Struktura kurzu:
Operacionalizace komplexních pojmů. Kvantifikace, tvorba indexů. Technika časového snímku.
Škálování v sociologii, základní pojmy (kontinuum, škála, dimenze). Vývoj a klasifikace technik, škály na principu posuzování soudci, škály aposteriorní.
Technika párového srovnání, t. zdánlivě stejných a následných intervalů.
Bodovací škála (Likert), skalogram (Guttman) a testování reliability škál.
Sémantický diferenciál (Osgood), další škálovací techniky.
Testy a jejich použití ve výzkumu, klasifikace. Specifika didaktických testů.
Základní psychometrické principy - využití standardních stupnic, nároky na standardizaci, konstrukci a vývoj testu.
Testy osobnosti, projektivní techniky a jejich využití ve výzkumu trhu. Testování v oblasti interpersonálních vztahů a skupinových charakteristik.
Sociometrické techniky. Sociometrický test a jeho konstrukce, výběr kritérií. Zpracování sociometrických dat - matice, indexy, sociogramy.
Diagnostické a terapeutické aspekty dramatických technik - hraní rolí, psychodrama, sociodrama.
Pozorování jako technika sběru dat (kvalitativní, standardizované, ratingové škály).
Experiment.
Technika focus-groups.
Kurz seznamuje studenty s dalšími technikami sběru dat kromě dotazování a studia dokumentů. Zaměřuje se jak na speciální techniky kvantitativního výzkumu, tak na méně standardizované postupy uplatnitelné v oblasti mikrosociologie a kvalitativního výzkumu. Připravuje studenty na praktické aplikace těchto postupů v oblasti výzkumu veřejného mínění a trhu.
Požadavky k atestaci:
V seminární části studenti v týmech zpracovávají vlastní sondu v oblasti škálování (mají možnost výběru tématu i metody). Cílem je vytvoření kvalitního měřicího nástroje byť s omezením vyplývajícím z malého vzorku. Splnění úkolu je podmínkou připuštění k ústní zkoušce.
The course introduces students to other techniques of data collection in addition to interviewing and studying documents. It focuses on both special quantitative research techniques and less standardized procedures applicable to microsociology and qualitative research. It prepares students for practical application of these approaches in the field of public opinion research and market research.
Attestation requirements:
In the seminar part, students work in teams on their own scaling probe (they have the choice of topic and method). The aim is to create a quality measuring tool, albeit with the limitations of a small sample. Completion of the task is a condition for admission to the oral exam.
V případě distanční výuky:
Koná se on-line prostřednictvím zoom ve vymezených hodinách podle rozvrhu. Odkaz na příslušný link bude zapsaným studentům zaslán mailem, podobně též prezentace. V úvodní části kurzu budou převažovat přednášky, semináře budou zařazeny podle stavu zpracování samostatných úkol ů.