Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologie kultury c+d

Předmět na Filozofická fakulta |
ATK100013

Sylabus

Zimní semestr:

1. A. Maslow

2. C. R. Rogers

3. V. E. Frankl

4. L. Binswanger a M. Boss

5. G. A. Kelly

6. E. Kretschmer

7. W. Sheldon

8. W. Allport

9. R. B. Cattell a "big five"

10. H. J. Eysenck

11. Teorie učení (thorndike, hull, pavlov, skinner)

12. N. E. Miller A. J. Dollard

13. A. Bandura a W. Mischel Letní semestr:

1. Teorie vývoje

2. Vývojové projeky, sběr a analýza vývojových dat

3. Prenatální vývoj

4. Novorozenec

5. Kojenec

6. Batole

7. Předškolní věk

8. Mladší školní věk

9. Puberta

10. Adolescence

11. Mladá dospělost

12. Střední věk

13. Stáří

Anotace

Zimní semestr:

V průběhu kursu, navazujícího na Úvod do psychologie kultury, se studenti seznámí s některými kulturně determinovanými klíčovými teoriemi struktury a dynamiky osobnosti. Postupně jsou probíráni humanističtí psychologové (Maslow, Rogers), existenciálně a fenomenologicky orientovaní autoři (Frankl, Binswanger, Boss), teoretici kladoucí důraz na kognici (Kelly), na typy a rysy osobnosti (Kretschmer, Sheldon, Allport, Cattell, Eysenck, McCrae a Costa) a na procesy učení, sociálního učení a sociální kognice (Skinner, Pavlov, Miller a Dollard, Rotter, Bandura, Seligman, Mischel, Markusová).

Letní semestr:

Čtvrtý semestr je věnován vývojové psychologii. Pozornost je soustředěna především na sociální a kulturní podmíněnosti vývoje osobnosti. Samostatné přednášky jsou věnovány problematice vývoje vědomí, self (sebepojetí, sebehodnocení, sebeúcta), inteligence, morálky a osobnosti.