Rozpis výuky: 7. 3. 13:20 - 15:45
Úvod, volba tématu povinná 14. 3. 14:30 - 15:45
Citační software 21. 3.
NENÍ
čtvrtek 23. 3. 10:00 - 11:30 (12:20)
Databáze a vyhledávání 28. 3. 12:30 - 14:00 / 14:10 - 15:45
Workshop povinná 4. 4. 14:30 - 15:45
Data 11. 4. 13:20 - 15:45
Struktura práce povinná 18. 4. 14:30 - 15:45
Citování 25. 4. 14:30 - 15:45
Projekt práce povinná 2. 5. 14:30 - 15:45
Prezentace I 9. 5. 14:30 - 15:45
Prezentace II 16. 5. 12:30 - 14:00 / 14:10 - 15:45
Workshop povinná
Úkoly: 28. 3.
Úkol 1 v hodině 11. 4.
Úkol 2 do tabulky 18. 4.
Úkol 3 do tabulky 25. 4.
Úkol 4
Moodle 9. 5.
Úkol 5
Moodle 16. 5.
Úkol 6 v hodině
Struktura kurzu: 7. 3. od 13:20 // Úvodní hodina, organizace kurzu, informační potřeby studentů a jim odpovídající semináře, smysl jednotlivých přednášek seminář // Téma práce, jeho volba a formulace
Povinná lekce.
úkol 1: rozpracování mapy souvislostí tématu (např. „pavouk“), zúžení tématu (včetně vyznačení tohoto zúžení na mapě), identifikace výzkumného problému (či problémů), popis jeho sociologické, příp. společenské, relevance odevzdání: prezentace 28. 3. v hodině + zanesení popisu tématu (rámce), relevance a problému do tabulky 14. 3. od 14:30 // Citační software: Zotero, Mendeley
Ukázka obou manažerů, shrnutí jejich užívání a možností, výhod a nevýhod.
Asistovaná lekce: instalace, základní orientace, uložení souborů, export bibliografie. Pro zájemce i rozšíření do MS Word a práce s ním.
čtvrtek 23. 3. od 10:00 (dle potřeby 2-3 vyučovací hodiny)// Vyhledávání zdrojů pro zpracování práce: vědecké databáze, rešerše literatury
Praktický postup a plán vyhledávání literatury: jednotlivé fáze hledání a jejich smysl a proč to nezanedbat...
Základní vyhledávání v databázích a jejich přehled, operátory, na co si dát pozor.
Pokročilejší funkce vyhledávání, remindery, spolupráce s citačním software (nutno mít vlastní notebook a citační software).
Ukládání a evidence literatury (aneb často z počátku podceňovaná, a proto v průběhu práce proklínaná oblast); tabulkové výstupy rešerše.
Po přednášce pokračuje asistovanou lekcí dle individuálních potřeb studentů.
Pro zájemce shrnutí systematické rešerše literatury. 28. 3. od 12:30 či 14:10// Workshop: prezentace úkolu 1
Studenti rozděleni do pracovních skupin dle časových preferencí.
úkol 2: rozvaha realizovatelnosti práce na zvolené téma; obsahuje:
· formulaci výzkumné otázky (co chci zjistit?)
· návrh metody práce s výpisem potřebných prostředků (data, populace, inf. zdroje, dovednosti) (jak to budu zjišťovat?)
· charakteristika předpokládaných závěrů (jaké odpovědi mi může zvolená metoda přinést?)
· limity zvolené metody (jaké odpovědi mi zvolená metoda přinést nemůže?)
· harmonogram zpracování práce odevzdání do 11. 4. zápisem do tabulky
úkol 3: peer-review rozvahy realizovatelnosti práce:
· je výzkumná otázka jasná, srozumitelná a řešitelná v rámci BP či DP?
· je zvolená metoda vhodná k řešení VO? Existují nějaké vám známe alternativy či doporučení ke zvolené metodě a jejímu užití?
· celkové zhodnocení realizovatelnosti práce a jejího potenciálu. odevzdání do 18. 4. zápisem do tabulky 4. 4. od 14:30 // Získávání dat pro zpracování DP: on-line dotazníky, zdroje sociologických dat 1. část: zdroje dat dostupné zdarma a on-line a podmínky jejich užití 2. část: sběr kvantitativních dat on-line, technické zajištění sběru dat na katedře i mimo ni, práce s některými základními nástroji on-line sběru (LimeSurvey) 11. 4. od 13:20 // Struktura BP/DP a její formální náležitosti
Rozvržení a struktura práce, stanovení cílů, formální stránka, styl, možnosti MS Word (styly, obsah, kontrola pravopisu ap.), ukázky prací, harmonogram práce (time-management).
Studenti bakalářského programu mají tuto lekci počítánu do povinné docházky!
úkol 4: zpracování přehledu literatury: souvislý strukturovaný text v rozsahu 1-2NS shrnující základní a výchozí poznatky tématu a výzkumné otázky práce; text musí obsahovat výzkumnou otázku odevzdání do 25. 4. via Moodle 18. 4. od 14:30 // Používání zdrojů v BP/DP: citování, citační styly (APA)
Hodina formou Q&A na citační normu APA a její užití, příp. další praktické otázky citování
(in-text citace a seznam bibliografických odkazů). 25. 4. od 14:30 // Zadání a projekt BP/DP – náležitosti a požadavky; administrativa; obhajoba
Povinná lekce.
The goal of the course is to familiarize students with the general assumptions and fundamentals of academic work and sociology studies. Academic skills required of students of the faculty and department are developed interactively throughout the course, namely academic writing and written exercises, research topic and question formulation, specialization, reading skills, time-management and organization, presentation skills, information resources and literature review.
Students are required to fulfill a series of exercises, work in class, and submit a short written paper.