1. Marketing a marketingová koncepce (výrobní, produktová, prodejní, marketingová)
2. Marketingové mikroprostředí (kupní chování, rozhodovací proces, role konkurentů, dodavatelů a distributorů)
3. Marketingové makroprostředí (politicko-právní, ekonomické, sociálně-kulturní, technologické a přírodní vlivy)
4. Marketingový výzkum (sekundární a primární výzkum, kvantitativní a kvalitativní výzkum, metody)
5. Marketingová strategie: segmentace a targeting (cílený marketing, segmentační kritéria, pricipy)
6. Marketingová strategie: značka a brand positioning (hodnota značky, identita, značkové strategie)
7. Marketingový mix: produkt (životní cyklus produktu, inovace, řízení produktového mixu)
8. Marketingový mix: cena (vnímání ceny zákazníkem, tvorba cen a cenové strategie, slevy)
9. Marketingový mix: komunikace (marketingové sdělení, komunikační nástroje, komunikační mix)
10. Marketingový mix: dostupnost (distribuční strategie, přímé a nepřímé distribuční cesty, volba a řízení distribučních cest)
11. Marketingové plánování (marketingový plán, role marketéra) Tématické okruhy k atestaci:
1. Popište vývoj marketingu a jeho současnou ideální roli ve firmě (podstata marketingu a marketingové koncepce).
2. Do jakých kroků se dá rozčlenit marketingové řízení a co tyto kroky obsahují?
3. K čemu slouží, k čemu směřuje a z čeho se skládá marketingová analýza?
4. Nákupní chování zákazníků.
5. Jaké nástroje používáme při analýze vnitřního prostředí?
6. Jaké nástroje používáme při analýze vnějšího prostředí?
7. Jak a proč vytváříme marketingové cíle a jaký je jejich vztah k strategické analýze a tvorbě strategií?
8. Jaké typy strategií v marketingu používáme, čím se mezi sebou liší a jaké mají vzájemné vztahy?
9. Kdy a k čemu používáme segmentaci, targeting a positioning? Jaký je jejich vztah k marketingovým strategiím?
10. Produkt jako nástroj marketingu (marketingové pojetí produktu, životní cyklus výrobku).
11. Produktová politika (sortiment, výrobková řada, rozhodování o výrobku).
12. Cena v marketingovém mixu (procedura stanovení ceny, cenové strategie).
13. Distribuce a distribuční cesty.
14. Marketingová komunikace a možnosti jejich nástrojů.
15. Jaké postupy využíváme pro implementaci marketingového plánu a jaká jsou její specifika pro marketing?
Marketing je v předmětu představován jako holistický způsob řízení organizace.
Komplexní přístup umožňuje prezentovat marketing jako manažerskou disciplínu, která spojuje nákup a odbyt podniku s jeho finančním řízením, s řízením výroby, lidských zdrojů apod. Východiskem předmětu jsou marketingové koncepce, analýza tržního prostředí, reprodukční proces podniku, základní principy marketingu
(segmentace, cílový trh, tržní pozice) a jeho současné moderní trendy. Výuka se postupně dotkne všech částí marketingového řídícího procesu. Především bude zaměřena na strategickou analýzu (marketingový výzkum, spotřebitelské chování, analýza prostředí) a na strategické rozhodování (marketingové strategie, marketingový mix). Marketingové plánování a jeho implementace tvoří rámec výkladu marketingového řízení organizace. Studenti mají možnost rozšířit si znalosti této problematiky v kurzech Change managementu a Organizačního rozvoje, které jsou na katedře sociologie vyučovány. V předmětu si studenti osvojí jak základní modely, tak praktické dovednosti z oblasti analýzy, jejichž aplikace bude procvičena na případových studiích. K úspěšné atestaci studenti musí prokázat pochopení logických následností procesu marketingového řízení a schopnost adekvátního užití strategií a nástrojů, s nimiž se během kurzu seznámí.