Charles Explorer logo
🇬🇧

Modernism in Scandinavian Literature

Class at Faculty of Arts |
ASK500102

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Humpál

LS 2024, pátek 14:10-15:45, č. 322 e-mail: humpal@ff.cuni.cz http://nordic.ff.cuni.cz/  

Pozor - kurz začíná 1. 3.

Modernismus ve skandinávských literaturách   1. Úvod do kurzu; některé základní pojmy – moderní doba, modernita, modernizace 2. Modernismus, moderna a avantgarda – problém pojmového překrývání 3. Projevy modernismu v literárních druzích 4. Problém periodizace modernismu v Evropě, USA a ve Skandinávii 5. Modernismus a postmodernismus 6. Raný modernismus ve Skandinávii 7. Expresionismus ve Skandinávii 8. Futurismus, surrealismus a dadaismus ve Skandinávii 9. Poválečný modernismus ve Skandinávii 10. Modernismus 60. let ve Skandinávii  

Povinná četba:  

Primární literatura vybraná díla či úryvky z děl výše zmíněných severských autorů  

Sekundární literatura

V kurzu budeme číst vybrané úryvky z odborné literatury, a to buď v angličtině, nebo v severských jazycích, z menší části též v češtině, např.:

Borup, Anne, Lassen, Morten a Haarder, Jon Helt (ed.). Modernismen til debat. Odense: Gyldendal a Syddansk Universitetsforlag, 2005.

Bradbury, Malcolm a McFarlane, James (ed.). Modernism 1890-1930. Londýn: Penguin, 1991.

Dvergsdal, Alvhild (ed.). Nye tilbakeblikk: Artikler om litteraturhistoriske hovedbegreper. Oslo: LNU/Cappelen, 1998.

Eysteinsson, Astradur. The Concept of Modernism. Ithaca: Cornell University Press, 1990.

Eysteinsson, Astradur a Liska, Vivian (ed.). Modernism. Amsterdam: John Benjamins, 2007.

Gemzøe, Anker a Larsen, Peter Stein (ed.). Modernismens historie. Kodaň: Akademisk, 2003.

Hilský, Martin. Modernisté. Praha: Torst, 1995.

Jansson, Mats et al. (ed.). Comparative Approaches to Nordic and European Modernisms. Helsinki: Palmenia, 2008.

Humpál, Martin. The Roots of Modernist Narrative: Knut Hamsun’s Novels Hunger, Mysteries, and Pan. Oslo: Solum, 1998.

Luthersson, Peter. Svensk litterär modernism: En stridsstudie. Stockholm: Atlantis, 2002.

Mønster, Louise. Nedbrydningens opbyggelighed: Litterære historier i det 20. århundredes nordiske modernistiske lyrik. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, 2009.

Stromšík, Jiří. „Recepce evropské moderny v české avantgardě“. Svět literatury 23-24 (2002): 19-59.  

Popis kursu:

Tento seminární kurz má studenty uvést do problematiky modernismu jakožto jednoho z nejvýznamnějších literárněvědných pojmů posledního století. Kurz má dvě hlavní části. V první se budeme zabývat teoretickými otázkami vymezení daného pojmu, v druhé získané znalosti uplatníme na vybrané primární texty severské modernistické literatury. Studenti by v kurzu měli získat přehled o vývoji modernismu v Evropě a seznámit se se základy teorie a srovnávací historie modernismu. Zároveň budou rozvíjet své zkušenosti s prací se sekundární literaturou.  

Podmínky pro zapsání kursu a požadavky pro udělení zápočtu:

Tento kurz je otevřen pro studenty, kteří již mají pokročilou znalost dánštiny, norštiny nebo švédštiny a zároveň umí dobře anglicky. Většina textů (primární i sekundární literatury), které se v kurzu budou číst, je totiž v těchto jazycích. Pro získání zápočtu musí mít studenti minimálně sedmdesátiprocentní docházku, číst zadané texty a aktivně se zúčastňovat diskusí o těchto textech v semináři.

Annotation

The aim of this course is to introduce students to the phenomenon of modernism as one of the most significant literary concepts of the last century. The course has two parts. In the first we discuss theoretical questions concerning the definition of the concept, in the second we apply this knowledge to the selected primary texts of Scandinavian modernist literature. Students are supposed to gain an overview of the history of modernism in Europe and to become acquainted with the theoretical basis and a comparative history of modernism. At the same time, students will improve their skills concerning work with secondary literature.

The course is open for students who already have advanced knowledge of Danish, Norwegian or Swedish and who also have a good command of English. The majority of discussed texts (both primary and secondary) will be in these languages.

Study programmes