Harmonogram a obsah přednášek (sylabus):
Úvod do hospodářské etiky (18. 2. 2015)
Charakteristika základních pojmů: morálka, etika, mravnost, hospodářská etika. Jaký je vztah mezi ekonomií a morálkou? Vznik hospodářské etiky jako samostatného vědního oboru. Etické hodnoty trhu, ekonomické praxe a podnikání.
Hospodářská etika v historické perspektivě (25. 2. 2015)
Kulturní a etické limity trhu v současnosti. Rozdíl mezi tržní společností a tržní ekonomikou. Význam nerovností a korupce v procesu "rozleptávání" či "korozi" hodnot. Úloha selhání trhu a jeho soudobých forem. Význam politického systému interpretovat společenský zájem.
Hodnotové tradice (4. 3. 2015)
Antická morální filozofie (etika): vznik metod etiky a systému ctností v oblasti antické filozofie (Sokrates, Platon, Aristoteles). Ctnosti v helénském a římském období (M. T. Cicero). Křesťanské a kardinální ctnosti. Systémy ctností vznikající na počátku novověku: T. Hobbes, J. Locke, D. Hume, A. Smith, I. Kant.
Tři moderní koncepty hodnot (11. 3. 2015)
Moderní koncepty hodnot, které vznikly v průběhu 19. a 20. století - filozofický, sociální a institucionální. Bazickým konceptem je filozofie hodnot a života, hodnotová etika (směr novokantovský a fenomenologický). Navazujícím konceptem je sociální teorie hodnot, jež se rozvíjí zejména v oblasti sociologie a psychologie. Třetím konceptem je institucionální teorie hodnot (nová institucionální ekonomie). 5. Hodnoty trhu a ekonomické praxe (18. 3. 2015)
Hodnoty v oblasti hospodářství z pohledu institucionální teorie. Rozdělení pravidel na externí a interní. Charakteristika interních pravidel a jejich klasifikace. Vztah etických hodnot a norem. Základní hodnoty trhu - důvěra a odpovědnost.
Etický kodex a metodika jeho výstavby (25. 3. 2012)
Význam kodexu pro etické řízení ve firmě. Druhy etických kodexů - firemní krédo, deklarace hodnot a etický kodex. Proces operacionalizace etického kodexu. Výcvik zaměstnanců v oblasti etiky v podnikání, etické vzory. Změnový management v oblasti etiky v podnikání.
Etický a sociální audit, jako nástroj zkvalitnění řízení (1. 4. 2012)
Rozlišení finančních a nefinančních auditů, kritéria a zdroje etického a sociálního auditu, význam etického a sociálního auditu pro implementaci etiky v podnikání
Kulturní a etické cíle Corporate Governance (CG) (8. 4. 2015)
Definice, vznik a teoretické platformy CG. Modely CG - anglo-americký, evropský a asijský. Cíle CG - organizačně-právní, finančně-ekonomické a kulturně-etické. Úloha etických hodnot v CG. - společenská odpovědnost podniku jako integrující platforma hodnot a parametrů CG: transparentnosti, důvěry, kontrolovatelnosti (právní a ekonomická odpovědnost), autority a moci. Vztah stakeholders a CG.,
Společenská odpovědnost organizací a její vliv na kvalitu života (15. 4. 2015)
Struktura odpovědnosti. Charakteristika a vývoj společenské odpovědnosti podniku (CSR), rozdíly evropského a amerického přístupu k odpovědnosti, vztah konkurenceschopnosti a CSR. Možnosti kvantifikace CSR. Přínosy CSR.
Teorie zájmových skupin a manažerská etika (22. 4. 2015)
Charakteristika podniku a podnikání. Teorie zájmových (participujících) skupin - stakeholders. Úloha zájmových skupin v manažerské etice, , strategie pro řízení vztahů se stakeholdery - strategie podle potenciálu stakeholdera (ofenzivní, defenzivní, proměnlivou a setrvačnou) a strategie podle typu stakeholdera.
Profesní etika (29. 4. 2015)
Tolerance jako základní hodnota v oblasti profesní etiky. Profesní étos. Profesní etika ve vybraných profesních skupinách.
Etika personální práce (6. 5. 2015)
Etické principy a normy v řízení lidských zdrojů. Loajalita a důvěra u zaměstnanců, spravedlivý přístup k zaměstnancům, problém diskriminace a ochrany osobnosti v personální praxi a etika. Etika ochrany osobních informací. Vztahy lidského a sociálního kapitálu, tj. vazby základních vstupů do lidského blahobytu. Hodnocení využití sociálního kapitálu a etika řízení (tradiční a moderní přístupy).
Cíl předmětu (anotace):
Předmět "Hospodářská etika" je koncipován jako mezioborový. Základní bázi tvoří obecná etika, resp. morální (praktická) filozofie a obecná ekonomie. Cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými principy, nástroji a metodami hospodářské etiky, včetně ověřených postupů jejich operacionalizace a implementace do praxe.
Získané způsobilosti pro studenta:
- pochopení základních vztahů mezi obecnou etikou a ekonomií,
- posouzení hospodářských aktivit, zejména podnikání z pohledu morálky,
- získá znalosti z filozofie života, hodnotové etiky a sociální a institucionální teorie hodnot
- prohloubení znalosti vztahů mezi mimoprávní (etickou) a právní regulací,
- získá znalosti základních nástrojů hospodářské etiky včetně ověřených postupů jejich operacionalizace,
- získá přehled o souvztažnosti mezi etikou a corporate governance, společenskou odpovědností podniku, teorií zájmových skupin (stakeholders).
Studijní povinnost: ústní zkouška