Charles Explorer logo
🇨🇿

Španělština pro romanisty - dvouoborové

Předmět na Filozofická fakulta |
ASZRS0019

Sylabus

Během trvání nařízení Hygienické stanice, které zakazuje osobní účast studentů na výuce, budou semináře realizovány na platformě Zoom v čase stanoveném v rozvrhu. Studenti dostanou den předem pozvánku s přístupovými údaji na email uvedený v SISu.  

Zimní semestr 1) španělská výslovnost, přízvuk, osobní zájmena, základní slovesa, tázací zájmena     slovní zásoba: základní komunikační fráze, národnosti a jazyky, číslovky 0 - 10 2) rod a číslo substantiv, přechylování a číslo adjektiv, člen určitý/neurčitý a jeho základní užití, sloveso hay, ukazovací zájmena, časování pravidelných sloves v prézentu, vazba para + inf.     slovní zásoba: popis předmětů, barvy, základní adjektiva a aktivity 3) časování nepravidelných sloves v prézentu, zvratná slovesa, opozice ser x estar x hay, základní předložky a spojky, srovnávání     slovní zásoba: volnočasové aktivity, popis místa, každodenní činnosti, části dne, místa ve městě a v přírodě 4) časování nepravidelných sloves v prézentu II, přechylování podstatných jmen určujících povolání, vykání, tázací zájmeno cuál     slovní zásoba: povolání, osobní údaje, číslovky 10 - 100, počasí, roční období  

Letní semestr 1.     Familia

·       describir los miembros de la familia, hablar de las relaciones

·       pronombres posesivos, gradación de los adjetivos (tercer grado) 2.     Decripciones físicas y de carácter

·       describir el aspecto y la característica de una persona, hablar de acciones en desarrollo

·       ser / estar + adjetivo, estar + gerundio  3.     Rutina diaria

·       hablar de los hábitos y horarios, la hora, hablar de los planes para el futuro, pasado reciente y las experiencias

·       perífrasis con infinitivo, pretérito perfecto compuesto 4.     Orientación en la ciudad

·       dar instrucciones, preguntar por la ruta, describir los lugares en la ciudad

·       ser x estar x hay, preposiciones, direcciones, imperativo positivo (tú y usted) 5.     La casa

·       describir las partes de una casa / un piso, describir muebles y electrodomésticos, hablar de los tipos de vivienda

·       estar x hay 6.     Comer

·       denominar los alimentos y las tiendas, pedir la comida en el restaurante, describir una receta

·       verbo gustar, imperativo positivo  7.     De compras

·       denominar las tiendas, describir la ropa

·       pronombres de OD y OI 8.     Salud y enfermedad 

·       describir las partes del cuerpo, hablar de enfermedades y comprender las recomendaciones del médico, hablar del estilo de vida sano

·       verbo doler, condiciones reales, construcciones impersonales: hay que, se puede, está permitido / prohibido  9.     De viaje

·       reservar el hotel, en el aeropuerto, hablar de los viajes pasados

·       pretérito indefinido    

Výstupy

Po absolvování kurzu jsou studenti schopni:

• vyslovovat španělské hlásky tak, aby jim rozuměl rodilý mluvčí, správně přečíst (tj. zvukově reprodukovat) i neznámý španělský text

• domluvit se v základních komunikačních situacích, mluvit o dějích aktuálních, minulých i budoucích

• tvořit jednoduché věty a prostá souvětí, použít základní slovní zásobu ve vybraných situacích

• pohovořit ve španělštině o sobě a své rodině, o prostředí, ve kterém se pohybují

• dát si vybrané jazykové jevy španělštiny do kontextu svého prvního románského jazyka    

Kontakt: j.koziskova@volny.cz  

Anotace

Prakticky orientovaný seminář, jehož cílem je položit důkladné základy španělské gramatiky, na které budou moci absolventi kurzu kdykoli snadno navázat ve svém případném hlubším studiu španělštiny. Jelikož je kurz určen studentům románských jazyků, jsou součástí semináře i teoretické otázky, ve kterých studenti zhodnotí daný jazykový jev ve světle hlavního studovaného jazyka.