Charles Explorer logo
🇨🇿

Identita mezi pamětí a vyprávěním

Předmět na Filozofická fakulta |
ASGV00758

Sylabus

  setkání: Identita pohledem sociologie. 18. října

Jak lidé v dialogu využívají a vyjadřují identity? Lze v archivních rozhovorech nalézt nějaké (explicitně či implicitně) vyjádřené sociální a kolektivní identity?

Četba: Mlynář 2016 setkání: Identita a paměť. 8. listopadu

Jak přeživší genocidy vysvětlují svou motivaci ke sdílení svých prožitků? Účastnili se nějakým způsobem připomínkových akcí nebo vzdělávání o problematice genocid?

Četba: Assmann 2016 setkání: Identita a vyprávění. 13. prosince

Jakým způsobem jsou identity narativně utvářeny a vyjádřeny v životních příbězích přeživších holocaustu a dalších genocid? Jak je během rozhovoru utvářen „životní příběh“?

Četba: Hájek 2014 setkání: Závěrečný seminář. 3. ledna

Diskuse nad tématy seminárních prací.

Anotace

Slovo „identita“ je dnes skloňováno velice často a v různých souvislostech, ale při hlubším zamyšlení je zřejmé, že rozhodně nejde o neproblematický koncept. Co tedy v sociologické perspektivě „identita“ znamená? Jaké různé dimenze a významy nese? Z jakých společenských činností se rodí a jak je sociálně udržována?

Cílem našeho kurzu bude právě prozkoumání pojmu identity v různých kontextech a z hlediska různých sociologických přístupů. Hlavní důraz bude kladen především na souvislosti identity s kolektivní pamětí a narativitou (vyprávěním). Metodologicky se zaměříme na problematiku sekundární analýzy kvalitativních dat (orální historie) s využitím metod narativní analýzy, analýzy členské kategorizace a dalších postupů.

Zdrojem dat bude Archiv vizuální historie USC Shoah Foundation, který je na UK plně přístupný v rámci Centra vizuální historie Malach, kde bude celý kurz probíhat (Malostranské nám. 25, budova MFF UK, viz http://www.malach-centrum.cz). Audiovizuální nahrávky archivních rozhovorů budeme během kurzu průběžně využívat pro empirické praktikum a k ilustraci různých sociálních, lingvistických a narativních prostředků utváření a uplatňování identit. Vůbec poprvé v rámci výuky na české vysoké škole bude systematicky využívána i platforma IWitness (http://iwitness.usc.edu).

Pozor, vzhledem k prostorové kapacitě CVH Malach je počet účastníků kurzu omezen (9). Semináře proběhnou pouze 4× za semestr – viz tabulku dále.