1 „Herecké výkony.“ In týž. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, s. 10 – 52. nebo Goffman, Erving. 2003. „Předmluva a část kap. 1. Stigma. Praha: SLON. 2003, str. 7 – 13 a 88 – 108.    7. Racionální modely sociálního jednání: rozumný jedinec a nerozumná společnost - 13. 11.

• Utilitarismus v sociologii, jeho historické kořeny

• Teorie racionální volby (TRV)

• TRV a vztah mikro- a makrosociálních procesů (James S. Coleman)

• Analytická sociologie, sociální mechanismy

• Dilemata kolektivního jednání, vězňovo dilema, tragédie obecní pastviny

• Nezamýšlené důsledky jednání.

+ komentář k odevzdaným tématům prací 

 Četba: přednáška: Lužný, Dušan. 2015. „Teorie racionální volby v současné sociologii náboženství.“ Sociológia / Slovak Sociological Review 47 (2): 151 – 170 (minimum 151 – 159). seminář: Elster, Jon. 2013. „Úvod: Dva problémy společenského řádu.“ In týž. Tmel společnosti: studie sociálního řádu. Praha: Academia, s. 12 – 28.  

 Oddíl C. Společnost v jedinci a jedinec ve společnosti   8. Instituce a institucionalizace. Status a role - 20. 11.

• Sociální status a role

• Role jako prvek sociální struktury: strukturní funkcionalismus

• Instituce, různá pojetí. Totální, chamtivé instituce

• Fenomenologická sociologie, typizace, struktury žitého světa (Alfred Schutz)

• Institucionalizace. Sociální konstrukce skutečnosti (Peter L. Berger a Thomas Luckmann).

Četba: přednáška: Berger, Peter L. & Thomas Luc

Annotation

The course introduces students to the basic categories and tools of the sociological perspective, interpreting the richness of sociological approaches through the age-old dilemma between social and individual, structural and authentic levels of action. The course consists of three basic blocks and a final conclusion.

In the first block, students are presented in more detail about the content of the concept of society and its current relevance, using confrontation with other concepts at a similar level of generality. More emphasis is placed on introducing the notion of culture and its sociological importance.

The other two blocks serve the gradual introduction of two basic views of the relationship between the individual and society, through an introductory presentation of basic sociological currents, concepts and related theories. The emphasis is on developing a sociological imagination and an insight into a plurality of sociological approaches.

The outcome of the course is aimed at thinking about the authenticity of human action from a sociological perspective and an introduction to efforts to overcome the duality of individual and structure in sociology.