Charles Explorer logo
🇨🇿

Marketing

Předmět na Filozofická fakulta |
ASG200080

Sylabus

1. Marketing a marketingová koncepce (výrobní, produktová, prodejní, marketingová)

2. Marketingové mikroprostředí (kupní chování, rozhodovací proces, role konkurentů, dodavatelů a distributorů)

3. Marketingové makroprostředí (politicko-právní, ekonomické, sociálně-kulturní, technologické a přírodní vlivy)

4. Marketingový výzkum (sekundární a primární výzkum, kvantitativní a kvalitativní výzkum, metody)

5. Marketingová strategie: segmentace a targeting (cílený marketing, segmentační kritéria, pricipy)

6. Marketingová strategie: značka a brand positioning (hodnota značky, identita, značkové strategie)

7. Marketingový mix: produkt (životní cyklus produktu, inovace, řízení produktového mixu)

8. Marketingový mix: cena (vnímání ceny zákazníkem, tvorba cen a cenové strategie, slevy)

9. Marketingový mix: komunikace (marketingové sdělení, komunikační nástroje, komunikační mix)

10. Marketingový mix: dostupnost (distribuční strategie, přímé a nepřímé distribuční cesty, volba a řízení distribučních cest)

11. Marketingové plánování (marketingový plán, role marketéra)   Tématické okruhy k atestaci:

1.       Popište vývoj marketingu a jeho současnou ideální roli ve firmě (podstata marketingu a marketingové koncepce).

2.       Do jakých kroků se dá rozčlenit marketingové řízení a co tyto kroky obsahují?

3.       K čemu slouží, k čemu směřuje a z čeho se skládá marketingová analýza?

4.       Nákupní chování zákazníků.

5.       Jaké nástroje používáme při analýze vnitřního prostředí?

6.       Jaké nástroje používáme při analýze vnějšího prostředí?

7.       Jak a proč vytváříme marketingové cíle a jaký je jejich vztah k strategické analýze a tvorbě strategií?

8.       Jaké typy strategií v marketingu používáme, čím se mezi sebou liší a jaké mají vzájemné vztahy?

9.       Kdy a k čemu používáme segmentaci, targeting a positioning? Jaký je jejich vztah k marketingovým strategiím?

10.    Produkt jako nástroj marketingu (marketingové pojetí produktu, životní cyklus výrobku).

11.    Produktová politika (sortiment, výrobková řada, rozhodování o výrobku).

12.    Cena v marketingovém mixu (procedura stanovení ceny, cenové strategie).

13.    Distribuce a distribuční cesty.

14.    Marketingová komunikace a možnosti jejich nástrojů.

15.    Jaké postupy využíváme pro implementaci marketingového plánu a jaká jsou její specifika pro marketing?

Anotace

Marketing je v předmětu představován jako holistický způsob řízení organizace.

Komplexní přístup umožňuje prezentovat marketing jako manažerskou disciplínu, která spojuje nákup a odbyt podniku s jeho finančním řízením, s řízením výroby, lidských zdrojů apod. Východiskem předmětu jsou marketingové koncepce, analýza tržního prostředí, reprodukční proces podniku, základní principy marketingu

(segmentace, cílový trh, tržní pozice) a jeho současné moderní trendy. Výuka se postupně dotkne všech částí marketingového řídícího procesu. Především bude zaměřena na strategickou analýzu (marketingový výzkum, spotřebitelské chování, analýza prostředí) a na strategické rozhodování (marketingové strategie, marketingový mix). Marketingové plánování a jeho implementace tvoří rámec výkladu marketingového řízení organizace. Studenti mají možnost rozšířit si znalosti této problematiky v kurzech Change managementu a Organizačního rozvoje, které jsou na katedře sociologie vyučovány. V předmětu si studenti osvojí jak základní modely, tak praktické dovednosti z oblasti analýzy, jejichž aplikace bude procvičena na případových studiích. K úspěšné atestaci studenti musí prokázat pochopení logických následností procesu marketingového řízení a schopnost adekvátního užití strategií a nástrojů, s nimiž se během kurzu seznámí.