Charles Explorer logo
🇬🇧

Chinese Grammar

Class at Faculty of Arts |
ATJ100106

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematické okruhy: I. Obecný úvod. Genealogická a typologická charakteristika čínštiny. Specifika čínské gramatiky. Slovní druhy. Čínská věta. II. Podstatná jména. Numerativy. Základní číslovky. III. Adjektiva. Adjektivní přísudek. Atributivní slova. IV. Slovesa "být" - shi 是, zai 在 a you 有 (slovesa identifikace, lokalizace a existence). V. Deiktická slova. Osobní zájmena v přívlastku. VI. Strukturní částice de 的. Substantiva v přívlastku. VII. Otázková slova. Funkce tázací, obecná a koreferenční. VIII. Příslovce zai 在. Průběhovost. Předmět v čínské větě (zamlčený, formální). IX. Modální a fázová slovesa X. Záložky. Určení místa; lokativní předmět. Jména místa. XI. Předložkové vazby. Slovesa se dvě bezpředložkovými předměty. XII. Věty s předložkou ba 把. XIII. Slovesné modifikátory směrové. XIV. Slovesné modifikátory výsledkové.XV. Časovidové sufixy -guo 过 a -le1 了1.XVI. Větná částice le2 了2. Její kombinace se sufixem -le1.XVII. Slovesné numerativy.XVIII. Existenční věty. Postverbální větný člen existence.XIX. Komplement stupně.XX. Komparace. Superlativ.XXI. Potenciální forma modifikovaných sloves.XXII. Časovidový sufix -zhe 着.XXIII. Pasivum.XXIV. Přípona -de 的 u sloves. Příslovce shi 是. Příslovce jiu 就, cai 才, zai 再, you 又.  

Sylabus pro letní semestr 2019

TÝDEN 1:1. (19.2. 2019) Opakování látky zimního semestruCvičení: překlad čeština – čínština, oprava zápočtového testu 2. (21.2. 2019) Dvojslabičné slovesné modifikátoryCvičení: procvičování modifikátorů lai a quVýklad: další slovesné modifikátory; dvouslabičné slovesné modifikátoryDÚ: zadání úkolu č. 1

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 1 (21.2. 2019)Procvičování slovesných modifikátorů

TÝDEN 2:3. (26.2. 2019) Otázková slova s příslovci dou a yeCvičení: dvouslabičné modifikátory (YD 73-76)Výklad: otázková slova s dou 都 a ye 也DÚ: odevzdání úkolu č. 1 4. (28.2. 2019) Vyjádření minulého času kontextemCvičení: četba otázková slova s dou a ye (YD 79); (YD 171-172)Výklad: vyjádření minulosti kontextemDÚ: zadání úkolu č. 2

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 2 (28.2. 2019)Procvičování použití otázkových slov s příslovci dou a ye

TÝDEN 3:5. (5.3. 2019) Časovidové sufixy guo a leCvičení: vyjádření minulosti kontextem (YD 80)Cvičení: další cvičení z minulostiVýklad: časovidové sufixy guo 过 a le 了DÚ: odevzdání úkolu č. 2 6. (7.3. 2019) větná částice le; zápor v minulostiCvičení: četba časovidové sufixy (YD 81-83, 85)Výklad: větná částice le 了DÚ: zadání úkolu č. 3

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 3 (7.3. 2019)Procvičování vyjádření minulosti kontextem a časovidovými sufixy guo a le

TÝDEN 4:7. (12.3. 2019) Tázací věty v minulostiCvičení: četba větná částice le (YD 84, 86-90), zápor v minulosti (YD 91)Výklad: tázací věty v minulostiDÚ: odevzdání úkolu č. 3 8. (14.3. 2019) Anteponovaný větný členCvičení: četba tázací věty v minulosti (YD 92-93)Výklad: anteponovaný větný členDÚ: zadání úkolu č. 4

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 4 (14.3. 2019)Procvičování vyjádření minulosti

TÝDEN 5:9. (19.3. 2019) Výsledková modifikace slovesCvičení: četba anteponovaný větný člen (YD 94-97)Výklad: výsledková modifikaceDÚ: odevzdání úkolu č. 4 10. (21.3. 2019) Předložky gei a ba; yong, naCvičení: četba výsledková modifikace (YD 98-99; 103; 190-191; 192; 204)Výklad: předložky gei 给 se dvěma předměty; předložka ba 把DÚ: zadání úkolu č. 5

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 5 (21.3. 2019)Procvičování výsledkové modifikace, anteponovaného větného člene, předložky gei a ba

TÝDEN 6:11. (26.3. 2019) Existenční věty; postverbální větný člen existenceCvičení: předložky gei (YD 100, 101) a ba (YD 148-150); yong, na (YD 193)Výklad: postverbální větný člen existenceDÚ: odevzdání úkolu č. 5 12. (28.3. 2019) Stupňování adjektiv, komparaceCvičení: četba pvče (YD 102);Výklad: stupňování adjektiv, komparace, superlativ, bei 倍; yiyang 一样DÚ: zadání úkolu č. 6

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 6 (28.3. 2019)Procvičování komparace, superlativ, postverbální větný člen existence

