Charles Explorer logo
🇨🇿

PVP 1 Dějiny Tchaj-wanu

Předmět na Filozofická fakulta |
ATJ100344

Anotace

Popis:

Tento kurz představí historické narativy týkající předmoderního, moderního a současného Taiwanu, které se vyvinuly v různých obdobích a mohou mít formu akademických článků, uměleckých děl, literárních textů nebo filmů. Kurz představí různé kulturní a intelektuální aktéry podílející se na tvorbě těchto příběhů a zkoumá jejich zapojení do formování národní identity a formulování kulturní politiky. Kurz bude dále diskutovat demokratizační proces 90. let, vztahy napříč Taiwanskou úžinou a aktivity různých politických aktérů s cílem objasnit současnou politickou situaci. Nejsou vyžadovány žádné předchozí znalosti Taiwanu ani znalost čínštiny.

Cíle předmětu (ve vyučovacím jazyce), max. 3000 znaků:

Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni

- porozumět hlavním událostem v historii Taiwanu v širším geopolitickém kontextu;

- interpretovat události v širším společenském a politickém kontextu;

- identifikovat významné kulturní vlivy v každém historickém období;

- seznámí se s nástroji (teoriím, konceptům, metodám) humanitních a společenských věd;

- kriticky přispět do debaty informovaným akademickým textem.

Metody výuky:

Každé setkání (90 min.) bude rozděleno do dvou částí: A) přednáška, včetně sekce Otázky a odpovědi (45 min.), B) seminář (45 min.).

Aktivní účast jsou povinné. Každý ze studentů bude v rámci semináře jednou požádán, aby předložil krátkou zprávu (cca 15 min) o zpracovávaném tématu (materiály budou poskytnuty předem) a odevzdal esej na dané téma (3000–4000 slov včetně poznámek a literatury).

Hodnocení

%

Aktivita na hodinách a průběžná četba 30

Prezentace na hodině 30

Závěrečná esej 40

Minimální počet procent pro absolvování kurzu je 70%. 1: Co je Tchaj-wan ?: Reprezentace tchajwanské historie

Přednáška představí krátkou historii Tchaj-wanu a pojedná o problému tchajwanské národní a kulturní identity. 1. Paradoxy reprezentací: Státní symboly 2. Sebeprezentace Tchaj-wanu: Historické mapy 3. Hlavní období tchajwanských dějin 4. Současný Tchaj-wan jako občanský národ? (etnické skupiny na Tchaj-wanu, různé typy nacionalismu) 5. Etnická identita v současné politice

Seminář: Taiwanizace a kulturní identita

Povinná literatura:

BROWN, Melisa. What is in the Name: Culture, Identity, and the Taiwan Problem. In Is Taiwan Chinese: The Impact of Culture, Power, and Migration on Changing Identities. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.

WATCHMAN, Alan. “Competing Identities in Taiwan.” In The Other Taiwan: 1945 to the Present. New York-London: M.E. Sharpe, 1994.

Dalšia literatúra k téme:

CHU, Yun-han and LIN Jih-wen. “Political Development in 20th Century Taiwan: State Building, Regime Transformation and the Construction of National Identity.” China Quarterly 165 (2001): 102–129.

GOLD, Thomas. “Taiwan: Quest for Identity in the Shadow of China.” In The Shadow of China: Political Development in Taiwan since 1949, ed. Steve Tsang, 169–92. Honolulu: University of Hawaii Press, 1993.

HEYLEN, Ann. “Taiwan’s Historical Relations with Europe: Perspectives on the Past and the Present.” In European Perspectives on Taiwan, edited by Jens Damm and Paul Lim, 27–45. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, Springer, 2012.

Seminář

Film “Na cestě štěstí” (čínsky s anglickými titulky)   2. Taiwan v 17. století

Přednáška usadí Taiwan do kontextu světových dějin sedmnáctého století. Zdůrazní hybridní charakteristiky holandské kolonie a představí koloniální politiku holandské administrativy. Památky ze sedmnáctého století představují nejstarší kulturní; proto prodiskutujeme problém studia kulturního dědictví. Přehled vlády rodiny Zheng bude sloužit jako úvod do semináře. 1) Taiwan jako součást historie sedmnáctého století: věk průzkumu a raného kolonialismu. 2) Španělská a holandská kolonie na Taiwanu 3) Vláda rodiny Zheng 4) Studia kulturníhodědictví

Seminář: Zobrazení Koxingy v průběhu dějin 5) Interpretace role Koxingy v různých národních narativech 6) Představení historického zdroje Zapomenutá Formosa od Frederic Coyett.

Povinná literatura:

WILLS, John E., Jr. “The Seventeenth-Century Transformation: Taiwan Under the Dutch and the Cheng Regime.” In Taiwan: A New History, edited by M. Rubinstein. New York: Routledge, 2015 (1998).

KOHN, Margaret and Kavita Reddy, "Colonialism", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = .

Další literatura:

ANDRADE, Tonio. “Pirates, Pelts, and Promises: The Sino-Dutch Colony of Seventeenth-Century Taiwan and the Aboriginal Village of Favorolang.” The Journal of Asian Studies 64, No. 2 (May 2005): 295-321.

–––. How Taiwan Became Chinese: Dutch, Spanish, and Han Colonization in the Seventeenth Century, New York: Columbia University Press, 2008.

