1. Úvod: Shrnutí DES1 – nemoc x zdraví, konec metanarativů/ duchovní vakuum, posedlost výkonem, toxická pozitivita. (OP)
2. Demokracie, důvěra, legitimita: psychologické a sociologické předpoklady fuknční demokracie. (JB + OP)
3. Demokracie a duševní zdraví: souvislosti, emoce a politika, PR a marketing x demokracie. Homo iracionalis. (JB)
4. Etiologie individuální důvěry – dů-věra, trauma a odolnost jako dvě možné odpovědi na náročné životní okamžiky a jejich sociologické důsledky. (OP)
5. Etiologie kolektivní důvěry – transgenerační přenos (nejen) traumatu: stvoření kultury psychické deficience. (OP)
6. Nezralá společnost – společenské důsledky individuální nezralosti. (Kamila Němečková)
7. Trickster culture: Bůh růstu a pokroku, nekonečných možností x moudré bláznovství - maniodepresivní společnost (OP + Tomáš Sedláček?)
8. Co je reálné? Doba post-faktická aneb privatizace/ indivudualizace pravdy x moudrost "vím, že nic nevím".
9. Krize vědění. Rozštěp rozumu a ducha. Věda a mýtus. Jak víme to, co víme? (JB a OP)
10. Doba postfaktická, žijeme v knize 1984? Výzva pro demokracii… (Radek Chlup?)
11. Umíme trpět? Rozum v koncích...potřeba celistvosti. Jan Kozák - psychedelika a duševní zdraví. (Jan Kozák)
12. Ekologická demokracie: růst do celistvosti a diverzity jako odpověď na problémy nezralé společnosti.
13. Závěr a shrnutí.
V DES1 jsme položili základy pro pochopení deprese a poruch nálad obecně jako společenského fenoménu, který bytostně souvisí se způsobem, jakým jako společnost interpretujeme svět a vykládáme realitu (tedy tvoříme hodnoty).
V DES2 se díváme na fenomén vzrůstajícího procenta jedinců diagnostikovaných s duševními poruchami depresivně-úzkostného spektra jako na možný zdroj ohrožení demokracie jako takové. Je-li demokracie nejlepším z nejhorších společenských uspořádání, a je-li v současnosti reálně ohrožena vzrůstajícím populismem, extremismem, nacionalismem a dalšími -ismy, je žádoucí porozumět tomuto dění na základě individuálně-sociálních fenoménů jako je koncept (duševního) zdraví, osobností a občanské zralosti. Teoretizuji, že zralost souvisí se schopností snášet ambivalenci, nejistotu, neznámo ...s uměním vybrat si, pro co trpět...
Na pozadí tématu doktorky Markéty Sedláčkové, která ve své knize Důvěra a demokracie ukázala, na kolik je demokracie postavená na důvěře v druhé lidi a ve společenské instituce (vláda, soudy,…), postuluji hypotézu, že západní civilizace vykazuje mnoho příznaků individuální i kolektivní nezralosti, která reálně ohrožuje demokratické uspořádání a tím i šanci na celistvé a komplexní řešení výzev (společensko-environmentálně-politicko-hospodářských), kterým lidstvo čelí a čelit bude; a chci zkoumat kořeny této nezralosti a možné cesty k nápravě.
DES 1 není pro DES 2 prerekvizitní.
DES 2 DOPORUČUJI PRO VYŠŠÍ ROČNÍKY = 3. ročník bakalář. studia a vyšš í. NIŽŠÍ ROČNÍKY SE HLÁSÍ JEN NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ, JE MOŽNÉ, ŽE SEMINÁŘ BUDOU VNÍMAT JAKO MÁLO STRUKTUROVANÝ. :-)