Charles Explorer logo
🇨🇿

Vol. předn. I - Svoboda a osud v čínském a stoickém myšlení

Předmět na Filozofická fakulta |
ATJ100094

Sylabus

* Svoboda, přirozenost a osud ve vybraných textech čínské a západní filosofie

Mgr. David Machek, doc. Filip Karfík

Cíle a východiska:

V kursu se pokusíme o systematickou reflexi tématu svobody na základ? ?etby text? klasického ?ínského myšlení a poezie (Zhuangzi, Mengzi, Guo Xiang, Tao Yuanming) období Val?ících stát? (5.-3. stol. p?. n. l.) a období rozt?íšt?nosti (3.-6. stol. n.l.), dopln?né ?etbou relevantních autor? západní filosofie (Hume, stoa a Merleau-Ponty). Nalézt v klasické ?ínštin? p?esný ekvivalent našeho pojmu svobody je nemožné, z toho však naše tázání bude spíše t?žit. Z?etelem, kterým bude ?tení vedeno, je snaha nalézt a postavit vedle sebe filosofické koncepce, které chápou svobodu jinak než primárn? jako jistou formu indeterminismu. Podle t?chto autor? m?že být svoboda naopak úzce podmín?na ur?itou determinovaností, konkrétn? v podob? p?irozenosti ?i situace. Aby bylo možné p?esn?ji uchopit a diferencovat r?zné koncepty spadající do tohoto rámce, bude se rovn?ž t?eba soust?edit na související témata p?irozenosti a osudu, která jsou dominantní zejména ve starém ?ínském myšlení a u stoik?. Nastín?né zam??ení by však m?lo být spíše východiskem (jehož oprávn?nost se m?že ?i nemusí prokázat), nikoli závazným vodítkem pro ?tení. V p?ípad? ?ínských text? bude vlastní ?etba dopln?na nezbytným výkladem o historickém a kulturním kontextu doby jejich vzniku, pro studenty filosofie tak m?že být kurs rovn?ž jakýmsi alternativním - jakkoli zlomkovitým - úvodem do ?ínského myšlení, student?m sinologie zas nabídne možnost obohatit historický pohled na ?ínské myšlení o samostatnou myšlenkovou práci s texty.

Všechny primární texty budeme ?íst v dostupných p?ekladech do moderních jazyk?, znalost klasické ?ínštiny a ?e?tiny je výhodou, ale nep?edpokládá se. Podmínkou získání atestace je pravidelná ú?ast, p?íprava a sepsání kratší seminární práce.

Syllabus:

Struktura hodiny zhruba taková: V?tšina sezení bude uvozena krátkou p?ednáškou (nejvýše p?lhodinovou), která uvede do kontextu, z n?hož vychází text, který budeme ?íst. Následovat bude spole?né ?tení textu, které by m?lo mít podobu vzájemné konfrontace doma p?ipravených interpretací. V záv?ru p?edložím k diskusi vlastní ?tení, která by m?lo pomoci vztáhnout jednotlivé texty k širšímu filosofickému rámci, jež budeme sledovat. 1. Hum?v Treatise (kniha II, ?ást III, kapitola 2, str. 312 - 313) - distinkce dvojího typu svobody (freedom of spontaneity a freedom of indifference) ? jaké jsou p?edpoklady Humovy argumentace? - základní nastín?ní problematiky svobody jako svobody v?le v tradici západní filosofie (Platón, Augustin, Descartes, Kant) - zhodnocení Humovy kritiky a možnost jejího rozvinutí: svoboda volby nezaru?uje svobodu jednání; svoboda jednání nemusí zahrnovat svobodu volby filosofický rámec kursu: situace a p?irozenost jako dva zdroje svobody, která není svobodou indeterminismu komentá? k pramen?m, jejich p?eklad?m a nejd?ležit?jším titul?m sekundární literatury 2. Zhuangzi ??: Xiao yao you ??? - úvodní p?ednáška - Zhuangzi v kontextu doby: jaké byly jeho filosofické motivace? Tradi?ní ?tení Zhuanga ? hlavní oponenti: sofisté (Huizi ??), mohisté, konfuciáni; tradi?ní nahlížení a hodnocení Zhuangzia, Sima Qianova biografie

