Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociologické teorie současnosti

Předmět na Filozofická fakulta |
ASGV00872

Sylabus

Harmonogram předmětu a plán četby

Většina textů je přístupná na stránce předmětu v moodle, ostatní v knihovnách.

Relevantní části četby (tj. takové, k nimž se bude vztahovat diskuse na semináři) jsou vyznačeny tučně.   1          19. 2. 2024     

Představení předmětu: průběh, obsah, cíle, požadavky. Úvod a motivace  

Racionalita

Weber, M. (1998). „Protestantská etika a duch kapitalismu.“ In týž, Metodologie, sociologie a politika (s. 185-245). Praha: OIKOYMENH. Pův. vyd. 1904.

Výběr z části 2 „‚Duch‘ kapitalismu“, s. 196-225.  

X         26. 2. 2024

Volný týden na četbu   2          4. 3. 2024

Racionalita – pokr.

Weber, M. (1998). „Protestantská etika a duch kapitalismu.“

Část 3 „Lutherova koncepce povolání. Úkol zkoumání“, s. 226-245.  

Rozšířující četba:

Ghosh, P. (2019). Max Weber’s Ethics for the Modern World. In E. Hanke, L.A. Scaff & S. Whimster (Eds.). The Oxford Handbook of Max Weber (s. 312–333). Oxford: Oxford University Press.   3          11. 3. 2024

Hodnoty

Weber, M. (1998). „Věda jako povolání.“ In týž, Metodologie, sociologie a politika (s. 109-134). Praha: OIKOYMENH. Pův. vyd. 1919. Relevantní část s. 114-134.   4          18. 3. 2024

Hodnoty  – pokr.

Gouldner, A. W. (2004). „Anti-minotaurus: mýtus sociologie oproštěné od hodnocení.“ Teorie vědy, 26(4), 85-104. nebo anglický originál: Gouldner, A. W. (1962). Anti-minotaur: The myth of a value-free sociology. Social Problems, 9 (3), 199-213.   5          25. 3. 2024

Hodnoty  – pokr.

Brown, W. (2023). Knowledge. In táž, Nihilistic times. Thinking with Max Weber (s. 60-89). Cambridge, Mass.: The Belknap Press of Harvard University Press.  

X         1. 4. 2024

Volný týden na četbu, teoretizování a přípravu anotace seminární práce 6          8. 4. 2024

Racionalita a nesvoboda

Marcuse, H. (1991). Uzavření univerza jazyka. In týž, Jednorozměrný člověk (s. 83-105). Praha: Naše vojsko. Pův. vyd. 1964.   7          15. 4. 2024

Racionalita a zločiny proti lidskosti

Fine, R., & Hirsh, D. (2000). The decision to commit a crime against humanity. In M.S. Archer & J.Q. Tritter (Eds.). Rational Choice Theory: Resisting Colonization (s. 183-199). London: Routledge. 8          22. 4. 2024

Štěstí a smůla

Sauder, M. (2020). A sociology of luck. Sociological Theory, 38(3), 193-216.   9          29. 4. 2024

Cizinec

Simmel, G. (1997). Cizinec. In týž, Peníze v moderní kultuře a jiné eseje (s. 26-33). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Pův. vyd. 1908.

Schütz, A. (1944). The stranger: An essay in social psychology. American Journal of Sociology, 49(6), 499-507.   10        6. 5. 2024

Identita

Atkinson, P. & Silverman, D. (1998). Kunderova Nesmrtelnost: Interview society a vynalézání Já. Biograf (13), 1-25. nebo anglický originál: Atkinson, P., & Silverman, D. (1997). Kundera's Immortality: The interview society and the invention of the self. Qualitative Inquiry, 3(3), 304-325.   11        13. 5. 2024

Identita – pokr.

Brubaker, R. & Cooper, F. (2000). Beyond „identity“. Theory and Society, 29(1), 1-47. Relevantní část s. 1-21, 34-36.

Anotace

VÝUKA PŘEDMĚTU ZAČÍNÁ V PRVNÍM TÝDNU SEMESTRU: 19. 2. 2024

VE DRUHÉM TÝDNU SEMESTRU (26. 2. 2024) SE VÝUKA PŘEDMĚTU NEKONÁ! PROTO JE ZÁJEMCŮM DOPORUČENA ÚČAST HNED NA PRVNÍ HODINĚ.

Cílem předmětu je účastníkům přiblížit vybrané aktuální podoby teoretické práce v sociologii. V každém jeho běhu je výběr studovaných textů i autorů a autorek odlišný. V tomto semestru jsou jednotícími tématy racionalita a vztah klasické a současné sociologické teorie.

Ve výuce se formát přednášky spojuje s řízenou četbou a diskusemi. Značný důraz je kladen na intenzivní seminární práci s texty, jejich výklad a diskusi. Přednášky slouží k uvedení každého textu a autora do historického i systematického kontextu a k objasnění náročnějších konceptuálních a teoretických otázek, jejichž znalost je potřebná pro hlubší porozumění textům.

Zaměření předmětu je ovlivněno koncepcí švédsko-amerického sociologa Richarda Swedberga, podle nějž je třeba, aby se studenti neučili pouze hotové teorie, ale dostali příležitost sami teorie vytvářet (teoretizovat, „theorizing“). V souladu s touto zásadou je v předmětu kladen důraz na rozvíjení schopnosti studentů nacházet v sociálním životě zajímavé jevy a uchopovat je vlastním teoretickým úsilím. Obsah předmětu je Swedbergovým přístupem inspirován spíš jen volně a pracuje s odlišnou literaturou i autory.

Studenti se v předmětu učí (1) pracovat s pojmy, včetně schopnosti je aplikovat na vhodné objekty, (2) správně rozumět komplexním teoretickým výkladům a argumentaci, (3) formulovat vlastní teoretické výpovědi a argumentaci. Také si (4) rozšiřují znalostní základnu z oblasti klasické a současné sociologické teorie.

Četba, výklad a další výukové aktivity jsou navázány na plán četby uvedený v SIS a tomto sylabu. Pravidelná četba a příprava na hodinu jsou nezbytné podmínky úspěšného absolvování předmětu.

Četba je vybírána tak, aby její většina byla dostupná v českém jazyce, přibližně třetina textů však je v angličtině. Velmi dobrá pasivní znalost akademické angličtiny (porozumění, pracovní překlad) je nezbytnou podmínkou účasti na předmětu.

Kurz je určen pro aspoň středně pokročilé studenty, tedy pro všechny s výjimkou studentů 1. ročníku Bc. studia.

Předmět má stránku v moodle (heslo bude sděleno na začátku semestru): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8281