TÝDEN 7:13. (2.4. 2019) Příslovečné určení; komplement stupněCvičení: stupňování adjektiv (YD 105-110); yiyang (YD 210-218)Výklad: příslovečné určení, komplement stupněDÚ: odevzdání úkolu č. 6 14. (4.4. 2019) RozkazCvičení: čtení pu (YD 111, 112), komplement stupně (YD 113, 114; 185-189)Výklad: člen zřetelově vymezovací; rozkazDÚ: zadání úkolu č. 7

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 7 (4.4. 2019)Procvičování příslovečné určení způsobu, komplement stupně, rozkaz

TÝDEN 8:15. (9.4. 2019) Vyjádření budoucnostiCvičení: člen zřetelově vymezovací (YD 116); rozkaz (YD 188-120)Výklad: vyjádření budoucnostiDÚ: odevzdání úkolu č. 7 16. (11.4. 2019) Modální slovesa a potenciální formaCvičení: vyjádření budoucnosti (YD 121-124)Výklad: Modální slovesa a potenciální formaDÚ: zadání úkolu č. 8

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 8 (11.4. 2019)Procvičování budoucnosti, modální slovesa, potenciální forma

TÝDEN 9:17. (16.4. 2019) Slovesa s de; příslovce shiCvičení: Modální slovesa a potenciální forma (YD 125-129)Výklad: příslovce shi 是, přívlastek s de 的DÚ: odevzdání úkolu č. 8 18. (18. 4. 2019) Příslovce jiu (cai, zai, dou, lian, you)Cvičení: příslovce shi (YD 134, 135), přívlastek s de (YD 133, 136; 144)Výklad: příslovce jiu 就DÚ: zadání úkolu č. 9

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 9 (18.4. 2019)Procvičování sloves s de, příslovce shi, příslovce jiu

TÝDEN 10:19. (23.4. 2019) Příslovce you, zai, hai,douCvičení: příslovce jiu (YD 137-141)Výklad: příslovce you 又, hai 还, zai 再, dou 都DÚ: odevzdání úkolu č. 9 20. (25.4. 2019) Slovesný sufix zhe; určení časuCvičení: příslovce you (YD 166), hai, zai (YD 167-8), dou (YD 175-183)Výklad: sufix zhe 着DÚ: zadání úkolu č. 10

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 10 (25.4. 2019)Procvičování příslovcí you, hai, zai, dou, sufix zhe

TÝDEN 11:21. (30.4. 2019) Určení časuCvičení: sufix zhe (YD 153-156) dou (YD 175-183)Výklad: určení časuDÚ: Odevzdání úkolu č. 10 22. (2.5. 2019) Trpný rodCvičení: určení času (YD 132; 160-165; 170)Výklad: trpný rodZadání úkolu č. 11

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 11 (2.5. 2019)Procvičování určení času, trpný rod

TÝDEN 12:23. (7.5. 2018) Slovesné numerativyCvičení: trpný rod (YD 194-197)Výklad: Slovesné numerativyDÚ: odevzdání úkolu č. 11 24. (9.5. 2018) Následnost dějů; příslovce cai (a další příslovce)Cvičení: slovesné numerativy (YD 205; 238-240)Výklad: následnost dějů; příslovce cai 才DÚ: zadání úkolu č. 12

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 12 (9.5. 2019)Procvičování slovesných numerativů, následnost dějů

TÝDEN 13:25. (14.5. 2018) Podmínkové souvětíCvičení: následnost dějů (YD 199); příslovce cai (YD 200)Výklad: podmínkové souvětíDÚ: odevzdání úkolu č. 12 26. (16.5. 2018) Konexní větný členCvičení: podmínkové souvětí (YD 206-209)Výklad: konexní větný členDÚ: zadání úkolu č. 13

GRAMATICKÁ CVIČENÍ 13 (16.5. 2019)Procvičování podmínkových souvětí, konexního v.č.

TÝDEN 14:27. (21. 5. 2017) Opakování látky letního semestru ICvičení: konexní větný člen (YD 233; 237)Cvičení: zbylá cvičení z letního semestruCvičení: překlad z češtiny do čínštinyDÚ: odevzdání úkolu č. 13 28. (23.5. 2017) Opakování látky letního semestru IICvičení: zbylá cvičení z letního semestruCvičení: překlad z češtiny do čínštiny

GRAMATICK

Annotation

Modern Standard Chinese Grammar

An introductory course in Modern Standard Chinese grammar. The aim of this course is to systematize knowledge of Chinese grammar that students encounter during first two years of the conversation course with Chinese language lecturer. The course covers grammar roughly corresponding to the HSK level 2. Students also learn to understand some of the conceptual differences and differences in terminology between the Czech grammar and other grammatical models. Particular attention is paid to those phenomena and structures , which are problematic for Czech native speakers and are not sufficiently emphasized in foreign textbooks. Due to the great quantity and overall complexity of problems dealt in this course, continuous pre-class preparation is crucial for successful grasp of the matter. The class typically consists of short lectures on particular grammatical phenomenon followed by analysis and translation of sentences from O. Švarný's textbook. Homeworks are assigned as a follow-up to every grammatical phenomenon discussed. In spring semester, Chinese grammar course is supplemented by "Chinese Grammar Practice" course, where students are invited to practise their active knowledge of Chinese grammar, typically by translation from Czech to Chinese.