Návrhy interpretací textu 3. Zhuangzi Xiao yao you - interpretace ve sv?tle tradi?ních ?ínských komentá?? (Guo Xiang ??, Zhi Daolin ??? a Wang Fuzhi ???), sou?asných interpretací (Van Norden) a jejich kritické zhodnocení

Lze zde nalézt jednotné pojetí ?svobody" na základ? rekonstrukce vztah? mezi klí?ovými motivy kapitoly - malé, velké, závislost (youdai ??), nezávislost (wudai ??), prom?na (hua ?), (ne)užite?nost (yong ?) ? Jaký je vztah svobody v?cí a svobody mudrce (shengren ??)? Je Zhuangova svoboda spíše svobodou vn?jší (absence omezení ?i donucení), nebo vnit?ní (schopnost spontánn? reagovat)? Jaký je mezi nimi vztah? 4. Zhuangzi Yang sheng zhu ??? - pasáž o bourání bý?ka - návrhy interpretací a tradi?ní komentá?e (Guo Xiang a Wang Fuzhi) p?ednáška: koncepty youwei ?? a wuwei ?? v klasickém ?ínském myšlení (Laozi, Xunzi, Huainanzi...)

Otázka návaznosti na první kapitolu; vztah zám?rného a nezám?rného, konceptuality a spontaneity - dokonalé zvládnutí ?emesla jako možný p?íklad integrace obou mod?; rozvedení Wang Fuzhiho ?tení: bourání bý?ka jako ilustrace zvládnutého vztahu mezi malým a velkým - motiv ?prostoru mezi" (jian ?) 5. Mengzi (Mencius) ?? Gong Songchou - pasáž o p?stování odvahy/popotahování výhonk? a o dít?ti u studny - návrhy interpretací + tradi?ní komentá?e (Zhao Qi ?? Jiao Xun ?? Zhu Xi ??) p?ednáška: Tradi?ní ?tení Mencia; dobové d?vody Menciova filosofického podniku - pro? bylo d?ležité propojit spontaneitu s morálkou; Zhu Xiho interpretace

R?zné druhy odvahy - artikulace vztahu mezi vnit?kem a vn?jškem (Behuniak); vztahy mezi qi ?, zhi ?(zám?r) a xin ? (srdce/mysl) a jejich implikace pro debatu vztahu mezi konceptualitou a spontaneitou; zám?rná kultivace jako podmínka spontaneity a její správnosti; diskuse Zhu Xiho interpretace 6. Mengzi Jin xin ?? a Gaozi ??- pojetí p?irozenosti (xing ?) a osudu (ming ?) u Mencia p?ednáška: p?irozenost a osud v klasickém ?ínském myšlení - obecný kontext

Jak jde vztah mezi p?irozeností a osudem dohromady s d?íve zkoumaným vztahem mezi qi, zám?rem a srdcem/myslí? Jaké je místo p?irozenosti mezi osudem a svobodou? 7. Pojetí determinismu a osudu u raných stoik? (Chrysippos) p?ednáška: Stoické pojetí kosmu; fyzika a pojetí kauzality texty: a) Cicero (De Fato, XVII 39-43), p?íp. Gellius (Noctes Atticae, VII 2) - ?...aby se jednak vyhnul nutnosti, jednak zachoval osud." - teorie svolení (synkatathesis) b) Plútarchos (On Stoic Self-contradiction, 23, 1045b-d) - Chrysipp?v argument proti spontánnímu pohybu

Jaký je vztah mezi ran? stoickou synkatathesis a zhuangovým an ming ??? Je možné tento rozdíl uchopit skrze rozdílné pojetí kauzality ?i vztahu mezi vnit?kem a vn?jškem? - vztah podn?tu a reakce (ganying ??) jako možná alternativa ke kauzalit??

