Předpokládaná struktura kursu:
Mgr. Petr Lupač a Mgr. Jan Schmid: Teoretický blok 5.10. Informační a organizační schůzka kursu, diskuse 12.10. Mgr. Michal Osuský (host): Vývoj teorie a výzkumu sociálních sítí 19.10. Mgr. Petr Lupač: Éra sociáln ích sítí? Současná sociologická reflexe sociálních sítí v informační společnosti. 26.10. Mgr. Jan Schmid: Analýza sociálních sítí a sociální kapitál
Mgr. Jan Schmid: Kontext a užitelnost analýzy sociálních sítí 2.11. Využití analýzy sociálních sítí v marketingu 9.11. Analýza sociálních sítí a organizace řízení 16.11. Analýza sociálních sítí: data-mining
Mgr. Jan Schmid: Práce s datovým souborem 23.11. Vytvoření datového souboru (1. průběžný úkol) 30.11. Základní práce s datovým souborem (2. průběžný úkol) 7.12. Míry centrality (3. průběžný úkol) 14.12. Zjišťování podskupin v síti (4. průběžný úkol)
Kurs poskytne jeho absolventům základní informace o vědecké disciplíně zvané analýza sociálních sítí. Tato u nás zatím málo známá oblast mikrosociologického výzkumu a teorie disponuje širokým metodologickým aparátem, který představuje rychle se rozvíjející alternativu k dominantnímu metodologickému individualismu.
Studenti se seznámí se sociologickými teoriemi, které s analýzou sociálních sítí souvisí, nebo z ní přímo vycházejí, a se základními metodami analýzy sítě včetně praktických znalostí potřebných pro praktickou práci s relačními daty. V kursu bude také představeno uplatnění analýzy sociálních sítí v hraniční oblasti mezi akademickou a komerční sférou.
Vzhledem k tomu, že analýza sociálních sítí bývá úzce spjata s informačními technologiemi a s daty dostupnými pomocí získávání informací z internetu, bude se i kontext kurzu blížit těmto tématům.