Harmonogram a obsah přednášek (sylabus):
Úvod do hospodářské etiky – základní pojmy (21. 2. 2018)
Charakteristika základních pojmů je zaměřena na tří základní segmenty: morálka (morální smysl, morální jednání, morální integrita) etika a mravnost; ctnosti a hodnoty; kultura v podnikání a hospodářská etika;
Vztah morálky a etiky; vztah etiky a ekonomie, hospodářská etika (makroetika) a etika v podnikání (mikroetika) – definice pojmů; vznik etiky v podnikání. 2. Etika ve státní správě (28. 2. 2018)
Vztah hospodářské etiky (etiky v podnikání) a etiky ve státní správě; psaná etická pravidla (zejména etické kodexy), praktická personální politika ve státní a veřejné správě, etické vzdělávání, etické vedení (řízení), management hodnot.
Uvedení do problematiky globalizace, udržitelného rozvoje, včetně náhledu na koncept „přechodu od brutálního k morálnímu kapitalismu“ a aktuální otázky hospodářské etiky v současnosti (7. 3. 2018)
Proces hledání globálního étosu (zlaté pravidlo morálky), globalizace a globální problémy současného světa, etické rozměry globalizace, problém udržitelnosti rozvoje (Agenda 2030), k implementaci cílů trvale udržitelného rozvoje napomáhá Caux Round Table, který vznikl v roce 1986), jeho Principles for business byly poprvé vydány v roce 1994 v současnosti usiluje o tzv. „morální kapitalismus“ (od roku 2004, kdy byl také aktualizován kodex „Principles“), v roce 2015 byla vydána bílá kniha pod názvem Cesta k morálnímu kapitalismu, která reflektuje zkušenosti z globální finanční krize.
Kulturní a etické limity trhu v současnosti. Rozdíl mezi tržní společností a tržní ekonomikou. Krize hodnot jako proces „rozleptávání“ či „koroze“ hodnot. Krize důvěry a důvěryhodností zejména organizací ve společnosti) dotýká se politických stran a politických organizací, veřejných a náboženských organizací, korporací a jiných hospodářských organizací, orgánů státní a veřejné správy atd. 4. Občanská a podniková kultura (14. 3. 2018)
Pojem kultura, úrovně kultury, kulturní okruhy, základní kulturní dimenze, typy zájmových skupin interní pravidla pravidla (kulturní a etická);
Hodnotové škály, model etického rozhodování, vymezení etické kompetentnosti, morální postoje člověka, morální rozvoj podniku, psychologie hodnot;
Podniková kultura- její charakteristika, prvky, funkce, z ákladní roviny, silná podniková kultura. 5. Hodnotové tradice (21. 3. 2018)
Antická morální filozofie (etika): vznik metod etiky a systému ctností v oblasti antické filozofie (Sokrates, Platon, Aristoteles). Ctnosti v helénském a římském období (M. T. Cicero). Křesťanské a kardinální ctnosti (Augustinus, Tomáš Akvinský). Systémy ctností vznikající na počátku novověku ( B. Spinoza, I. Kant).
Moderní koncepty hodnot, resp. moderních ctností (28. 3. 2018)
Moderní koncepty hodnot, které vznikly v průběhu 19. a 20. století – filozofický (etický), sociální a institucionální. Bazickým konceptem je filozofie hodnot a života, hodnotová etika (směr novokantovský a fenomenologický). Navazujícím konceptem je sociální teorie hodnot, jež se rozvíjí zejména v oblasti sociologie a psychologie. Třetím konceptem je institucionální teorie hodnot (nová institucionální ekonomie). 7. Hodnoty z pohledu institucionální teorie, hodnoty trhu a ekonomické praxe (4. 4. 2018)
Hodnoty v oblasti hospodářství z pohledu institucionální teorie. Rozdělení pravidel na externí a interní. Charakteristika interních pravidel a jejich klasifikace. Vztah etických hodnot a norem. Základní hodnoty trhu – důvěra a odpovědnost. Škála hodnot ekonomické praxe a jejich základní souvztažnosti.
