Semestrální seminář je zaměřen na četbu vybraných hispanoamerických románů z typologického hlediska. Spojuje dvojí záměr: uvědomovat si problematiku románového žánru a stavby románu a zároveň poukázat na svébytnost typů hispanoamerického románu.
V úvodních hodinách je formou přednášky uvedena otázka typologie románového žánru. Témata přednášek: Žánr románu. Typologie románu. Specifičnost hispanoamerického románu. Typy hispanoamerického románu. Idylický typ románu. Román střetu kultur.
Ve vlastním semináři se analýza bude zaměřovat na tyto aspekty: Kompozice románů (název díla, motto, incipit, zakončení, typy kompozice). Čas v románu. Tematologie (pojmy topos, archetyp, motiv, leitmotiv). Postavy románu. Prostor. Vypravěč.
Podmínkou k zápočtu je aktivní účast v hodinách, referát věnovaný rozboru jednoho aspektu vybraného románu a zápočtový test.
Povinná četba:
Rulfo: Pedro Páramo
García Márquez: Cien aňos de soledad
Benedetti: La tregua
Sábato: El túnel
Fuentes: La muerte de Artemio Cruz
Romány k diskusi a analýze:
Bioy Casares: La invención de Morel
García Márquez: Cien aňos de soledad
Vargas Llosa: La casa verde
Onetti: El astillero
Puig: Boquitas pintadas
Benedetti: La tregua
Sábato: El túnel
Cortázar: Rayuela
Arguedas: Los ríos profundos
Allende: La casa de los espíritus
Fuentes: La muerte de Artemio Cruz
Di Benedetto: Zama
Bolaňo: Los detectives salvajes / Nocturno chileno
Sepúlveda: El viejo que leía novelas de amor
Piglia: Respiración artificial
Seminář se zaměřuje na jeden žánr hispanoamerické literatury 20. století - román - a jeho čelné autory. Cílem semináře je doplnit široce pojaté panorama literární historie hlubším pohledem na literaturu, který umožní porozumět literárnosti vybraných děl, genologické problematice, vztahu literárního díla a kulturní tradice.
Zároveň se seminář zaměřuje na metody rozboru literárního textu. Samostatná práce studentů formou referátů, společné analytické četby a diskuse rozvíjí trojí schopnost: vlastní interpretaci děl s použitím literárněvědné terminologie, odbornou diskusi, zvládnutí práce se sekundární literaturou.