Forma: seminář
Vyučující: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. (jiri.vinopal@ff.cuni.cz)
Rozsah kurzu: 2 hod. týdně
Tematická struktura
- průzkum, tradiční pojetí výroby dotazníku a hodnocení jeho kvality
- kontext: výzkumná chyba
- kognitivní přístupy v metodologii průzkumu (cíle, zdroje, rozvoj)
- situace dotazování (dualistické pojetí)
- faktory ovlivňující kognitivní procesy v průběhu zodpovídání
- interpretace otázky
- role paměti
- proces rozhodování
- volba odpovědi
- metody testování/hodnocení kvality výzkumného nástroje
- metody využívající kognitivních přístupů (kognitivní rozhovor, kódování chování, debriefing, posouzení experty, okamžitá validizace ad.)
- další metody (experimenty, statistické přístupy)
Seminář bude zaměřen na představení kognitivních přístupů v rámci metodologie sociálního výzkumu (Cognitive aspects of survey methodology), které se zaměřují především na problematiku konstrukce kvalitních výzkumných nástrojů - otázek a dotazníků. Studenti se dozví informace o psychologických aspektech celé situace dotazování, průběhu rozhovoru mezi tazatelem a respondentem, jejich vlivu na získané odpovědi a tedy také výsledky zkoumání. Budou seznámeni s nejdůležitějšími teoretickými koncepcemi kognitivních přístupů i hlavními metodami, které se při konstrukci otázek a dotazníků používají. Výsledkem kurzu by mělo být obohacení znalostí a zkušeností při tvorbě dotazníku výzkumného šetření, což je jeden z klíčových aspektů realizace kvalitního průzkumu.
Předpokladem zápisu kursu je předchozí absolvování Metod a technik I. a Statistiky I.