1. Organizace kurzu a koncept volebního modelu
2. Mýlí se předvolební průzkumy? (USA 2016, UK 2015, Druhy chyb)
3. Reprezentativita souboru a vážení dat 1 - sociodemografika
4. Reprezentativita souboru a vážení dat 2 – minulé volební chování
5. Určování volební účasti 1 – záměr volební účasti
6. Určování volební účasti 2 – využití dalších proměnných
7. Určení volebního rozhodnutí 1 – váhající voliči, volební potenciál, volební mapa
8. Debata s Janem Herzmannem
9. Určení volebního rozhodnutí 2 (imputace nerozhodnutých voličů) a alternativy volebních modelů (wisdom of crowds, big data, Twitter, ekonometrické modely)
10. Debata s Michalem Sirovým
11. Otázka vlivu předvolebních výzkumů na voliče
12. Rezervní hodina
13. Rezervní hodina
Předvolební průzkumy a zejména volební modely se opakovaně stávají cílem kritiky pro svou nepřesnost a případné ovlivňování veřejného mínění. Neočekávané výsledky amerických prezidentských voleb 2016, britského referenda o vystoupení z EU či britských voleb v roce 2015 způsobily nárůst této kritiky.
Předmět si klade za cíl představit metodologii volebních modelů a ukázat tak jejich reálné možnosti a omezení. V rámci předmětu si studenti prakticky vyzkouší konstrukci různých variant volebních modelů a zároveň některé pokročilejší techniky analýzy dat (výpočet intervalů spolehlivosti, konstrukce vah a vážení, imputace dat, převod proměnných na pozorování…).
V druhé části předmětu bude diskutována společenská role volebních modelů a budou představeny některé jejich možné alternativy (wisdom of crowds, big data, sázkové kurzy…).