Charles Explorer logo
🇨🇿

Analýza a způsoby psaní učebnic a dalších příruček k výuce literatury

Předmět na Filozofická fakulta |
AUC500056

Sylabus

Tematické okruhy (vždy zpřítomněné v analýze určité učebnice, čítanky či jiného výukového materiálu):

1.       Způsoby psaní (české) literární historie (2 lekce)

2.       Výběr literárního učiva, otázka kánonu, populární literatury (1–2 lekce)

3.       Národní literatury a jejich role ve výuce (0–1 lekce)

4.       Metody analýzy a interpretace literárního díla (2–3 lekce)

5.       Výuka literární teorie (1 lekce)

6.       Přístupy k výuce literatury (1–2 lekce)

7.       Příprava na státní část maturitní zkoušky a „obsahy děl“ (0–1 lekce)

8.       Tvůrčí psaní jako téma a jako prostředek literární výuky (0–1 lekce)

9.       Podoby a zpracování učebnic; další média – jejich možnosti a limity (prezentace, videa, podcasty) (1–2 lekce)

Anotace

Seminář si klade za úkol vztáhnout k výukovým příručkám problematiku jednotlivých vymezených tematických okruhů literární historie, literární teorie i didaktiky literatury. Účastníci by tak měli pomocí analýz konkrétních učebnic či jiných příruček získávat nejen aparát ke svému budoucímu učitelskému posouzení kterékoliv učebnice, ale také přehled o současné nabídce. Průběžně budou činěny taktéž kratší exkursy do historie psaní učebnic literatury.