Tematická struktura kurzu:
1. Politická, ekonomická a sociálněvědní relevance tématu.
2. Teoretický rámec: vývoj a systematika teorií informační spole čnosti. Cesta Manuela Castellse od dependendentní urbanizace k digitální propasti.
3. Teze a antiteze o digitální propasti
4. Argument rozšiřování národní a globální digitální propasti; argument permanentní inovace
5. Teorie difúze inovací: ne-komunikace
6. Argument prohlubování digitální propasti: typologie ne/-uživatelů, digitální dovednosti a problematika jejich měření, šíře a intenzita užívání
7. Problémy a předpoklady akademické reflexe digitální propasti: k promýšlení sociální funkce sociologické teorie sociální změny
V tomto kursu budou studenti seznámeni se současným výzkumem a teoretickým rámcem specifické dynamiky šíření informačních a komunikačních inovací ve společnosti. Kurs je složen ze tří základních částí - (I) z představení dominujícího teoretického rámce vysvětlení významu role informačních a komunikačních technologií v probíhajících změnách ve společnosti, (II) představení teorie difúze inovací v její nejznámější a nejpoužívanější verzi a problematika její aplikace na difúzi nových médií komunikace, a (III) představení současné hranice - primárně sociologického - výzkumu příčin, důsledků a řešení nerovného rozšiřování informačních a komunikačních technologií ve společnosti. Kurz má přednáškovou a seminární část, v seminární části si studenti procvičí základy práce s relevantními databázemi aktuálních datových matic, různé druhy interpretace dynamiky rozšíření inovace ve společnosti, a prezentačních dovedností. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí a vypracováním průběžných úkolů zaměřených na procvičení předávaných dovedností.
Kurs představuje první, samostatnou část ze zamýšleného tematicky svázaného triptychu, v němž bude studentům postupně představena informatizace společnosti jako cílená, sociálně konstruovaná transformace industriálního sociotechnického uspořádání.