(1) Paměť a čas: sociologicky relevantní koncepce času a paměti ve filosofii; paměť a společenské vědy; historický vývoj badatelského zájmu o paměť; paměť a čas v sociologii přelomu 19. a 20. století
(2) Paměť a skupina: „Kolektivní paměť“ v pojetí Maurice Halbwachse
(3) Paměť a symbol: „Sociální paměť “ v pojetí Aby M. Warburga
(4) Paměť a kultura: „Kulturní paměť“ v pojetí Jana Assmanna
(5) Paměť a identita: paměť a utváření osobní identity; sdílené vzpomínky a kolektivní identity; paměť a (auto)biografie
(6) Paměť a vyprávění: narativita a její vztah k paměti; základní principy naratologie; koncepce „narativní identity“ Paula Ricoeura a její sociologické souvislosti
(7) Paměť a trauma: koncepce „kulturního traumatu“ (J. Alexander) a další způsoby tematizace kolektivních traumatických událostí a jejich vlivu na kolektivní paměť
(8) Paměť a moc: kultura paměti a politika paměti; udržování a rekonstrukce kolektivní paměti; paměť a historie; kolektivní paměť ve vztahu k moci a propagandě
(9) Významné empirické výzkumy paměti: ve světě i u nás (Pierre Nora, J. K. Olick aj.)
Cílem kurzu "Vybraná témata ze sociologie paměti" je seznámení studentů a studentek se základními způsoby sociologického uchopení tématu společenské paměti z hlediska teorie i empirického výzkumu. Důraz bude kladen nejen na nejvýznamnější teoretické koncepce paměti v sociálních vědách (paměť "kolektivní", "sociální" a "kulturní"), ale i na některé specifické souvislosti sociologického zkoumání paměti (osobní a kolektivní identita; paměť a vyprávění; historie a paměť; kultura a politika paměti; paměť a trauma apod.). Představeny budou i důležité empirické výzkumy z oblasti společenské paměti, v nástinu také jejich obecnější epistemologické a metodologické souvislosti. Kromě přednáškové formy bude kurz založen také na četbě českých i cizojazyčných textů, jejich společné reflexi a diskusi.
Studentky a studenti budou po ukončení kurzu schopni přiblížit významná pojetí kolektivní paměti; interpretovat výsledky empirických výzkumů zaměřených na problematiku paměti; náležitě užívat specifickou oborovou terminologii; orientovat se v klíčových autorech a koncepcích podílejících se na utváření paradigmat sociologie paměti resp. historické sociologie.