Přehled témat:
1. Úvod do tématu a výzkumné situace
2. Rešerše a datové zdroje
3. Příprava a prezentace projektu výzkumu
4. (Příprava a programování dotazníku)
5. (Sběr dat)
6. (Příprava dat)
7. Analýza
8. Prezentace výsledků Závěrečná zpráva
Tento předmět je určen zájemcům o týmově založenou vědeckou analýzu vybrané otázky související s problematikou masových a nových médií. Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost pro realizaci vlastního výzkumného projektu od formulace výzkumné otázky až po vyhodnocení a prezentaci výsledků. Studenti budou pracovat v týmech o 2-4 členech a řešit v průběhu výuky vlastní dílčí projekt se supervizí a konzultacemi s vyučujícím. Vyučující bude studentům poskytovat zpětnou vazbu i na základě průběžného vyhodnocování efektivity týmové práce v simulovaných podmínkách reálných stresových situací ve výzkumu.
Předmět je realizován ve dvou variantách, kdy se střídá varianta předmětu postavená na sekundární analýze existujících dat s variantou obsahující i vytvoření datového souboru (obsahová analýza, dotazníkové online šetření atp.), při níž si studenti projdou celým procesem včetně formulace otázek, programování dotazníku, přípravou datového souboru atd. Vzhledem k časové náročnosti celého procesu bude druhá varianta realizována s primárním cílem vyzkoušet si proces praktického řešení sociologického výzkumu bez aspirace na publikovatelné reprezentativní výsledky (byť reprezentativita vzhledem k cílové skupině bude muset být explicitně zohledněna). Konkrétní tematické zaměření i výzkumné otázky se budou stanovovat v úvodních týdnech výuky. V AR 2023/2024 se předpokládá realizace předmětu, jehož těžiště by spočívalo v druhé variantě předmětu.
Kurs bude rozčleněn do částí, oddělených milníky, kdy budou studenti odevzdávat a diskutovat průběžné výsledky své práce. Kreditová náročnost kursu odráží časovou náročnost realizace.
Absolvování tohoto kurzu umožní studentům vybudovat si solidní základy pro další akademický výzkum nebo kariéru v oblasti sociologie, mediálních studií, veřejného mínění nebo výzkumu trhu. Sekundární přínos kursu spočívá v rozvoji dovedností týmové práce v kontextu praktické realizace výzkumné činnosti.
V případě většího zájmu studentů než je kapacita kursu bude zapsání do kursu podmíněno výběrem na základě zpracovaného tematického záměru opřeného o odbornou literaturu. Viz sekce Podmínky zapsání do kursu.