Etický kodex a metodika jeho výstavby, etický a sociální audit, jako nástroj zkvalitnění řízení (11. 4. 2018)
Význam kodexů v hospodářské etice. Druhy etických kodexů z pohledu věcného zaměření – firemní krédo, deklarace hodnot a etický kodex. Proces operacionalizace etického kodexu. Etické kodexy v praxi. Výcvik zaměstnanců v oblasti etiky v podnikání, etické vzory.
Rozlišení finančních a nefinančních auditů, kritéria a zdroje etického a sociálního auditu, význam etického a sociálního auditu pro implementaci etiky v podnikání
Společenská odpovědnost podniku (CSR) a její vývoj, kulturní a etické cíle Corporate Governance (CG), management zájmových skupin (18. 4. 2018)
Charakteristika podniku a podnikání. Struktura společenské odpovědnosti. Charakteristika a vývoj konceptu společenské odpovědnosti podniku (CSR), vztah konkurenceschopnosti a CSR. Význam CSR v etickém programu organizace, ekonomické aspekty CSR.
Definice, vznik a teoretické platformy CG. Modely CG – anglo-americký, evropský a asijský. Cíle CG – organizačně-právní, finančně-ekonomické a kulturně-etické. Úloha etických hodnot v CG. – společenská odpovědnost podniku jako integrující platforma hodnot a parametrů CG: transparentnosti, důvěry, kontrolovatelnosti (právní a ekonomická odpovědnost), autority a moci. Vztah stakeholders a CG.,
Teorie zájmových (participujících) skupin – stakeholders. Úloha zájmových skupin v podniku, strategie pro řízení vztahů se stakeholdery – strategie podle potenciálu stakeholdera (ofenzivní, defenzivní, proměnlivou a setrvačnou) a strategie podle typu stakeholdera. Role zájmových skupin v manažerské etice. 10. Byznys a lidská práva (25. 4. 2018)
Dodržování lidských práv v podnikání je možné chápat jako závazek a to bez ohledu na to zda jej státní moc vynucuje, vztah odpovědnosti a lidských práv (otázka vztahu ke kvalitě života), základní pilíře Národního akčního plánu pro byznys a lidská práva: 1. Povinnost státu chránit lidská práva, 2. Lidská práva jako morální a etický závazek, 3. Ochrana lidských práv.
Korupce a lobbing jako etický a ekonomický problém (2. 5. 2018)
Korupce: definice, druhy, stádia, důsledky a její monitorování; lobbing: definice a rozdělení a důsledky lobbingu bez pravidel. Makroekonomické aspekty korupce a hospodářský řád. Zmapování prokorupčních faktorů. Mikroekonomické analýzy (skrytých) stránek korupce. lobbing, klientelismus.
Cíl předmětu (anotace):
Předmět „Hospodářská etika“ je koncipován jako mezioborový. Základní bázi tvoří obecná etika, resp. morální (praktická) filozofie a obecná ekonomie. Cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými koncepty, principy, nástroji a metodami hospodářské etiky, včetně ověřených postupů jejich operacionalizace.
Získané způsobilosti pro studenta:
- pochopení základních vztahů mezi obecnou etikou a ekonomií,
- posouzení hospodářských aktivit z pohledu morálky a etiky,
- získá znalosti z filozofie života, hodnotové etiky a sociální a institucionální teorie hodnot,
- získá znalosti základních nástrojů hospodářské etiky včetně ověřených postupů jejich operacionalizace,
- získá přehled o kulturních a etických aspektech corporate governance (CG), společenské odpovědností podniku (CSR), managementu zájmových skupin (stakeholders),
- prohloubí si vědomosti a znalosti o korupci, lobbingu a klientelismu
Studijní povinnost: ústní zkouška