BORAO, José Eugenio. “The Fortress of Quelang: Past, Present and Future.” Review of Culture (Instituto Cultural do Governo da RAE de Macau): 27 (3).

CROIZIER, Ralph C. Koxinga and Chinese Nationalism: History, Myth, and the Hero. Harvard UP, 1977.

HARVEY, David C. “Heritage Pasts and Heritage Presents: Temporality, Meaning, and the Scope of Heritage Studies.” International Journal of heritage Studies 7, 4 (2001): 319–38.

CLEMENTS, J. Coxinga and the Fall of the Ming Dynasty. Thrupp: Sutton Publishing, 2005.

HSIAO, Hsin-Huang Michael, HUI Yew-Foong, Philippe PEYCAM (ed.). Citizens, Civil Society and Heritage-Making in Asia. Singapore: ISEAS – Yusof Ishak Institute, 2017.

Seminář

BEAUCLAIR, Inez de. Neglected Formosa: a translation from the Dutch of Frederick Coyett’s Verwaerloosde Formosa. San Francisco: Chinese Material Center, Inc., 1975. 3. Od vlády Qingské dynastie ke kolonii Japonska

Přednáška upozorní na důležité kontinuity územního přechodu Tchaj-wanu mezi Qing a Japonskou říší. Studie budování Qing a japonských příhraničních států na Tchaj-wanu v devatenáctém století poskytuje případ komparativního kolonialismu, nacionalismu a koloniální moderny v moderní východní Asii. 1. Co byl Taiwan v letech 1874 až 1906 2. Taiwanská provincie v 80. letech 19. století 3. čínsko-japonská jednání o postoupení Taiwanu v roce 1895 a politické debaty v éře Meiji o správě Taiwanu jako kolonie

Seminář se zaměří na velké taiwanské rodiny, které si dokázaly udržet své prestižní postavení i po přechodu Taiwanu do kolonie. Zaměříme se na adaptační strategie, které tyto rodiny přijaly.

Required Reading:

GARDELLA, Robert. “From Treaty Ports to Provincial Status, 1860-1894.” In Taiwan: A New History, edited by M. Rubinstein, 163–200. New York: Routledge, 2015 (1998).

LAMLEY, Harry J. “Taiwan Under Japanese Rule, 1895-1945: The Vicissitudes of Colonialism.” In Taiwan: A New History, edited by M. Rubinstein, 201–60. New York: Routledge, 2015 (1998).

Further Reading:

JANSEN, Marius B. “Japanese Imperialism: Late Meiji Perspectives.” In The Japanese Colonial Empire, 1895–1945, edited by Ramon Hawley, Mark M. Peattie, 61–79. Princeton University Press, 1884.

MESKILL, Johanna. A Chinese Pioneer Family: The Lins of Wu-feng, Taiwan, 1729-1895. Princeton: Princeton University Press, 1990 [1979].

HUANG, Fu-san. “The Character of Gentry Power in Qing Taiwan: A View from the Expansion of the Wealth of the Lin Family of Wufeng.” Taiwan Studies: A Journal of Translations. Land Issues in Taiwan History (Spring 1995), 58–88.

MORRIS, Andrew. “The Taiwan Republic of 1895 and the Failure of the Qing Modernizing Project.” In Memories of the Future: National Identity Issues and the Search for a New Taiwan, edited by Stephane Corcuff, 3–24. New York. M.E. Sharp, 2002.

Materials for Presentation.

LI Qiao. Wintry Night. New York: Columbia University Press, 2001.

“Blue Brave: The legend of Formosa in 1895” 1895乙未 (2008, dir. Hung Chih-yu).   4. Japonská kolonie

Přednáška představí dva typy koloniálních politik zahájených v prvních letech japonské kolonie na Taiwanu a ve 20. letech 20. století 1. Japonský kolonialismus a Gotó Šimpei: infrastrukturní a hospodářské politiky 2. Vzdělávání 3. Cesty k modernitě? 4. Asimilační strategie

Seminář představí výsledky případové studie o dopadu vzdělávacích strategií na Taiwanu a jejich důsledcích pro formování taiwanských elit. Případová studie bude využívat databázi Taiwan Biographical Ontology (TBIO), která uchovává informace o tchajwanských elitách.

Povinná literatura:

LAMLEY, Harry J. “Taiwan Under Japanese Rule, 1895-1945: The Vicissitudes of Colonialism.” In Taiwan: A New History, edited by M. Rubinstein, 201–60. New York: Routledge, 2015 (1998).

PEATTIE, Mark M. “Japanese Attitudes Toward Colonialism, 1895–1945.” In The Japanese Colonial Empire, 1895–1945, edited by Ramon Hawley, Mark M. Peattie, 80–127. Princeton University Press, 1884.

Literatura - různé aspekty japonského kolonializmu:

HSIAU, A-chin. “Japanese Colonialism and Linguistic Reforms in Colonial Taiwan.” In Contemporary Taiwanese Cultural Nationalism, 29–49. London: Routledge, 2000.

KATZ, Paul R. “Governmentality and Its Consequences in Colonial Taiwan: A Case Study of the Ta-pa-niIncident of 1915.” The Journal of Asian Studies 64, No. 2 (May 2005): 387-424.

TSURUMI, Patricia E. “Conclusion” In Japanese Colonial Education in Taiwan, 1895–1945. Harvard UP, 1977.

CHEN, E. I-T. (1970) ‘Japanese Colonialism in Ko