Charles Explorer logo
🇨🇿

Historickosrovn.slovan.jazykověda II

Předmět na Filozofická fakulta |
ASZSL0016

Sylabus

V kursu se probírají následující témata:

- Metodologická východiska historickosrovnávací morfologie

- Diachronní morfologická analýza

- Jméno

Gramatické kategorie jména (rod, číslo, pád, kmen)

Vývoj substantivních paradigmat (fonologický vývoj konce slova, morfologické systémové změny

Zájmeno (systém, tvoření, paradigmata, nepravidelnosti a vývojové tendence)

Adjetivum (poměr jmenného a složeného skloňování)

Numeralia

- Sloveso

Gramatické kategorie (osoba, čas, vid, způsob, rod)

Paradigmata

Složené tvary slovesné

- Tvoření slov (základní derivační postupy a prostředky ve slovanských jazycích)

Na tento kurs navazuje Četba a rozbor textů III, kde se na konkrétním jazykovém materiálu studenti seznamují s probíranými jevy. Z obsahu předmětu je možné volit téma písemné práce.

Anotace

Kurs je určen posluchačům v 5. a 6. semestru studia po absolvování Úvodu do studia, Staroslověnštiny a Historickosrovnávací slovanské jazykovědy I s příslušnými kursy Četby textů I a II. Je zaměřen na historickou srovnávací morfologii slovanských jazyků. Věnuje se převážně ohebným slovním druhům (jménu, tj. substantivům, adjektivům, zájmenům, číslovkám, a slovesu); podle časových možností se zabývá tvořením slov a lexikální sémantikou, zejména pokud má souvislost s morfologickým systémem. Zahrnuje formální i funkční morfologii, které popisuje jako konstrukt pro dobu praslovanskou (s indoevropskými východisky), jako realizaci v době rozpadu praslovanské jednoty (reprezentované staroslověnštinou) a jako rozvojové tendence zděděné z jednotného období a realizované již po jeho rozpadu. Opírá se o bezpečnou znalost fonologického vývoje slovanských jazyků, znalosti staroslověnštiny a nejméně jednoho současného slovanského jazyka (kromě češtiny).

Atestace:

Atestuje se schopnost systémového popisu gramatických kategorií a formální analýzy morfologických paradigmat, přičemž se uplatňuje hledisko porovnávací i konfrontativní. Vyžaduje se schopnost exemplifikace ve staroslověnštině, češtině a ve studovaných slovanských jazycích.