Charles Explorer logo
🇬🇧

Towards a Critical Theory of Informatization

Class at Faculty of Arts |
ASGV00506

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematická struktura kurzu:

1.                   Politická, ekonomická a sociálněvědní relevance tématu.

2.                   Teoretický rámec: vývoj a systematika teorií informační společnosti. Cesta Manuela Castellse od dependendentní urbanizace k digitální propasti.

3.                   Teze a antiteze o digitální propasti

4.                   Argument rozšiřování národní a globální digitální propasti; argument permanentní inovace

5.                   Teorie difúze inovací: ne-komunikace

6.                   Argument prohlubování digitální propasti: typologie ne/-uživatelů, digitální dovednosti a problematika jejich měření, šíře a intenzita užívání

7.                   Problémy a předpoklady akademické reflexe digitální propasti: k promýšlení sociální funkce sociologické teorie sociální změny

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

V tomto kursu budou studenti seznámeni se současným výzkumem a teoretickým rámcem specifické dynamiky šíření informačních a komunikačních inovací ve společnosti. Kurs je složen ze tří základních částí - (I) z představení dominujícího teoretického rámce vysvětlení významu role informačních a komunikačních technologií v probíhajících změnách ve společnosti, (II) představení teorie difúze inovací v její nejznámější a nejpoužívanější verzi a problematika její aplikace na difúzi nových médií komunikace, a (III) představení současné hranice - primárně sociologického - výzkumu příčin, důsledků a řešení nerovného rozšiřování informačních a komunikačních technologií ve společnosti. Kurz má přednáškovou a seminární část, v seminární části si studenti procvičí základy práce s relevantními databázemi aktuálních datových matic, různé druhy interpretace dynamiky rozšíření inovace ve společnosti, a prezentačních dovedností. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí a vypracováním průběžných úkolů zaměřených na procvičení předávaných dovedností.

Kurs představuje první, samostatnou část ze zamýšleného tematicky svázaného triptychu, v němž bude studentům postupně představena informatizace společnosti jako cílená, sociálně konstruovaná transformace industriálního sociotechnického uspořádání.