Co by Zhuang ?ekl na Chrysippovo tvrzení, že spontánní pohyb by byl proti p?irozenosti? Jak lze teorii svolení propojit s rozlišením na spontánní a konceptuální jednání? 8. Epiktétovo pojetí svobody - texty: Rozpravy I, 17 (str. 93) II, 18 (str. 174-175), IV, 1 (str. 288 - 310)

K jakému posunu zde dochází proti raným stoik?m? Jaké jsou pro to motivace? Jak se promítá sókratovská inspirace do pojetí svobody? Klí?ový pojem proairesis: jak navazuje na Aristotela a v ?em se odlišuje? Zhuangzi a Epiktétos: jak pojímali ?já" a jak se to odráželo v jejich pojetí svobody? 9. Guo Xiang a jeho komentá? k Zhuangzi - texty: výb?r nejd?ležit?jších pasáží v p?ekladu do ?eštiny (velké a malé v?ci, polostín a sen, v?d?ní ?lov?ka a nebes)

P?ednáška: Žánr komentá?e a jeho konsolidace za dynastie Han; vliv dobových politických tendencí na Guo Xiang?v komentá?

Výklad klí?ových pojm?: ?to, co je samo od sebe" (ziran??), ?singulární prom?na" duhua ??, ?stopy" (ji ?) ?úd?l/osud" (fen ?); Lze postihnout logiku posunu od osudu jako ming k osudu jako fen ? Jaké to má implikace pro vztah mezi youwei a wuwei? Jak se liší pojetí vztahu mezi volní aktivitou a osudem u Guo Xianga proti Menciovi a Zhuangovi? 10. Tao Yuanming ??? - texty: báse? Návrat ????? a cyklus P?i pití vína ??

P?ednáška: (Olga Lomová ?)

Jak ?etl Zhuanga básník oddaný konfuciánským ideál?m? Svoboda a oprošt?nost v sou?adnicích dilematu mezi státní službou a odchodem do ústraní; nesnadnost svobody jako výraz rozpornosti mezi ideály a skute?ností; jak se zde implicitn? ukazuje problemati?nost Guo Xiangova výkladu Zhuanga i podmín?nost samotného Zhuangova pohledu na sv?t? 11. a 12. Merleau-Ponty - text: Fenomenologie vnímání: Svoboda p?ednáška: Merleau-Pontyho teorie vnímání jako odpov?? Husserlovi a Sartrovi

Odlišuje se MP výrazn? od Huma, když ?íká, že faktické rozhodnutí vždy již p?edchází reflexivnímu rozvažování? Kde lze u Zhuanga nalézt ozv?nu jeho tvrzení, že skute?ná volba je vždy volbou celé osobnosti a celkového zp?sobu bytí, jímž ve sv?t? existuji? Zpochyb?uje tato teze p?edpoklady stoické teorie svolení?

?Svoboda je vždy setkání vnit?ního a vn?jšího" - lze tuto obecnou tezi vystopovat v jednotlivých argumentech? Da?í se MP p?edvést, jaké má toto setkání charakter? V jakém smyslu by toto setkání mohlo být podmín?no vyváženým vztahem mezi spontaneitou a konceptualitou, bezprost?edností a reflexí? 13. Prezentace návrh? seminárních prací

Požadavky na atestace - zápo?et (pro studenty filosofie): pravidelná ú?ast, pln?ní pr?b?žn? zadávaných úkol? (krátké úvahy, referáty), sepsání p?vodní a volné úvahy v rozsahu 3-5 stran; zkouška/písemná práce (pro sinology): totéž co pro zápo?et, práce bude delší (8-12 stran), m?la by vycházet z vlastní reflexe a rozvád?t p?vodní argument, m?la by p?ihlížet k sekundární literatu?e a mít standardní náležitosti seminární práce

* Primární literatura:

Mistr Zhuang: Sebrané spisy (p?eložil Old?ich Král). Lásenice: Maxima, 2006

Zhuangzi jishi. Beijing: Zhonghua shuju, 1985

Watson, Burton. The complete works of Chuang Tzu . New York [etc.] : Columbia University Press, 1968

Van Norden, Bryan. Mengzi: With Selections from Traditional Commentaries. Hackett Publishing, November 2008

The Works of Mencius, transl. James Legg