1. Varianty sociologických přístupů k sociální interakci
2. Naturalismus a hermeneutika (interpretativismus) – nakolik je lze skloubit při studiu sociální interakce?
3. Oxfordská debata: Je sociální interakce doménou kvalitativního výzkumu? (Realizace podmíněna počtem studentů v kurzu.)
4. Kritický realismus (Roy Bhaskar) jako střední cesta mezi pozitivismem a interpretativismem
5. Morfogenetický přístup (Margaret Archerová) jako východisko pro analýzu sociální interakce
6. Přednosti morfogenetického přístupu a obtíže s objasněním vlivu kultury na interakci
7. Morfogenetický přístup a metodologie sociálního výzkumu
8. Hermeneutika a morfogeneze I: narativní realismus jako korekce narativního konstruktivismu
9. Hermeneutika a morfogeneze II: konverzace a dialog
10. Prezentace výsledků kreativních cvičení
11. Reflexivita dialogu jako způsob řešení praktických problémů?
Kurz rozvíjí kompetenci studentů analyzovat sociální interakci v širším rozpětí, které zahrnuje jak interakci mezi jedinci, tak interakci mezi kolektivními aktéry. Pro představení problematiky sociální interakce kurz volí netradiční východisko kombinující hermeneutiku s proudem kritického realismu, který v české sociologii zatím není příliš známý. Kurz využívá konceptualizace z oblasti sociální teorie a meta-teorie k vytvoření systematického přístupu k interakci, který lze aplikovat při empirickém výzkumu různých témat nebo jevů.
The course develops the competence of students to analyse social interaction in a broader range covering both the interaction among individuals and the interaction among collective actors. To present the topic of social interaction, the course takes an unorthodox starting point combining hermeneutics with critical realism, a stream of social thought, which is still relatively unknown in the Czech sociology. It employs conceptualisations from the field of social theory and meta-theory to establish a systematic approach applicable in empirical research into various topics or phenomena.