Rozpis výuky: 26. 2.
Úvod, volba tématu, projekt práce, školitel 5. 3.
Workshop: výzkumná otázka 12. 3.
Datov é zdroje, sekundární analýza dat, vlastní sběr online 19. 3.
Pokročilejší vyhledávání zdrojů, citační manažery 26. 3.
Workshop: rozvaha realizovatelnosti 2. 4.
Podoba a náležitosti bakalářských/diplomových prací; obhajoba 9. 4.
Workshop: projekt práce 16. 4.
Přehled literatury a jeho zpracování 23. 4.
Struktura bakalářské/diplomové práce 14. 5.
Prezentace projektu práce
Úkoly: 4. 3.
Úkol 1 tabulka + v hodině
Téma práce, návrh výzkumné otázky 25. 3.
Úkol 2 tabulka + v hodině
Rozvaha realizovatelnosti 8. 4. + 15. 4.
Úkol 3 tabulka
První návrh projektu práce 23. 4.
Úkol 4 tabulka
Peer-review projektu práce 10. 5.
Úkol 5 tabulka
Aktualizace projektu práce 14. 5.
Úkol 6 v hodině
Prezentace projektu práce 14. 5.
Úkol 7 v hodině
Koreferát projektu práce 14. 5.
Úkol 8
Moodle
Přehled literatury 14. 5.
Úkol 9 v hodině
Plán zpracování práce
Struktura kurzu: 26. 2. // Úvod, volba tématu, projekt práce, školitel
Úkol 1: rozpracování mapy souvislostí tématu (např. „pavouk“), zúžení tématu (včetně vyznačení tohoto zúžení na mapě), identifikace výzkumného problému (či problémů), popis jeho sociologické, příp. společenské, relevance. Odevzdaný úkol obsahuje tyto části: mapu souvislostí tématu s vyznačením zúžení tématu na mapě (odevzdání v hodině); formulaci výzkumného problému/výzkumné otázky = návrh přesné formulace otázky či problému, nikoliv rámcový popis tématu (odevzdání do Tabulky); zdůvodnění sociologické/vědecké relevance takto formulované otázky či problému – nejedná se o osobní či společenské důvody volby tématu, ale o co nejkonkrétnější zdůvodnění toho, proč by odpověď na zvolenou otázku měla být přínosná pro sociologii jako vědecký obor (popř. ekonomii, či průsečík sociologie s jiným oborem) (odevzdání do Tabulky).
Odevzdání: prezentace 25. 3. v hodině + zanesení do tabulky. 5. 3. // Workshop: výzkumná otázka
Úkol 2: rozvaha realizovatelnosti práce na zvolené téma; obsahuje:
· formulaci výzkumné otázky (co chci zjistit?);
· návrh metody práce s výpisem potřebných prostředků (data, populace, inf. zdroje, dovednosti) (jak to budu zjišťovat?);
· charakteristika předpokládaných závěrů (jaké odpovědi mi může zvolená metoda přinést?);
· limity zvolené metody (jaké odpovědi mi zvolená metoda přinést nemůže?);
· harmonogram zpracování práce.
Není vágním popisem toho, že autor zpracuje literaturu – snaží se být co nejkonkrétnější ve shrnutí toho, co vše bude potřeba provést, aby mohla být bakalářská práce úspěšně dokončena (nekonstatuje to, že bude muset být napsána…).
Odevzdání do 25. 3. zápisem do tabulky. 12. 3. // Datové zdroje, sekundární analýza dat, vlastní sběr online 1. část: zdroje dat dostupné zdarma a on-line a podmínky jejich užití 2. část: sběr kvantitativních dat on-line, technické zajištění sběru dat na katedře i mimo ni, práce s některými základními nástroji on-line sběru (LimeSurvey) 19. 3. // Pokročilejší vyhledávání zdrojů, citační manažery
Praktický postup a plán vyhledávání literatury: jednotlivé fáze hledání a jejich smysl a proč to nezanedbat...
Základní vyhledávání v databázích a jejich přehled, operátory, na co si dát pozor.
Pokročilejší funkce vyhledávání, remindery, spolupráce s citačním software (nutno mít vlastní notebook a citační software).
Ukládání a evidence literatury (aneb často z počátku podceňovaná, a proto v průběhu práce proklínaná oblast); tabulkové výstupy rešerše.
Pro zájemce shrnutí systematické rešerše literatury.
Ukázka citačních manažerů, shrnutí jejich užívání a možností, výhod a nevýhod.
Asistovaná lekce: instalace, základní orientace, uložení souborů, export bibliografie. Pro zájemce i rozšíření do MS Word a práce s ním. 26. 3. // Workshop: rozvaha realizovatelnosti
Úkol 3: První návrh projektu práce odpovídá formálně náležitostem finálního projektu práce (viz Průvodce bakalářskými a diplomovými pracemi).
Odevzdání: do 8. 4. zápisem do tabulky. 9. 4. // Workshop: projekt práce
Úkol 3a: Aktualizace prvního návrhu projektu práce v tabulce dle poznatků a reflexe z workshopu.
Odevzdání: do 15. 4. zápisem do tabulky.
Úkol 4: Poskytnutí zpětné vazby k dvěma projektům BP.
Odevzdání: do 23. 4. zápisem do tabulky.
Úkol 5: Aktualizace
Struktura kurzu sleduje logiku přípravy rozpracovaného zadání bakalářské/diplomové práce a jejího projektu, který je průběžným výstupem Semináře. Po zpracování projektu pokračují studenti v rámci kurzu v přípravě bakalářské/diplomové práce, jejíž východiska v závěru kurzu prezentují. Kurz poskytuje studentům průpravu v dovednostech spojených s přípravou kvalitního projektu práce a bakalářské či diplomové práce v oblasti sociálních věd – soustředí se na práci s vědeckými informacemi, jejich vyhledávání a využití při vlastní práci, což je základním předpokladem k formulaci dobrého výzkumného problému. Studenti budou plnit průběžné úkoly a prezentovat je v hodinách (podle počtu přihlášených v menších pracovních skupinách). Účelem prezentací je poskytování zpětné vazby v průběhu formulace výzkumného problému, zpracování projektu i v počátcích zpracování diplomové práce samé. Studenti jsou vedeni k samostatnosti při stanovování dalších cílů při zpracování projektu i práce samé. Hodiny probíhají seminární formou – studenti prezentují průběžný stav své práce.
Vedle přípravy projektu poskytuje kurz přehled o oblastech nutných k zpracování práce a relevantních již při jejím zadávání, tj. získávání dat pro zpracování práce (existující veřejně dostupná data i vlastní sběr), základní analýza v software alternativním k SPSS a shrnutí nároků na samotnou práci, její strukturu, zpracování a obsah.
Předpokladem k úspěšnému složení zápočtu je odevzdávání průběžných úkolů a účast na hodinách (min. 70 %), prezentace průběžných úkolů (kde je dle sylabu vyžadována), vypracování projektu práce a poskytování zpětné vazby kolegům. Projekt práce je odevzdáván nejprve v jeho předběžné formě, pro složení zápočtu je ale nutné jej odevzdat i s vyjádřením vedoucího práce, příp. finalizované zadání práce v SIS dle požadavků katedry.